Systémová příručka: Porovnání verzí

Z Prirucky
 
(Není zobrazeno 47 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 12: Řádek 12:
| style="color:#000;" | <div id="mp-tfa" style="padding:2px 15px;">
| style="color:#000;" | <div id="mp-tfa" style="padding:2px 15px;">


'''[[Podporované verze OS a DB serverů]]'''
--------
[[Konfigurace aplikace]] <br>
[[Konfigurace aplikace]] <br>
[[Administrace aplikace]] <br>
[[Administrace aplikace]] <br>
[[Aktualizace (Update)]] <br>
[[Aktualizace nových sestavení (Update)]] <br>
'''[[KS aplikační server]]'''<br>
'''[[KS webAPI]]''' <br>
[[Registrace knihoven]]<br>
[[Plugin]]<br>
[[Pomalá aplikace]] <br>
[[Aplikace spuštěná pomocí RemoteApp]] <br>
[[Okna systémového typu v angličtině]]
-------------
[[ORACLE]]


</div>
</div>
Řádek 36: Řádek 47:
[[Export databáze]] <br>  
[[Export databáze]] <br>  
[[Úprava databáze]] <br>  
[[Úprava databáze]] <br>  
: <small>[[Uživatelská definice databázového objektu]]</small>
: <small>[[Odemčení úpravy databáze]]</small>
[[Hromadná úprava databází]] <br>  
[[Hromadná úprava databází]] <br>  
[[Optimalizace databáze]] <br>  
[[Optimalizace databáze]] <br>  
Řádek 48: Řádek 61:
[[Přepínání mezi databázemi]] <br>  
[[Přepínání mezi databázemi]] <br>  
[[Sloučení databází]] <br>  
[[Sloučení databází]] <br>  
[[Logování změn dat na DB úrovni]] <br>
[[Krokování databázového připojení]] <br>
[[Vytvoření databázové role]] <br>
[[Nastavení databázových rolí pro role aplikační]] <br>
[[Režim databáze]] <br>
---------
[[Správa podniků]] <br>
[[Databázové pohledy]]


</div>
</div>
Řádek 66: Řádek 87:


[[Nastavení vlastností aplikace]] <br>
[[Nastavení vlastností aplikace]] <br>
[[Přihlášení do aplikace]] <br>
: <small> [[Režim databáze]] </small>
[[Spouštění aplikace]] <br>
[[Spouštění aplikace]] <br>
[[Spouštění aplikace - parametricky]] <br>
[[Spouštění aplikace - parametricky]] <br>
[[Trasování]] <br>
[[Informace ve stavové liště (statusbar)]] <br>
[[Informace ve stavové liště (statusbar)]] <br>
[[Registrace správce aplikace]] <br>
[[Registrace správce aplikace]] <br>
[[Dozor]] <br>
[[Dozor]] <br>
[[Uživatelé aplikace]] <br>
[[Uživatelé aplikace]] <br>
[[Uživatelé KS portálu]] <br>
[[Slučování uživatelů]] <br>
: <small>[[Odstranění duplicitních uživatelů z agend pro nastavení přístupových práv (Jednorázová funkce 176)]]</small>
[[Výhradní přístup do aplikace]] <br>
[[Výhradní přístup do aplikace]] <br>
[[Zamykání agend]] <br>
[[Zamykání agend]] <br>
[[Přístupy k objektům aplikace]] <br>
[[Přístupy k objektům aplikace]] <br>
[[Práva uživatele na střediska a osobní čísla]] <br>
[[Práva uživatele na střediska a osobní čísla]] <br>
[[Přístupové profily]] <br>
[[Parametry aplikace]] <br>
[[Parametry aplikace]] <br>
[[Základní parametry]] <br>
[[Základní parametry]] <br>
Řádek 96: Řádek 124:
[[Náhradní přihlášení uživatelů]] <br>
[[Náhradní přihlášení uživatelů]] <br>
[[Přiřazování práv uživatelům z Active Directory]] <br>
[[Přiřazování práv uživatelům z Active Directory]] <br>
 
[[Přílohy (systémová příručka)]] <br>
<small> [[Důvody změn dat]] </small> <br>
[[Servisní notifikace]]
</div>
</div>
|}
|}
Řádek 102: Řádek 132:


__NOTOC____NOEDITSECTION__
__NOTOC____NOEDITSECTION__
=== Zpětný přehled ukončení aplikace systémem ===
Veškerá ukončení aplikace systémem (upadnutí aplikace) se zapisují do událostí Windows. Toto je možné zpětně prohlížet v Prohlížeči události, který se otevírá v Ovládacích panelech ve složce Nástroje pro správu. O tom, jak dlouho informace v prohlížeči zůstane, rozhoduje systémové nastavení na konkrétní stanici.
'''Pozn.''' Platí od Windows 2003 a XP,
[[Image:Sys-prohlizec-udalosti.png]]
== SQL prompt ==
'''Menu:''' Systém – SQL prompt
Tuto volbu může používat pouze uživatel s přístupem správce aplikace.
V záložce '''SQL příkaz''' je vstupní pole pro zadávání SQL příkazů, které se provádí nad aktuálně připojenou databází. Je možné zapisovat i více příkazů oddělených středníkem.
Zapsaný příkaz se spouští tlačítkem '''Provést''', kdy probíhá systémová kontrola syntaxe. Po provedení příkazu je vypsána informace o zpracování.
Tlačítkem '''Otevřít''' lze načíst SQL příkaz ze souboru, uložený pomocí tlačítka '''Uložit jako'''.
Tlačítko '''LongRun''' umožňuje provést i velké množství příkazů najednou, které by se jinak do editačního okna nevešly, pokud jsou tyto uloženy v&nbsp;SQL souboru.
Chcete-li potvrzovat provedení jednotlivých příkazů zapsaných v&nbsp;jednom souboru, zatrhnete políčko '''Krokovat'''. Políčko '''Bez CREATE''' slouží k&nbsp;potlačení příkazů CREATE (potlačení založení tabulky) při zpracování souboru .sql otevřeného tlačítkem Otevřít. Pole '''Rozšiř.syntaxe''' umožňuje psát SQL příkazy nejen anglicky, ale i česky, např. výběr příjmení z&nbsp;pracovníků, kde osobní číslo je menší než 100.
Rovněž lze nastavit, kdy se má u transakčních databází provádět potvrzení příkazů ('''Commit'''): ne – neprovádět, nakonec – provést až po vykonání posledního příkazu, po každém – provádět po každém příkazu.
V záložce '''Výsledky''' se zobrazují načtené záznamy při použití příkazu '''select'''. V této ploše je možné se přemísťovat pomocí scrollbarů v horizontálním i vertikálním směru.
Pomocí myši lze navíc:
- rozdělit plochu svisle na dvě pracovní oblasti (široké sestavy) - pomocí černého políčka v levém spodním
rohu
- měnit šířky sloupců nastavením kursoru na svislé čáry tabulky v hlavičce tabulky
- měnit pořadí sloupců (kursor na hlavičce sloupce, stisknout levé tl.myši a horizontálně přetáhnout do
nové pozice)
Obecně jsou vybrané záznamy tříděny tak, jak bylo zadáno v&nbsp;SQL příkazu. Chcete-li dodatečně vybranou skupinu záznamů třídit nebo filtrovat použijete tlačítka '''Setřídit,''' resp. '''Filtr'''.
Tlačítko '''Tisk''': jste-li v&nbsp;záložce SQL příkaz můžete zapsaný příkaz vytisknout na tiskárně, jste-li v&nbsp;záložce Výsledky, vytisknou se vybrané záznamy.
Použijete-li tlačítko '''Uložit jako''' v&nbsp;záložce Výsledky, máte možnost vybrané záznamy uložit do souboru v&nbsp;některém z&nbsp;nabízených formátů.
Pokud chcete příkaz, který byl proveden pro naplnění daného okna Výsledků, provést znovu, stisknete tlačítko dole '''retrieve''', chcete-li tento příkaz zkopírovat do clipboardu pro další použití, použijete tlačítko '''select do clipboardu'''.
'''Zdroj SQL'''
Na většině sestav je možné stiskem pravého tlačítka vybrat z&nbsp;kontextového menu položku '''Zdroj SQL'''. Po jejím výběru se do schránky/clipboardu vloží SQL syntax, podle které se načítají data do dané sestavy. Následně je možné tuto syntax vložit např. do výše uvedeného SQL promptu a zde příkaz přímo spustit.
V&nbsp;některých případech se může v&nbsp;SQL příkaze objevit zápis typu '''???:adc_os_cislo''', což toto popisuje dynamicky měněnou proměnnou, která do příkazu vstupuje a je ji tudíž nutné pro další použití doplnit.
'''Měření doby SQL příkazu '''
V okně SQL promptu (vpravo dole) též naleznete informaci o době trvání zpracovávaných SQL příkazů. Do času se započítává zpracování příkazů, přenos dat ze serveru na klienta i vlastní zobrazení v sestavě na stanici.
Aplikace umožňuje otevřít několik „SQL prompt“ oken vedle sebe.
'''Poznámky a archivace'''
Část SQL příkazu lze zapoznámkovat, například při zkoušení. Pomocí dvou lomítek //.
Veškeré SQL příkazy se archivují (tabulka archiv, menu: Evidence – Archiv změn dat).
== Audit činností a přehled přihlášení uživatelů ==
'''Menu:''' Systém – Správa uživatelů – Audit činností
Audit činnosti poskytuje přehled o činnosti každého uživatele v&nbsp;zadaném dni. Za vybraného uživatele se zobrazuje seznam otevíraných, resp. zavíraných oken z aplikace KS Mzdy a Personalistika a k&nbsp;tomu čas otevření, resp. zavření okna (hodiny, minuty, sekundy).
Přehled přihlášení uživatelů poskytuje přehled za zvolené období, tj. jméno uživatele, stanice, v&nbsp;daném dni počet přihlášení, celkový čas a čas od/do v&nbsp;rámci dne.
Pro obě okna je nutné mít nastaven rozšiřující parametr APPAUDIT na hodnotu ''‘'''Ano‘''''' a dále je potřeba před prvním spuštěním provést úpravu databáze.
Starší údaje (více než 3 měsíce) jsou z&nbsp;přehledu (z tabulky appaudit) měsíční uzávěrkou vymazány.
V případě, že jeden uživatel začne pomocí tlačítka '''EDITACE''' upravovat údaje pracovníka v některé ze záložek, nemůže jiný uživatel otevřít EDITACI stejné záložky pro stejného uživatele. '''Zobrazí se informace o tom kdo (login) a kde (stanice) má záznam zamčený pro sebe'''.
Protože se jedná o síťově náročnější záležitost, je tato volba dostupná v případě nastaveného aplikačního auditu, který sám o sobě vyšší režie na síť předpokládá.
== Přenosy dat (import do a export ze systému) ==
'''Menu:''' Mzdy – Přenosy dat
Systém Mzdy a Personalistika je otevřeným pro spolupráci s&nbsp;externími informačními systémy, proto je připraven jak pro '''příjem dat''' z&nbsp;jiných informačních systémů (IS), případně z&nbsp;externího pořizovacího software firmy KS - program, tak lze '''data exportovat''' do jiných IS (především do hlavní knihy účetnictví nebo bankovního modulu).
'''Funkčnost jednotlivých záložek je nastavena specificky pro každou organizaci zvlášť dle toho, jaké externí systémy využívají. Nastavení těchto přenosů je nezbytnou součástí implementace systému.'''
== Informace o stanici a srovnání souborů na stanicích ==
'''Menu:''' Systém – Informace o stanici
'''Informace o stanici''' – umožňuje zobrazit některé systémové informace o stanici, na které je aplikace spuštěna. Informace jsou členěny do těchto kategorií:
Prostředí – zobrazí informace o nastavených systémových proměnných
PATH – obsah systémové proměnné PATH
Soubory PBD, EXE, DLL, OCX, INI – zobrazí informace o souborech s&nbsp;těmito příponami, které se nachází
v&nbsp;adresářích uvedených v&nbsp;proměnné PATH
Aplikace – informace o spuštěné aplikaci
Informace lze uložit do databáze pro účely srovnávání údajů zjištěných na jednotlivých stanicích. Rozdíly mezi stanicemi lze sledovat v okně pod&nbsp;menu '''Srovnání souborů na stanicích.'''
== Informace o nastavení národního prostředí ==
Informace o nastavení národního prostředí na stanici, jako například dny v&nbsp;týdnu, měsíce, formát země, jazyka, oddělovačů, měny. Pokud zašlete mailem na support chybový soubor, také tyto informace jsou přidány do přílohy mailu.
== Diagnostika  ==
'''Menu:''' Systém – Diagnostika - …
Slouží k&nbsp;dílčímu testování a diagnostice stavu stanice u uživatele.
Používá se ve specifických případech, jen ve spolupráci s&nbsp;firmou KS – program.
== Web Server ==
'''Menu:''' Systém – Web server
Je určeno k&nbsp;přepnutí aplikace KS Mzdy a Personalistika do aplikačního serveru pro internetové/intranetové klienty. K&nbsp;tomuto se nejdříve spustí dialogové okno.
Před zahájením provozu aplikačního serveru je však nutné provést instalaci dalších produktů (web serveru, cgi-bin aplikace a konfiguračních souborů).
== Náhradní přihlášení uživatelů ==
'''Menu:''' Systém – Správa uživatelů – Seznam náhradních přihlášení
Toto bylo vyvinuto z&nbsp;důvodu možnosti přidávat nové uživatele na úrovni aplikace. Ve skutečnosti jsou na databázovém serveru všichni uživatelé aplikace přihlášeni jako jeden uživatel a v&nbsp;rámci aplikace teprve dochází k&nbsp;rozlišení jednotlivých uživatelů. Na tyto uživatele jsou pak nastavena přístupová práva.
'''Pozn.''' Tato funkcionalita není standardní – je nutné ji objednat.
Nastavení se provádí v&nbsp;menu aplikace:
1. Zde se přidávají a odebírají uživatelé na aplikační úrovni.
2. Pokud chcete zadat nového uživatele, zvolte tlačítko „Nový“.
# Nyní vám aplikace nabídne dialogové okno, ve kterém je nutné vyplnit údaje o uživateli na aplikace (vámi nově zadávaný uživatel) a o uživateli databáze (uživatel, pomocí něhož se přihlašujete na databázový server).
# Potvrďte tlačítkem „O.K.“ a založení nového uživatele je hotovo.
Aby aplikace rozpoznala, že se jedná o náhradní přihlášení, je nutné spouštět ji s&nbsp;parametrem /ALIAS. Tento parametr vložte do zástupce, ze kterého aplikaci spouštíte podle následujícího postupu:
a) Vyberte zástupce a pravým tlačítkem myši vyvolejte nabídku, ze které zvolíte položku Vlastnosti.
b) V&nbsp;záložce Zástupce vyberte položku Cíl
c) Na konci položky doplňte mezeru a pak parametr /ALIAS.
Po úpravě bude obsah položky vypadat například takto: “C:\Program Files\KS Program\MaP\MAIN.EXE“ /ALIAS
d) Uložte nastavení tlačítkem OK.
== Přiřazování práv uživatelům z Active Directory ==
'''Menu:''' Systém – Přístupová práva
Při standardním nastavení se seznam uživatelů aplikace načítá z DB serveru a náhradních přihlášení.
Nastavením rozšiřujícího parametru AD_READ_USERS (ze skupiny 13) na hodnotu "1x" nebo "vždy" je možné načítat uživatele z Active Directory a poté jim standardním způsobem přidělit práva (roli).
'''Parametr může nabývat hodnot {Ne; 1x; Vždy}.'''
"Ne" - znamená nenačítat seznam uživatelů z&nbsp;AD
"1x" - znamená načíst poprvé a pak již neobnovovat (v rámci jednoho spuštění aplikace)
"Vždy" - znamená načítat uživatele z AD při každém pokusu o zjištění seznamu uživatelů
Pokud je povoleno načítání seznamu uživatelů z AD a právě přihlášený uživatel je správce aplikace, zobrazí se přihlašovací dialog k AD s kolonkami doména, uživatelské jméno, heslo a kontejner s uživateli.
V připadě, že správce zatrhne volbu pamatovat heslo, bude fungovat načítání uživatelů z AD i uživateli, který není správce aplikace, ale nezobrazí se mu výše zmíněný dialog, aby nemohl měnit přihlašovací údaje.
Do kolonky kontejner s uživateli zadejte název kontejneru, ze kterého chcete načíst seznam uživatelů, pokud ponecháte toto pole prázdné bude načten seznam uživatelů z kontejneru "Users".
V případě nevyplnění pole "kontejner s uživateli" v přihlašovacím dialogu k AD, systém nyní načítá uživatele z celého stromu domény (původně jen z kontejneru Users).
Poznámka: pole "kontejner s uživateli" je předvyplněno hodnotou rozšiřujícího parametru AD_TopOU (skupina 13).
'''Příklad:'''
Doména: ksprogram.int (Případně IP nebo DNS název doménového serveru / doména)
Uživatel: administrator
Kontejner s uživateli: Zamestnanci (budou načteni všichni uživatelé i z kontejneru Zamestnanci a všech podřízených kontejnerů)
(V případě, že chcete načíst uživatele z kontejneru, který není přímo v rootu, lze zadat relativní cestu: Zamestnanci/PeO )
=  Přílohy =
==  Přenos databáze z databázové platformy Informix na Microsoft SQL ==
Při přenosu databáze postupujte podle následujících kroků:
# Na straně Informix serveru proveďte dbexport databáze. Před spuštěním dbexportu je nutné nastavit následující hodnoty:CLIENT_LOCALE=cs_cz.CP1250DBMONEY=.DBDATE=Y4MD-
# Nainstalujte (případně jen nakonfigurujte) aplikaci KS Mzdy a Personalistika tak, aby komunikovala s&nbsp;databázovým serverem Microsoft SQL (blíže viz kapitola 2 – [#_Instalace_aplikace Instalace aplikace]).
# Vytvořte na Microsoft SQL serveru novou databázi. Do collation name zadejte CZECH_CS_AI, ostatní parametry nastavte podle vlastní potřeby. Vytvořte login pro uživatele, který bude databázi načítat a nastavte pro něj všechna práva mimo následujících: db_owner, db_denydatareader, db_denydatawriter.
# <nowiki>Spusťte aplikaci KS Mzdy a Personalistika s&nbsp;následujícími parametry: /NEWDB /IMPORT soubor [/NOBLOB]</nowiki>soubor – název SQL souboru vytvořeného Informix dbexportem. Předpokládá se, že všechny UNL soubory jsou ve stejném adresáři jako soubor SQL./NOBLOB – v&nbsp;případě problémů s&nbsp;načítáním tabulek s&nbsp;fotografiemi nebo doklady použijte tento parametr. Tabulky s&nbsp;BLOB daty bude následně nutné převést ručně.'''Upozornění:''' Před stisknutím tlačítka Přihlásit ověřte, jestli máte v&nbsp;nastavení přesměrováno přihlášení do nově vytvořené databáze! V&nbsp;případě přihlášení do již existující databáze dojde k&nbsp;úplnému přepsání dat.
# Načítání dat proběhne plně automaticky, po jeho dokončení budete vyzvání k&nbsp;novému spuštění aplikace.
# Ověřte správnost načtených dat v&nbsp;nové databázi.
==  Export dat do PDF formátu(Adobe Acrobat) ==
Pro správný export dat do PDF formátu musí být na klientské stanici nainstalován program BULLZIP_PDFPRINTER_4_0_0_568.EXE. Tento soubor je již v&nbsp;současné době součástí instalačního CD aplikace Map/Pis
Následně se dá sestava v tiskovém manažeru uložit (exportovat) - jako soubor formátu .pdf.
==  Zmenšení transakčního logu(soubor LDF) na MS SQL Serveru ==
Pro pohodlnější práci je návod uveden pro SQL Server Enterprise Manager.
1. Proveďte plnou zálohu databáze (volba Backup – Database – complete)
2. Proveďte plnou zálohu transakčního logu (volba Backup – Transaction log)
3. Proveďte vyprázdnění transakčního logu (volba Shrink database – Files – Truncate free space from the end of file)

Aktuální verze z 15. 3. 2024, 10:27


Administrace


Správa databáze


Správa systému