Potvrzení pro ÚP

Z Prirucky
PIS-dok-potvrzeni-pro-UP.png

Menu: PIS > Dokumenty > Potvrzení > Potvrzení pro ÚP
Menu: Sestavy > Roční statistiky > Potvrzení pro ÚP

Jedná se o dvě sestavy

  • Potvrzení pro nárok na PvN
  • Potvrzení o vyplacení odstupného

Potvrzení pro nárok na PvN

Potvrzení pro úřad práce se vytváří pro vystoupivšího zaměstnance. Některé informace lze do sestavy zapisovat – například formou zatrhávacích polí.

  • Druhy pracovních poměrů, pro něž se vytváří dokument: 1-Hlavní, 0-Externí

Více pracovních poměrů

V horní části agendy (v případě, že je vygenerováno více stránek - více pracovních poměrů) jsou tlačítka [<] [>], která umožní přechody mezi stránkami (pokud je stránek více - více prac.poměrů). Mezi těmito tlačítky je text indikující aktuální stránku.

  • Jeden ukončený pracovní poměr, druhý ne

Sestavu je možné vytvořit i pro zaměstnance, který je aktivní (posuzováno podle data ukončení v agendě Osobní údaje), avšak v posledních 3 letech má nějaký skončený poměr či dohodu.

Příklad. Zaměstnanec má hlavní pracovní poměr a souběžně DPP. Ukončuje hlavní pracovní poměr. Na jeho žádost je povinna mzdová účtárna mu vydat toto potvrzení. - hd 41659

I. Údaje o zaměstnání

Do zjišťování období od-do pro se načítají i měsíce, po které jsou vypláceny pouze nemocenské dávky (zaměstnanec je celý měsíc nemocen). V měsíci výstupu je potřeba zaměstnance nejprve spočítat, a teprve je doplněn správný datum do.

Odstupné

Informace o tom, jaké odstupné přísluší z daného zaměstnání, zadává ručně uživatel zatržením příslušné volby. Počet měsíců u první varianty odstupného (par.67 odst.1 ZP - obvykle 3) se načítá z rozš.parametru odstupne_mesice (sk.9), u druhé varianty odstupného je počet měsíců napevno.

II. Údaj o výši průměrného výdělku

Hrubá mzda

Výpočet pole Hrubá mzda pro dokument Potvrzení pro ÚP
Typ kalendáře Výpočet pole Hrubá mzda
průměr pro pracovně právní účely (tj. průměr za kvartál platný ke dni ukončení pracovního poměru) krát 
skutečný hodinový úvazek zaměstnance krát 
průměrný počet dní v měsíci (konstanta dle parametru PRUM_DNY_ROK (sk.5) = 21,74)

Obdoba jako v předchozím případě, ovšem rozdíl je v použití úvazku:

skutečný úvazek <-- skutečný úvazek > 0 a zároveň skutečný úvazek <= zákonný úvazek 
zákonný úvazek <-- skutečný úvazek > zákonný úvazek

Důvodem pro použití zákonného úvazku je např. situace, kdy zaměstnanec pracuje na 11-hodinové směny (např. po, st, pá) a má ve skutečném úvazku hodnotu 11 (ta nemůže být použita pro výpočet) a v zákonném úvazku 8 hod.

Uživatel má možnost před vytvořením (uložením) dokumentu určit variantu - zda se pro výpočet průměrného výdělku použije

Ano - průměrný počet hodin za měsíc dle daného kalendáře (sečtou se pracovní hodiny všech měsíců v daném roce a vydělí se 12) a tento se vynásobí průměrem pro p.p.účely. Tento výpočet provedete volbou Ano (defaultní hodnota).

Ne - průměrný počet dnů v měsíci dle běžného plánovacího kalendáře (21,74), který se vynásobí skutečným úvazkem zaměstnance a získá se průměrný počet hodin v měsíci. Tento průměrný počet hodin se vynásobí průměrem pro p.p.účely.

Hodnoty se zjišťují z měsíce ukončení pracovního poměru (nemusí být aktuální).

§ 356 odst. 3 Zákoníku práce
mzdovapraxe.cz

DPČ, DPP

Pokud má být dokument vyhotoven i pro druh pracovního poměru DPČ/DPP, je potřeba zkontrolovat, zda jsou naplněny správné výchozí údaje pro stanovení hrubé mzdy. Tj. průměr ppú (standardně ano). A skutečný úvazek (protože obvykle bývá u zaměstnance nastaven typ kalendáře = 6) - je potřeba ručně dosadit požadovanou hodnotu (průměrná hodnota za rok). Příkaz pro změnu v minulosti:

update pom_zal set hod_uvazek = xx.xx where datum = 'DATUM_1_DNE_MES' and os_cislo = XX and cislo_pom = Y;

Čistá mzda

Pole čistá mzda je vypočítáno dle legislativy z pole hrubá mzda (standardním způsobem, typicky odečtením zdravotního, sociálního pojištění a zálohy na daň vč. zohlednění daň.slev).

Pro výpočet jsou použity hodnoty (agenda Osobní údaje, Mzdové údaje, Pracovní poměr - např. zda podepsal prohlášení, zda je student) platné v období výstupu (nikoliv aktuální).

Poznámky

Daňové zvýhodnění

Daňová sleva na dítě v měsíci výstupu.

Případ zavedení dítěte do agendy Rodinní příslušníci v měsíci, kdy zaměstnanec vystoupil - pokud má dítě nastavenu slevu na alespoň 1 den měsíce výstupu, pak se sleva zahrne do výpočtu slevy na dani.

Od r. 2015 - Je zohledněno odstupňování daňového zvýhodnění od r. 2015.

U zaměstnanců, kteří jsou účastníky II. pilíře důchodového spoření se zohledňuje jiná sazba pro sociální pojištění a vlastní důchodové spoření.

Solidární daň - při výpočtu čisté mzdy se bere v úvahu příp. solidární daň.

II. pilíř - důchodové spoření - od 1.1.2016 (v souvislosti s ukončením důchodového spoření) výpočet nereflektuje zařazení zaměstnance do II. pilíře (bez ohledu na hodnotu v agendě Mzdové údaje se nepočítá).

Nulový výdělek

Systém zobrazí informační hlášku v případě, že je nulový průměrný výdělek. Tato situace obvykle nastává v případě nulového průměru pro pracovně právní účely. Průměr je nutno buď doplnit do ageny Pracovní poměry a Potvrzení vytvořit opakovaně, nebo je rovněž možno ručně výdělek doplnit přímo do vytvořeného Potvrzení.

III. Údaje o dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na PvN

Důvod ukončení zaměstnání může být buď vypsán ručně nebo může být automaticky systémem vyplněn. Podmínky automatické funkčnosti:

1. Do rozšiřujících parametrů (parametry ze sk.11 - viz níže) doplnit čísla představující číslo z číselníku Důvody nástupů a výstupů. Pokud je třeba zadat více kódů do jedné položky, je třeba tyto oddělit čárkou. Příp. je možno při této příležitosti zrevidovat číselník.

2. V agendě Pracovní poměry zadat důvod ukončení.

Pozn. automaticky doplněné údaje lze i nadále ručně změnit.

Potvrzeni UP-Duvody-Prirazeni k parametrum.png

11
UP_ukonc_doba Potvrzení pro úřad práce, důvod ukončení: uplynutí sjednané doby
11
UP_ukonc_doh Potvrzení pro úřad práce, důvod ukončení: dohodou
11
UP_ukonc_hrub Potvrzení pro úřad práce, důvod ukončení: hrubé porušení povinností
11
UP_ukonc_lec_r Potvrzení pro úřad práce, důvod ukončení: porušení léčebného režimu
11
UP_ukonc_org Potvrzení pro úřad práce, důvod ukončení: organizační důvody
11
UP_ukonc_pov Potvrzení pro úřad práce, důvod ukončení: porušení povinností
11
UP_ukonc_vyp Potvrzení pro úřad práce, důvod ukončení: výpověď či zkušební doba
11
UP_ukonc_zdr Potvrzení pro úřad práce, důvod ukončení: zdravotní důvody

Potvrzení o vyplacení odstupného

PIS-dokumenty-potvrzeni-o-vyplaceni-odstupneho.png

Po kliknutí na tlačítko Vytvořit se nastaví příslušný formulář a do něj se načtou příslušné údaje. Uživatel má možnost editovat kterýkoliv načtený údaj; pokud nevyplní v novém potvrzení datum výplatního termínu, není umožněn tisk potvrzení.

Odkazy