Další agendy: Porovnání verzí

Z Prirucky
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Navigace}}
{{Navigace}}
== Budoucí změny ==
Aplikace MaP vždy pracuje s daty, která jsou v daném časovém okamžiku k dispozici v databázi. V  praxi nastávají situace, kdy je třeba z pohledu mzdové účetní zpracovávat data v rámci účetního období, které zasahuje i do následujícího kalendářního měsíce, ale z pohledu ostatních uživatelů je často požadována interpretace dat v reálném čase.
Například pokud má být zaměstnanec přeřazen na jiné pracovní středisko od 1.5.2000, je potřeba, aby v databázi bylo zaznamenáno původní středisko ještě až do měsíční uzávěrky 4/2000 ( která se zpravidla pouští kolem 10. dne v následujícím měsíci). Důvodem pro tento požadavek je to, že mzdové náklady na takového zaměstnance se počítají na jeho aktuální pracovní středisko (pokud nejsou pořízena data přenosem nebo ručním záznamem jinak).
Záznamy, které se mají promítnout do reálných dat k určitému dni, lze však pořídit pomocí ‚Budoucích změn‘. Pak jsou v konkrétních případech uživatelům promítnuty do výstupních sestav právě takové budoucí změny, které se mají provést zpětně k nastavenému datu (nejčastěji k prvnímu dni v měsíci). Příkladem takového výstupu jsou sestavy stavů zaměstnanců.
Aby bylo možné použít systém budoucích změn, musí být v aplikaci nastaven rozšiřující '''parametr ‚casovost‘ na hodnotu ''‚a‘.''''' (Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č. 12)
Agendy, ve kterých je standardně umožněno nastavovat budoucí změny údajů''':'''
evidence zaměstnanců / osobní údaje
evidence zaměstnanců / mzdové údaje
pracovní poměry / pracovní poměr
pracovní poměry / pracovní místo
'''Vlastnosti uživatelského rozhraní'''
Přístup k editaci a prohlížení budoucích změn mají ti uživatelé, kteří mají pro výše vyjmenované agendy přiřazené přístupové právo pro opravy.
Otevřené okno budoucích změn obsahuje 2 agendy''':'''
- zadání změny
systém automaticky vyplňuje pole s modrým pozadím (osobní číslo, číslo poměru, doplňková identifikace, autor)
uživatel vyplňuje pole se žlutým pozadím (budoucí hodnota, datum platnosti od, datum provedení změny). Pro změnu, která se má provést v rámci měsíční uzávěrky, je potřeba zaškrtnout volbu ‚Provede se při měs.uzávěrce‘. Tento druh změny je signalizován tím, že položka ‚Datum provedení změny‘ má šedé pozadí, není povolena k editaci a zobrazení je ve formátu ‚měsíc / rok‘.
'''Pozor: '''Údaj budoucí hodnoty není systémem kontrolován na správnost, proto je třeba, aby uživatel velmi pozorně zapisoval jeho hodnoty. Pokud se však má vyplnit údaj, který musí odpovídat seznamu povolených hodnot v příslušné agendě, je možné opět pouze vybírat ze seznamu (např. číslo střediska).
- přehled / opravy změn
zobrazuje seznam navedených budoucích změn, které dosud neproběhly. V tomto seznamu lze provádět dodatečnou editaci některých vložených údajů včetně jejich smazání. Stejně jako v agendě ‚Zadání změny‘ je v tomto seznamu zobrazováno ‚Datum provedení změny‘ (tj. formát ‚den.měsíc.rok‘ pro změnu k datu a formát ‚měsíc/rok‘ pro změnu při měsíční uzávěrce).
Název tohoto seznamu obsahuje specifikaci údaje v podobě, která slouží pro databázové zpracování (např. údaj ‚Příjmení‘ je zobrazen jako ‚pracovnici.prijmeni‘).
'''Zadávání a opravy budoucích'''
'''změn''''''Otevření okna Budoucí změny:'''
V příslušné agendě je potřeba mít načtena data pro zaměstnance, jemuž má být zadána budoucí změna, být v režimu ‚Editace‘ a kliknout pravým tlačítkem myši na pole, kde se má provést záznam. Zobrazí se tzv. ‚Plovoucí menu‘, obsahující položku ‚Budoucí změny‘ (pokud není přístupná, je potřeba požádat administrátora o nastavení rozšiřujícího parametru – viz úvodní část)
'''Vložení nového záznamu:'''
V agendě ‚Zadání změny‘ je potřeba zkontrolovat, zda je systém správně nastaven na správné osobní číslo a pak vyplnit údaje ‚Budoucí hodnota‘, ‚Datum platnosti od‘, ‚Datum provedení změny‘. Jestliže se má provést změna v rámci uzávěrky jiného měsíce, než je datum v poli ‚Datum provedení změny‘, je potřeba vyplnit libovolné datum spadající do tohoto měsíce a teprve potom nastavit volbu ‚Provede se při měs.uzávěrce‘.
'''Mazání, změna již navedených dat:'''
Změny, které ještě nebyly systémem zpracovány, se zobrazí v seznamu agendy ‚Přehled / opravy změn‘. Tento seznam je načten vždy jen pro jeden nastavený druh údaje (např. kmenové středisko). Jednotlivé záznamy je možné ještě dodatečně editovat nebo mazat s použitím tlačítek ve spodní části okna. Hodnotu však lze měnit jedině tehdy, pokud není v původní agendě limitována seznamem povolených hodnot.
'''Provedení budoucích '''
'''změn '''
Systém se automaticky stará o provedení změn, které uživatelé zadali.
'''Změny prováděné k nastavenému datu provedení:'''
U prvního uživatele, který v daný den spouští aplikaci MaP, probíhá kontrola, zda na tento den není požadována realizace budoucí změny, pokud ano, spouští se funkce, která provede všechny změny.
'''Změny prováděné při měsíční uzávěrce:'''
Jedním z posledních procesů, prováděných při měsíční uzávěrce, je kontrola, zda pro nově nastavené období není plánovaná budoucí změna, která se má provést s uzávěrkou. Pokud takový záznam existuje, spouští se funkce, která automaticky všechny změny provede.
V rámci prováděných změn se provádí současně i archivace původních hodnot stejně, jako kdyby uživatelé provedli změny k danému datu ručně.
'''Změny provedené v dokumentech:'''
'''Sestava budoucích změn'''Některé dokumenty (PIS - Dokumenty) jako např. Platový výměr, Pracovní smlouva (změna), jsou schopny zpracovat zadané budoucí změny v položkách, které se v daném dokumentu objevují (typicky tarif, osobní hodnocení). V případě, že systém při vkládání nového dokumentu u daného zaměstnance zjistí existenci budoucí změny, pak se dotáže jednotlivě u každé takové položky, zda chcete použít aktuální hodnotu nebo hodnotu z budoucích změn. To vám umožňuje např. vytvářet nové pracovní smlouvy a jejich tisk, ještě před zpracováním měsíce, ve kterém platí staré údaje.
K dispozici je sestava budoucích změn. Hledejte ji v menu ´Sestavy´.
'''Budoucí změny v sestavách'''
Nastavením rozšiřujícího parametru '''„zobraz_bud_zm“ '''(skupina Sestavy) na hodnotu „ano“ lze nastavit zobrazování vybraných sestav včetně budoucích změn. Po načtení sestavy bude spuštěna funkce, která vyhledá pro všechny sloupce sestavy hodnoty budoucích změn platné k datu vytvoření sestavy. V podnadpisu sestavy je toto nastavení indikováno. Funguje jen na vybrané sestavy:
* SE001 - Evidence zaměstnanců-Osobní údaje-režim Sestava
* SP005 - Pracovní poměry - Pracovní místo - režim Sestava
* SP006 - Pracovní poměry - Pracovní poměr - režim Sestava
* SI044 - Komplexní evidenční sestava
== Sledování a plánování mzdových prostředků ==
'''Menu: '''Pomůcky – Plánování mzdových prostředků
Agenda umožní sledovat a plánovat mzdové prostředky. Plánování představuje stanovení plánu čerpání mzdových prostředků na celý rok a následně každý měsíc porovnání plánu se skutečností.
[[Image:]]
''obrázek 1 - Sledování mzdových prostředků. Nastavení.''
V záložce ´Nastavení´ můžete založit vlastní druh struktury výkazu tlačítkem ´'''Nový výkaz'''´. Výkaz musíte zařadit pod jeden z typů výkazů v poli ´'''Varianta'''´; každý typ má svůj vzhled v záložce ´Sestava´. Není řečeno, že výběr z variant je konečný. Varianty mohou být stanovovány na základě konkrétních přání vás, zákazníků.
Dále přidávejte jednotlivé ukazatele (tj. řádky) ikonou vložení nového záznamu, nebo lépe '''pravým tlačítkem myši''' a volbou ´Vložit řádek za aktuální´ nebo ´Vložit řádek před aktuální´. Počet řádků si určujete sami. Jen dávejte pozor, že pořadí již nepůjde změnit.
'''ID''' – označení řádku
'''Typ''' – B … běžný řádek, S … součtový řádek
'''Název ukazatele''' – uživatelský název
'''Definice výpočtu''' – jak bude ukazatel počítán. Je možné používat +,-,*,/, (,).
<nowiki>Příklad : k[100-169] … součet za mzdové položky 100 až 169</nowiki>
<nowiki>k[734,735] … součet za mzdové položky 734,735</nowiki>
r<nowiki>[1,2]</nowiki> … součet řádků s ID 1 a 2
<nowiki>f[prep_stav]… funkce vracející přepočtený počet zaměstnanců (viz též např. </nowiki>
sestavu v menu : ´Nabídka – Statistiky – Stavy zaměstnanců´
záložce´Prům.stav v období´)
<nowiki>f[pocm] </nowiki>… funkce vracející počet měsíců od začátku roku dle měsíce zadaného
v záložce ´Sestava´.
Po zadefinování struktury výkazu přejděte do záložky ´Sestava´.
[[Image:M-cerpani-mzdovych-prostredku.png]]
''obrázek 2 - Sledování mzdových prostředků. Sestava.''
Tlačítkem ´'''Nastavení sloupců'''´ vyberte, které měsíce chcete mít ve výkazu (leden – prosinec, a dále sloupec celkem). Zadejte ´'''Období'''´. Stiskněte tlačítko ´'''Výpočet'''´.
Přepínač ´'''Plán/Skutečnost'''´ slouží k přepínání pohledů. Při nastavení ´Plán´ můžete zadávat ke každé položce částku plánovaného objemu. Sloupec ´zbývá´ a ´procento čerpání´ systém počítá sám.
Tlačítkem ´'''Parametry'''´ nastavíte podmínky pro výpočet. Tak např. dle obrázku níže budou ve výpočtu zahrnuti zaměstnanci s pracovní kategorií 1 i 2. Můžete ale také nastavit, že chcete výpočet provést jen pro kategorii 1, nebo jen pro kategorii 2.
[[Image:]]
''obrázek 3 - Sledování mzdových prostředků. Parametry.''
Ještě poznámku. Vytvořenou sestavu je možné uložit. Po uložení systém ovšem nedovolí měnit strukturu výkazu v záložce ´Nastavení´. Musíte smazat vytvořenou sestavu (-y) v záložce ´Sestava´, a pak systém změnit strukturu umožní.


== Stav licencí ==
== Stav licencí ==
Menu: Nápověda – Stav licencí
Menu: Nápověda – Stav licencí


Tato agenda slouží pro uživatelskou kontrolu stavu licencí.


Tato agenda může sloužit pro uživatelskou kontrolu licencí. Ve vybraném měsíci je možno si nechat na pravoklik myši zobrazit seznam zaměstnanců, započítávaných do licencí.
[[Image: O-stav-licenci2.png|590px]]
 
 
[[Image:O-stav-licenci.png]]
 


''obrázek 4 -Stav licencí''
<!--
Ve vybraném měsíci je možno si nechat na pravoklik myši zobrazit seznam zaměstnanců, započítávaných do licencí.
[[Image:O-stav-licenci.png|300px]]
''obrázek -Stav licencí''
-->

Aktuální verze z 24. 9. 2018, 10:42