Zápočtový list
Menu: PIS > Dokumenty > Dokumenty > Zápočtový list
POZOR: Doporučená varianta je: Zápočtový list (Potvrzení)
V případě potřeby uvádění "exekucí" je doporučeno používat zápočtový list z agendy Potvrzení.
Pro vytvoření zápočtového listu potřebujete šablonu. Můžete zvolit jeden z následujících způsobů:
- vytvoříte si vlastní šablonu zápočtového listu
- použijete předdefinovanou šablonu (neměnná) s názvem Zápočtový list - Sestava.
Aktuální položky
Šablona Zápočtový list - Sestava.
Název | Komentář |
Zaměstnavatel | Název vaší společnosti z agendy Základní parametry |
Adresa | Adresa vaší společnosti z agendy Základní parametry (ulice, číslo, PSČ, Město) |
IČ | IČ vaší společnosti z agendy Základní parametry |
Zaměstnanec | Příjmení a jméno zaměstnance, vč. případného titulu |
Datum narození | Datum narození zaměstnance |
Bydliště | Bydliště zaměstnance (ulice, číslo, PSČ, Město) z agendy Osobní údaje |
Byl(a) zaměstnán(a) | Datum od a datum do trvání pracovního poměru |
Druh poměru | Např. Pracovní poměr |
Druh konané práce | Pracovní místo zaměstnance z agendy Pracovní poměr |
Nejvyšší dosažené vzdělání | nejvyšší vzdělání z agendy Vzdělání. Pokud není vyplněno, uvede se není evidováno. |
Doba expozice rizik | Více viz zde. |
Doba zaměstnání v I. a II. kategorii před 1.1.1993 | Údaj vyplňujete před uložením dokumentu. |
Pracovní neschopnosti | .. za předchozích 12 měsíců před skončením pracovního poměru. Z agendy Nepřítomnosti. |
Pracovní úrazy, nemoci z povolání a karantény | ...za předcházejících 12 měsíců před skončením pracovního poměru. Z agendy Nepřítomnosti. |
Zákonné srážky ze mzdy | Z agendy Platby. Více viz zde. |
Dne | Datum vystavení dokumentu - možno zvolit/změnit před uložením dokumentu. |
Vystavil(a) | Příjmení a jméno vystavitele z agendy Kontaktní údaje uživatele PC |
Doba expozice rizik
Tuto položku je možno volně editovat, nebo se automaticky plní údaji získanými z následujících zdrojů:
1) je nutné mít v popisech prac. míst popsaná rizika na pracovních místech zaměstnance, kterými zaměstnanec prošel (vlastnosti 76+77: rizikový faktor+kategorie rizika)
2) je nutné mít aktivovánu agendu Pracovní postup a v ní naplněny správné údaje o postupu zaměstnance po pracovních místech ve vaší společnosti.
Zákonné srážky ze mzdy
Zápočtový list je schopen uvést maximálně 30 záznamů o exekucích.
Z agendy Platby se načítá aktuálně platný stav srážek, i když už je zaměstnanec i několik měsíců vystoupivší. Pokud se zjišťoval striktně stav k poslednímu dni prac.poměru, mohl nastat v některých případech problém u srážek, které se realizovaly (či opravovaly) ještě po ukončení pracovního poměru (typicky nemoci v ochranné době).
Dosažená kvalifikace
Podle právnického názoru pojem "dosažená kvalifikace" zákoník práce ani jiné právní předpisy blíže nedefinují a zřejmě jej ani definovat nemohou, neboť jde o pojem velmi široký. Může se jednat nejen o dosažené školní vzdělání, ale také další kurzy či dovednosti potřebné pro výkon povolání. Krátkodobá školení slouží nejčastěji pro udržování kvalifikace, do potvrzení se tedy nemusí uvádět.
Historické položky
Hrubá mzda
Viz Potvrzení pro ÚP.
Čistá mzda
Viz Potvrzení pro ÚP.
Dřívější poměry
Rozšiřující parametr Dok_Zap_DrivPom (sk.10)
Při nastavení na hodnotu Ano bude do zápočtového listu vkládána informace o časovém rozmezí a druhu dřívějších poměrů zaměstnance skončených v posledních 3 letech. Tato informace bude vložena do položky Jiná sdělení.
Důvod ukončení
Důvod ukončení a Ukončení - paragraf - pole používaná do r. 2012, kdy byl uváděn údaj, zda byl pracovněprávní vztah zaměstnance skončen z důvodu porušení pracovní povinnosti zvlášť hrubým způsobem. Viz Potvrzení pro ÚP.
Odpracovaná doba - roky a dny
Nahrazuje ji uvedení data od a data do trvání pracovního poměru.
Jiná sdělení - účastník II. pilíře
Pokud byl zaměstnanec účastníkem II. pilíře (Důchodové spoření), pak se do části Jiná sdělení vkládala věta: Zaměstnanec je účastníkem 2. pilíře důchodového spoření.
Do zápočtového listu pro zaměstnance vystoupivšího po 31.12.2015 se tato informace již nevkládá.
Legislativa
Potvrzení
Zaměstnavatel vydává zaměstnanci povinně (automaticky, tedy bez jakékoliv žádosti) potvrzení o zaměstnání – tzv. zápočtový list. Potvrzení musí být vystaveno při skončení jakéhokoliv pracovního poměru.
Náležitosti
V potvrzení je třeba uvést:
- údaje o zaměstnání, zejména, zda se jednalo o pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce, na dobu neurčitou nebo určitou, na plnou nebo kratší pracovní dobu a jak dlouho pracovněprávní vztah trval
- druh konaných prací
- dosažená kvalifikace pokud jsou tyto údaje zaměstnavateli známy s ohledem na vykonávanou práci
- odpracovaná doba a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby (týká se pracovníků v hornictví)
- zda ze zaměstnancovy mzdy jsou prováděny srážky, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky,
- údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění (tj. dobu získanou v preferované pracovní kategorii v období před zrušením těchto pracovních kategorií vzhledem k tomu, že nároky vyplývající ze zařazení zaměstnání do tzv. I. a II. pracovní kategorie se přiznávají až do 31. 12. 2018).
Jiné údaje, než je uvedeno, nesmějí být v potvrzení o zaměstnání uváděny, pokud se o o tom zaměstnavatel a zaměstnanec nedohodnou.
Neuvádí se
- Údaj o průměrném výdělku - ten je povinen zaměstnavatel uvést na odděleném potvrzení, viz Potvrzení pro ÚP.
- Podle novely ZP 2012 se již v potvrzení neuvádí údaj, zda byl pracovněprávní vztah zaměstnance skončen z důvodu porušení pracovní povinnosti zvlášť hrubým způsobem - ten se uvádí v potvrzení pro Úřad práce ČR.
ZP nestanovuje povinnost uvést v potvrzení o zaměstnání skutečnosti rozhodné pro posouzení nároků na dávky nemocenského pojištění, což souvisí se skutečností, že tyto dávky nyní poskytují orgány sociálního zabezpečení.
Formulář
Pro potvrzení není vydán žádný úřední (oficiální) formulář.
Předání zaměstnanci
Potvrzení je nutné zaměstnanci vydat zásadně v poslední pracovní den jeho zaměstnání, popř. (při pracovní neschopnosti, čerpání dovolené apod.) je nutné jej v tento den zaměstnanci zaslat na jím udanou adresu s doručenkou do vlastních rukou. Nevydání "zápočtového listu" totiž může bývalému zaměstnanci zkomplikovat shánění nového zaměstnání, a mohlo by proto být i důvodem pro uplatňování náhrady škody.
Zaměstnanec ovšem musí k převzetí potvrzení poskytnou součinnost - jakmile se k jeho vyzvednutí nedostaví, ačkoliv o této potřebě ví a nic mu v tom nebrání, nemá zaměstnavatel povinnost mu potvrzení zasílat.