Okna aplikace: Porovnání verzí
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
== Obecné vlastnosti aplikace == | == Obecné vlastnosti aplikace == | ||
Obsluha aplikace respektuje pravidla standardních aplikací běžících pod operačním systémem Windows | Obsluha aplikace respektuje pravidla standardních aplikací běžících pod operačním systémem Windows. | ||
Po spuštění aplikace a přihlášení do databáze se otevírá hlavní okno aplikace. Hlavní okno obsahuje následující části | |||
* [[název hlavního okna]] | |||
* [[menu]] | |||
* [[nástrojová lišta]] | |||
* [[aktivní plocha]] | |||
* [[stavový řádek]] | |||
Na zbývající ploše se zobrazují jednotlivá okna otevíraná z menu. Počet současně otevřených oken v rámci aplikace není omezen, pouze v případě méně výkonného počítače je nutné počítat se zpomalováním běhu aplikace. Rovněž není nijak omezováno spouštění jiných aplikací v rámci aktuálně instalovaného software na PC uživatele. | Na zbývající ploše se zobrazují jednotlivá okna otevíraná z menu. Počet současně otevřených oken v rámci aplikace není omezen, pouze v případě méně výkonného počítače je nutné počítat se zpomalováním běhu aplikace. Rovněž není nijak omezováno spouštění jiných aplikací v rámci aktuálně instalovaného software na PC uživatele. | ||
[[Image:O-hlavni-okno-aplikace.png|700px]] | [[Image:O-hlavni-okno-aplikace.png|700px]] |
Verze z 22. 5. 2012, 12:21
Obecné vlastnosti aplikace
Obsluha aplikace respektuje pravidla standardních aplikací běžících pod operačním systémem Windows.
Po spuštění aplikace a přihlášení do databáze se otevírá hlavní okno aplikace. Hlavní okno obsahuje následující části
Na zbývající ploše se zobrazují jednotlivá okna otevíraná z menu. Počet současně otevřených oken v rámci aplikace není omezen, pouze v případě méně výkonného počítače je nutné počítat se zpomalováním běhu aplikace. Rovněž není nijak omezováno spouštění jiných aplikací v rámci aktuálně instalovaného software na PC uživatele.
obrázek 3 - Hlavní okno aplikace
Velikosti a uspořádání oken
Velikost okna můžete zvětšit posunutím za okraje - tím bude velikost zapamatována pro příští spuštění. Jinou možností je volba menu: Okno/Maximální - příště bude okno otevřeno v maximální podobě.
Uspořádání oken definujete v menu "Okno", možnosti jsou
- Kaskáda
- Dlaždice horizontálně
- Dlaždice vertikálně
- Maximální
Pokud je okno poprvé otevřeno a má malé rozměry, nastaví se velikost na 80% výšky a 2/3 šířky. Dále přidána kontrola zda x či y není mimo zobrazitelnou plochu a zmenšení velikosti okna pokud je větší než hlavní okno (změna rozlišení obrazovky). Zrušeno zbytečné načítání/ukládání pozice/rozměrů pro child/ne-resizable okna.
V menu "Evidence" naleznete seznam 5 naposledy použitých voleb menu. Seznam je aktivní, tzn. kliknutím se otevře dané okno aplikace.
Nastavení zobrazení záložek
V agendách Osobní údaje, Nepřítomnosti, Dokumenty lze uživatelsky změnit umístění záložek. Klikněte pravým tlačítkem myši na některou záložku a zvolte ‚Nastavit zobrazování záložek‘´. Vyberte si umístění záložek nahoře, dole, vlevo či vpravo.
V případě, že některé záložky nebudete využívat, můžete je odstranit - kliknutím levého tlačítka myši se záložka zbarví dorůžova. Vybrané nastavení uložíte kliknutím pravého tlačítka myši a uložíte nastavení. K původnímu nastavení se můžete kdykoliv vrátit. Fakt, že záložky jsou dočasně zneviditelněny, poznáte podle žluté značky F. Pro zpětné zobrazení záložek je postup analogický.
ZOOM - zvětšení nebo zmenšení písma
Menu: Nastavení – Třídění, filtrace, hledání
Nastavením procent ZOOMu zvětšíte (zmenšíte) všechny seznamy, formuláře a sestavy. Naopak tím nebudou ovlivněny ovládací prvky – tlačítka, záložky, atd.
Při práci s aplikací je možné využít tzv. kontextové (popup) menu. Toto se vyvolá kliknutím na pravé tlačítko myši, čímž se rozbalí menu, obsahující užitečné funkce, které se v daném místě aplikace nejčastěji používají. Tím se často ušetří čas pohybem a hledáním po jednotlivých položkách menu.
Příklad volby v režimu Editace:
- Budoucí změny – zadání budoucí změny položky (viz též obecnější variantu – Pracovní postup)
- Historie – přehled změn položky (přebírá se z archívu změn dat – pokud není promazán)
- Otevřít číselník – otevře číselník, aniž by jej uživatel musel otvírat pomocí menu
- Změna třídění nabídky – dovoluje změnit třídění u položek, které dovolují zadat jen vybranou hodnotu z množiny hodnot (rozbalovátko u položky) – např. zda se při zadávání střediska mají pod rozbalovacím tlačítkem třídit dle čísla nebo dle názvu
- Hromadná změna – dovoluje provést hromadnou změnu položky pro více záznamů – viz dále.
- Zdroj SQL – uloží do clipboardu název zdrojového SQL příkazu (dá se pak vložit pomocí Ctrl+V např. v okně SQL promptu)
Práce s údaji v aplikaci
Vyhledání a práce se zaměstnanci
Při vlastní práci s aplikací je jedním z hlavních požadavků práce s požadovaným zaměstnancem (resp. se skupinou zaměstnanců).
Pokud je potřeba vyhledat konkrétního zaměstnance nebo uchazeče v rámci aktuální zpracovávané agendy (např. v evidenci osobních údajů), přejdete buď do zobrazeného Seznamu zaměstnanců, kde je možné vybrat jednoho či více zaměstnanců, nebo použijete vyhledávací okno Hledání zaměstnance.
Pokud máte v jednom místě aplikace vybraného konkrétního zaměstnance, pak při přechodu do dalších částí systému se tento stále udržuje jako aktivní a není potřeba jej opakovaně vyhledávat!
Seznam zaměstnanců
Okno Seznam zaměstnanců obsahuje přehled všech zaměstnanců z databáze, na které má přihlášený uživatel přístup. Seznam vždy obsahuje os.číslo, příjmení, jméno, titul. Další údaje jsou dle příslušného modulu (např.v Pracovních poměrech jsou navíc zobrazeny údaje o jednotlivých pracovních poměrech zaměstnanců).
Zaměstnanci v seznamu jsou navíc barevně rozlišeni, pokud je
- vystoupivší (červeně)
- nově nastoupivší(zeleně)
- nemá založen pracovní poměr (uživatelská chyba) - v agendě Pracovního poměru je v seznamu označen žlutě.
Za nově nastoupivšího je považován zaměstnanec s datem nástupu v aktuálním či v následujících obdobích. Definice vystoupivších zaměstnanců je parametrická dle nastavení v menu: Nastavení-Třídění,filtrace,hledání. Pokud tento není vyplněn, pak je za vystoupivšího považován zaměstnanec s datem výstupu před aktuálním dnem, pokud je parametr nastaven na ‚a‘, pak je vystoupivší každý s datem výstupu před 1. dnem aktuálního období, pokud je ‚p‘, pak před posledním dnem aktuálního období.
Toto nastavení je platné i pro filtr dle stavu zaměstnance, kdy lze přímo nastavit přepínač ve spodní části okna na možnosti
- Všichni zaměstnanci
- Zaměstnanci ve stavu(nevystoupivší)
- Zaměstnanci po výstupu (vystoupivší).
Výchozí nastavení tohoto přepínače je na volbě ‚Všichni zaměstnanci‘ – lze je změnit v okně Pomůcky-Třídění, filtrace, hledání – nastavením volby ve skupině ‚Nastavení seznamu zaměstnanců‘.
Výběr jednoho zaměstnance
Chcete-li tedy v zobrazeném seznamu zaměstnanců vybrat jednoho konkrétního, označíte jej kurzorem, a to tak, že na něj kliknete levým tlačítkem myši. Tím se řádek s vybraným záznamem označí (viz obrázek vpravo).
Výběr více zaměstnanců
Výběr více zaměstnanců provádíte tak jako ve Windows pomocí klávesy Ctrl nebo Shift a myši. Chcete-li v daném modulu pracovat s určitou skupinou zaměstnanců, které jste si např. vyfiltrovali, pak je lze označit tak, že pokud jsou jednotlivé záznamy pod sebou, kliknete myší na první v pořadí, stisknete klávesu SHIFT a kliknete na poslední. Chcete-li označovat jednotlivé záznamy, pak stisknete klávesu CTRL a myší klikáte na požadované záznamy, čímž se vám označují.
Aktuálně vybraný záznam z označeného seznamu je ten, který je označen ukazovátkem. Pro přechod mezi záznamy z označeného seznamu použijete šipky z nástrojové lišty (První, Předešlý, Následující, Poslední). Tento přechod lze realizovat nejen v záložce Seznam zaměstnanců, ale i přímo v jednotlivých oknech modulů (např. Osobní údaje…, Pracovní neschopnost …atd).
Rozbalovátko pro výběr zaměstnance
Rozbalovátko pro výběr zaměstnance (např. v menu: Mzdy - Vyúčtování zaměstnanců): seznam roluje dle stisku kláves (lze psát os.číslo nebo příjmení).
Obecné okno údajů zaměstnance
Pokud v některé části aplikace (např. moduly Evidence, PracPom, Doplatky…) vyberete v seznamu konkrétního zaměstnance, můžete přejít do záložky, ve které jsou umístěny vlastní údaje zaměstnance, týkající se daného modulu (např. Osobní údaje, Mzdové údaje, Vzdělání, ...).
Každou takovou záložku je možné přepnout do režimu: Pohled, Editace, Sestava a nastavit přístupová práva.
Jednotlivé režimy mají tyto funkce:
- Pohled - primárně aktivní list
- Editace - slouží ke vkládání nových údajů, opravě existujících údajů a prohlížení či rušení dříve zadaných údajů.
- Sestava - vytváření tiskové sestavy, podle druhu modulu se vytváří sestava pro všechny zaměstnance s údaji, které jsou v dané záložce, nebo v některých specifických místech se vytváří sestava s údaji právě vybraného zaměstnance. Tisk sestav je popsán v kapitole Tiskové sestavy.
Zadávání položek typu datum
K zvýšení komfortu a efektivity zadávání údajů do aplikace je implementována speciální funkce, která podstatně zrychluje zadávání jakýchkoliv položek typu datum (zejména data v nepřítomnostech). Funkce zajistí, že pokud zadáváte datum v aktuálním měsíci, nemusíte zadat celý datum, ale stačí pouze zadat den (bez tečky) a funkce po stisku ENTERu (resp.TABulátoru) automaticky doplní aktuální měsíc a rok. Funkci lze použít i v případě, že zadáváte datum v rámci aktuálního roku, tzn. stačí zadat den a měsíc a aktuální rok se doplní automaticky.
Příklad: Zadáváte nemoc od 5.10.2000 do 15.10.2000, místo ‚vyťukání‘ celkem 19 znaků (+2xENTER), vložíte pouze: 5[ENTER]15[ENTER], tedy 3+2 znaky.
Možnosti zjednodušeného zadávání:
- zadat den a ENTER nebo TAB
- zadat den a měsíc a ENTER nebo TAB. Pro oddělení dne a měsíce je možno použít jak tečku (.), tak čárku (,). Pro uživatele je pak výhodné používat klávesu desetinné tečky na numerické klávesnici (která dle nastavení PC zapíše tečku nebo čárku).
- přetažením data z tzv. kalendáře.
Hromadné změny údajů
V agendě „Evidence zaměstnanců“ a „Pracovní poměry“ jsou povoleny hromadné změny vybrané položky (ale není je možné provádět v agendě MaPExpress). Postup provedení je následující:
- V dané agendě v záložce „Seznam zaměstnanců“ vyberte a označte ty zaměstnance, kterým chcete provést hromadnou změnu jednoho údaje (jsou podsvíceni modře).
- Přepněte se do dané záložky a přejděte do režimu „Editace“.
- Do vybraného pole zapište hodnotu, kterou chcete mít u všech zaměstnanců. Po zapsání odskočte kurzorem do dalšího pole (myší nebo klávesou Tab nebo Enter).
- Ukažte myší na pole, do něhož jste zadali hodnotu, a poté stiskněte pravé tlačítko myši. Z nabídky vyberte akci: „Hromadná změna“.
- Na kontrolní hlášku odpovězte, že ano, že si přejete provést hromadnou změnu u všech vybraných zaměstnanců.
Třídění, filtrace a vyhledávání údajů
Aby bylo možné pracovat efektivně nad větším množstvím dat načtených z databáze do libovolné tabulky, jsou k dispozici nástroje pro třídění a filtraci údajů. Zde popisované vlastnosti jsou společné pro většinu částí aplikace, pouze v některých specifických sestavách (s komplikovaným systémem výběru položek, např. z několika tabulek najednou) je tato možnost potlačena a nahrazena programovým způsobem třídění a filtrace.
Pozn. Pokud v některém okně či sestavě provedete nastavení třídění (nikoli kliknutím na sloupec ale ikonou) či filtrace, zůstává tato vlastnost danému oknu přidělena, dokud ji nezrušíte, tj. i po ukončení práce s aplikací. Zrušení provedete novou definicí třídění a filtrace (ikonou) nebo prostřednictvím menu Údaje/Zruš třídění nebo Údaje/Zruš filtraci nebo pravým tlačítkem myši.
Vzhledem k různým potřebám a znalostem jednotlivých uživatelů aplikace existují i různě složité varianty třídění a filtrace. Každý uživatel si může vybrat dle svých potřeb tu, která mu k jeho práci vyhovuje nejlépe. Varianty třídění a filtrací dat se nastaví pomocí okna zobrazeného po volbě v menu volbou ‚Nastavení - Třídění,filtrace,hledání ‘ nebo kliknutím na příslušné tlačítko s ikonou v hlavní nástrojové liště.
Export údajů
Data zobrazená ve většině tabulek i sestavách aplikace je možné, pro jejich další zpracování nebo prezentaci jinou aplikací, ukládat do libovolného místa na uživatelově PC nebo v síti, do které je uživatel připojen.
Export dat
Pod položkou menu Údaje/Export dat jsou vnořeny položky menu pro uložení dat Do souboru, pro Odeslání dat a pro Odeslat obrazovku. Další informace – viz kapitola Tiskové sestavy – Tiskový manažer.
- Odeslat obrazovku…
Další variantou zaslání informací o aplikaci na technický support (či na jiný e-mail) je varianta Odeslat obrazovku … . Tímto způsobem lze internetem odeslat na požadovanou elektronickou adresu (implicitně support@ksprogram.cz) aktuální okno aplikace. Odeslání k správné funkci potřebuje mít nainstalován některý ze standardních poštovních klientů pro e-mail (nejlépe MS Outlook).
Pozor: vzhledem k náročnosti operace je možné, že odezva trvá až několik desítek sekund a výsledný soubor má velikost až několik MB !