Další agendy: Porovnání verzí

Z Prirucky
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Navigace}}
{{Navigace}}
== Budoucí změny ==
Aplikace MaP vždy pracuje s daty, která jsou v daném časovém okamžiku k dispozici v databázi. V  praxi nastávají situace, kdy je třeba z pohledu mzdové účetní zpracovávat data v rámci účetního období, které zasahuje i do následujícího kalendářního měsíce, ale z pohledu ostatních uživatelů je často požadována interpretace dat v reálném čase.
Například pokud má být zaměstnanec přeřazen na jiné pracovní středisko od 1.5.2000, je potřeba, aby v databázi bylo zaznamenáno původní středisko ještě až do měsíční uzávěrky 4/2000 ( která se zpravidla pouští kolem 10. dne v následujícím měsíci). Důvodem pro tento požadavek je to, že mzdové náklady na takového zaměstnance se počítají na jeho aktuální pracovní středisko (pokud nejsou pořízena data přenosem nebo ručním záznamem jinak).
Záznamy, které se mají promítnout do reálných dat k určitému dni, lze však pořídit pomocí ‚Budoucích změn‘. Pak jsou v konkrétních případech uživatelům promítnuty do výstupních sestav právě takové budoucí změny, které se mají provést zpětně k nastavenému datu (nejčastěji k prvnímu dni v měsíci). Příkladem takového výstupu jsou sestavy stavů zaměstnanců.
Aby bylo možné použít systém budoucích změn, musí být v aplikaci nastaven rozšiřující '''parametr ‚casovost‘ na hodnotu ''‚a‘.''''' (Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č. 12)
Agendy, ve kterých je standardně umožněno nastavovat budoucí změny údajů''':'''
evidence zaměstnanců / osobní údaje
evidence zaměstnanců / mzdové údaje
pracovní poměry / pracovní poměr
pracovní poměry / pracovní místo
'''Vlastnosti uživatelského rozhraní'''
Přístup k editaci a prohlížení budoucích změn mají ti uživatelé, kteří mají pro výše vyjmenované agendy přiřazené přístupové právo pro opravy.
Otevřené okno budoucích změn obsahuje 2 agendy''':'''
- zadání změny
systém automaticky vyplňuje pole s modrým pozadím (osobní číslo, číslo poměru, doplňková identifikace, autor)
uživatel vyplňuje pole se žlutým pozadím (budoucí hodnota, datum platnosti od, datum provedení změny). Pro změnu, která se má provést v rámci měsíční uzávěrky, je potřeba zaškrtnout volbu ‚Provede se při měs.uzávěrce‘. Tento druh změny je signalizován tím, že položka ‚Datum provedení změny‘ má šedé pozadí, není povolena k editaci a zobrazení je ve formátu ‚měsíc / rok‘.
'''Pozor: '''Údaj budoucí hodnoty není systémem kontrolován na správnost, proto je třeba, aby uživatel velmi pozorně zapisoval jeho hodnoty. Pokud se však má vyplnit údaj, který musí odpovídat seznamu povolených hodnot v příslušné agendě, je možné opět pouze vybírat ze seznamu (např. číslo střediska).
- přehled / opravy změn
zobrazuje seznam navedených budoucích změn, které dosud neproběhly. V tomto seznamu lze provádět dodatečnou editaci některých vložených údajů včetně jejich smazání. Stejně jako v agendě ‚Zadání změny‘ je v tomto seznamu zobrazováno ‚Datum provedení změny‘ (tj. formát ‚den.měsíc.rok‘ pro změnu k datu a formát ‚měsíc/rok‘ pro změnu při měsíční uzávěrce).
Název tohoto seznamu obsahuje specifikaci údaje v podobě, která slouží pro databázové zpracování (např. údaj ‚Příjmení‘ je zobrazen jako ‚pracovnici.prijmeni‘).
'''Zadávání a opravy budoucích'''
'''změn''''''Otevření okna Budoucí změny:'''
V příslušné agendě je potřeba mít načtena data pro zaměstnance, jemuž má být zadána budoucí změna, být v režimu ‚Editace‘ a kliknout pravým tlačítkem myši na pole, kde se má provést záznam. Zobrazí se tzv. ‚Plovoucí menu‘, obsahující položku ‚Budoucí změny‘ (pokud není přístupná, je potřeba požádat administrátora o nastavení rozšiřujícího parametru – viz úvodní část)
'''Vložení nového záznamu:'''
V agendě ‚Zadání změny‘ je potřeba zkontrolovat, zda je systém správně nastaven na správné osobní číslo a pak vyplnit údaje ‚Budoucí hodnota‘, ‚Datum platnosti od‘, ‚Datum provedení změny‘. Jestliže se má provést změna v rámci uzávěrky jiného měsíce, než je datum v poli ‚Datum provedení změny‘, je potřeba vyplnit libovolné datum spadající do tohoto měsíce a teprve potom nastavit volbu ‚Provede se při měs.uzávěrce‘.
'''Mazání, změna již navedených dat:'''
Změny, které ještě nebyly systémem zpracovány, se zobrazí v seznamu agendy ‚Přehled / opravy změn‘. Tento seznam je načten vždy jen pro jeden nastavený druh údaje (např. kmenové středisko). Jednotlivé záznamy je možné ještě dodatečně editovat nebo mazat s použitím tlačítek ve spodní části okna. Hodnotu však lze měnit jedině tehdy, pokud není v původní agendě limitována seznamem povolených hodnot.
'''Provedení budoucích '''
'''změn '''
Systém se automaticky stará o provedení změn, které uživatelé zadali.
'''Změny prováděné k nastavenému datu provedení:'''
U prvního uživatele, který v daný den spouští aplikaci MaP, probíhá kontrola, zda na tento den není požadována realizace budoucí změny, pokud ano, spouští se funkce, která provede všechny změny.
'''Změny prováděné při měsíční uzávěrce:'''
Jedním z posledních procesů, prováděných při měsíční uzávěrce, je kontrola, zda pro nově nastavené období není plánovaná budoucí změna, která se má provést s uzávěrkou. Pokud takový záznam existuje, spouští se funkce, která automaticky všechny změny provede.
V rámci prováděných změn se provádí současně i archivace původních hodnot stejně, jako kdyby uživatelé provedli změny k danému datu ručně.
'''Změny provedené v dokumentech:'''
'''Sestava budoucích změn'''Některé dokumenty (PIS - Dokumenty) jako např. Platový výměr, Pracovní smlouva (změna), jsou schopny zpracovat zadané budoucí změny v položkách, které se v daném dokumentu objevují (typicky tarif, osobní hodnocení). V případě, že systém při vkládání nového dokumentu u daného zaměstnance zjistí existenci budoucí změny, pak se dotáže jednotlivě u každé takové položky, zda chcete použít aktuální hodnotu nebo hodnotu z budoucích změn. To vám umožňuje např. vytvářet nové pracovní smlouvy a jejich tisk, ještě před zpracováním měsíce, ve kterém platí staré údaje.
K dispozici je sestava budoucích změn. Hledejte ji v menu ´Sestavy´.
'''Budoucí změny v sestavách'''
Nastavením rozšiřujícího parametru '''„zobraz_bud_zm“ '''(skupina Sestavy) na hodnotu „ano“ lze nastavit zobrazování vybraných sestav včetně budoucích změn. Po načtení sestavy bude spuštěna funkce, která vyhledá pro všechny sloupce sestavy hodnoty budoucích změn platné k datu vytvoření sestavy. V podnadpisu sestavy je toto nastavení indikováno. Funguje jen na vybrané sestavy:
* SE001 - Evidence zaměstnanců-Osobní údaje-režim Sestava
* SP005 - Pracovní poměry - Pracovní místo - režim Sestava
* SP006 - Pracovní poměry - Pracovní poměr - režim Sestava
* SI044 - Komplexní evidenční sestava
== Systém poznámek ==
Agendu '''Poznámky''' lze používat v evidenci osobních údajů zaměstnanců, uchazečů a v pracovních poměrech.
Poznámky lze použít pro evidenci doplňkových údajů, které nejsou obsaženy v databázi (např. čísla průkazů, osvědčení, číslo kanceláře, interní údaje o zaměstnanci…atd.).
V použité části aplikace mohou být jednotlivé poznámky '''vztaženy ke konkrétnímu osobnímu číslu''' nebo '''ke všem osobním číslům společně'''. Tato vlastnost se přepíná volbami ve spodní části okna.
Poznámka může obsahovat maximálně 10 řádků textu po 72 znacích.
Ke každému osobnímu číslu lze vztáhnout maximálně 30 poznámek.
Hlavička poznámky je určena pro kategorizaci jejího textu a je viditelná pro každého uživatele.
Pro vybrané osobní číslo ze seznamu zaměstnanců je k dispozici přehled navedených poznámek v levé části okna. Kliknutím na jednotlivou poznámku se v pravé části okna zobrazuje text poznámky (je-li uživateli povolen přístup k poznámce).
=== Nová poznámka ===
Po volbě ‚Vložit nový řádek‘ se na místě pole pro hlavičku zobrazí seznam již použitých hlaviček v příslušné evidenci. (Uživatel má přístup k těm hlavičkám, u kterých je autorem nebo má od něho přiděleno právo pro úpravy). Tlačítko ‚Nová hlavička‘ slouží pro zadání jiné hlavičky než ze seznamu.
Po definování hlavičky je třeba vložit text poznámky do editačního pole v pravé části okna.
Text zapisujete přímo z klávesnice nebo je možné jej přenášet z jiných aplikací pomocí schránky (klávesy Ctrl + C a Ctrl + V).
<nowiki>Jednotlivé řádky textu lze oddělit pomocí klávesy [Enter].</nowiki>
Pokud na řádek zapíšete úplnou cestu k nějakému souboru (např. C:\POM\pom.doc), pak dvojitým poklepáním myši na text docílíte toho, že systém otevře uvedený soubor. Na řádku již nesmí být uvedeno nic dalšího. Na dalším řádku ale opět můžete uvést cestu k jinému souboru.
=== Přístupová práva k poznámkám ===
Autor poznámky má po jejím uložení do databáze možnost nastavit přístupová práva k poznámce jiným uživatelům:
- pokud nejsou práva definována, je poznámka přístupná všem k prohlížení,
smazat a editovat ji může pouze autor nebo administrátor.
- pokud jsou práva definována alespoň jedné další osobě, nemají jiní uživatelé k poznámce přístup (vidí pouze její hlavičku).
Přístupová práva se nastaví po uložení poznámky kliknutím na tlačítko ‚Práva‘ v pravém dolním rohu okna. Poté se zobrazí samostatné okno pro přidělení práv.
'''Přidělování práv'''<nowiki> se provádí kliknutím na uživatele v pravé tabulce okna a potvrzením tlačítkem ‚Vložit <- ‘ , po kterém se zvolené jméno přemístí do levé tabulky.</nowiki>
V levé tabulce se nastaví kliknutím do příslušných sloupců pro nové jméno potřebná práva.
'''Mazání práv''' se provádí analogicky z levé tabulky do pravé tlačítkem ‚->Smazat‘ nebo ‚-> mazat vše‘. Změny se uloží v databázi tlačítkem ‚OK‘.
Autor poznámky může ostatním přidělit tato práva:
prohlížet, upravit, zrušit - definice vlastního přístupu k poznámce
práva - povolení přidělovat právo dalším uživatelům (tzv. delegované právo)
Pokud je v seznamu uživatelů definován systémový uživatel ‚public‘, pak práva nastavená tomuto uživateli platí pro všechny uživatele, kteří nemají nastavena žádná práva.
=== Tisková sestava ===
Sestava poznámek evidovaných v databázi:
- zobrazuje pouze poznámky, pro které je uživatel autorem nebo má právo k prohlížení
poznámky přiřazené všem osobním číslům mají ve sloupci osobní číslo hodnotu 0
S touto sestavou lze dále pracovat standardním způsobem, tzn. lze provádět libovolné výběry a třídění a poté tisk nebo export do souboru.
=== Uložení v tabulkách ===
K poznámkám se váží následující databázové tabulky: poznam_id, poznam_text, poznam_prava. Provázány jsou prostřednictvím sloupce id_pozn.
== Sledování a plánování mzdových prostředků ==
'''Menu: '''Pomůcky – Plánování mzdových prostředků
Agenda umožní sledovat a plánovat mzdové prostředky. Plánování představuje stanovení plánu čerpání mzdových prostředků na celý rok a následně každý měsíc porovnání plánu se skutečností.
[[Image:]]
''obrázek 1 - Sledování mzdových prostředků. Nastavení.''
V záložce ´Nastavení´ můžete založit vlastní druh struktury výkazu tlačítkem ´'''Nový výkaz'''´. Výkaz musíte zařadit pod jeden z typů výkazů v poli ´'''Varianta'''´; každý typ má svůj vzhled v záložce ´Sestava´. Není řečeno, že výběr z variant je konečný. Varianty mohou být stanovovány na základě konkrétních přání vás, zákazníků.
Dále přidávejte jednotlivé ukazatele (tj. řádky) ikonou vložení nového záznamu, nebo lépe '''pravým tlačítkem myši''' a volbou ´Vložit řádek za aktuální´ nebo ´Vložit řádek před aktuální´. Počet řádků si určujete sami. Jen dávejte pozor, že pořadí již nepůjde změnit.
'''ID''' – označení řádku
'''Typ''' – B … běžný řádek, S … součtový řádek
'''Název ukazatele''' – uživatelský název
'''Definice výpočtu''' – jak bude ukazatel počítán. Je možné používat +,-,*,/, (,).
<nowiki>Příklad : k[100-169] … součet za mzdové položky 100 až 169</nowiki>
<nowiki>k[734,735] … součet za mzdové položky 734,735</nowiki>
r<nowiki>[1,2]</nowiki> … součet řádků s ID 1 a 2
<nowiki>f[prep_stav]… funkce vracející přepočtený počet zaměstnanců (viz též např. </nowiki>
sestavu v menu : ´Nabídka – Statistiky – Stavy zaměstnanců´
záložce´Prům.stav v období´)
<nowiki>f[pocm] </nowiki>… funkce vracející počet měsíců od začátku roku dle měsíce zadaného
v záložce ´Sestava´.
Po zadefinování struktury výkazu přejděte do záložky ´Sestava´.
[[Image:M-cerpani-mzdovych-prostredku.png]]
''obrázek 2 - Sledování mzdových prostředků. Sestava.''
Tlačítkem ´'''Nastavení sloupců'''´ vyberte, které měsíce chcete mít ve výkazu (leden – prosinec, a dále sloupec celkem). Zadejte ´'''Období'''´. Stiskněte tlačítko ´'''Výpočet'''´.
Přepínač ´'''Plán/Skutečnost'''´ slouží k přepínání pohledů. Při nastavení ´Plán´ můžete zadávat ke každé položce částku plánovaného objemu. Sloupec ´zbývá´ a ´procento čerpání´ systém počítá sám.
Tlačítkem ´'''Parametry'''´ nastavíte podmínky pro výpočet. Tak např. dle obrázku níže budou ve výpočtu zahrnuti zaměstnanci s pracovní kategorií 1 i 2. Můžete ale také nastavit, že chcete výpočet provést jen pro kategorii 1, nebo jen pro kategorii 2.
[[Image:]]
''obrázek 3 - Sledování mzdových prostředků. Parametry.''
Ještě poznámku. Vytvořenou sestavu je možné uložit. Po uložení systém ovšem nedovolí měnit strukturu výkazu v záložce ´Nastavení´. Musíte smazat vytvořenou sestavu (-y) v záložce ´Sestava´, a pak systém změnit strukturu umožní.


== Stav licencí ==
== Stav licencí ==
Menu: Nápověda – Stav licencí
Menu: Nápověda – Stav licencí


Tato agenda slouží pro uživatelskou kontrolu stavu licencí.


Tato agenda může sloužit pro uživatelskou kontrolu licencí. Ve vybraném měsíci je možno si nechat na pravoklik myši zobrazit seznam zaměstnanců, započítávaných do licencí.
[[Image: O-stav-licenci2.png|590px]]
 
 
[[Image:O-stav-licenci.png]]
 


''obrázek 4 -Stav licencí''
<!--
Ve vybraném měsíci je možno si nechat na pravoklik myši zobrazit seznam zaměstnanců, započítávaných do licencí.
[[Image:O-stav-licenci.png|300px]]
''obrázek -Stav licencí''
-->

Aktuální verze z 24. 9. 2018, 10:42