Práce s aplikací: Porovnání verzí

Z Prirucky
 
(Není zobrazeno 34 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Navigace}}
<!-- ############################################ PŘIHLÁŠENÍ ############################################ -->
== Přihlášení do aplikace ==
{| id="mp-upper" style="width: 100%; margin:4px 0 0 0; background:none; border-spacing: 0;"
Po spuštění aplikace se zobrazí přihlašovací okno. Zde jste vyzváni k přihlášení do databáze. Pro přihlášení je nutné vložit '''Jméno uživatele''' a '''Heslo'''. Nakonec potvrďte přihlášení stiskem tlačítka '''Přihlásit'''. Pokud byste chtěli přerušit spuštění aplikace, namísto tlačítka Přihlásit stiskněte tlačítko '''Zavřít'''.
| class="MainPageBG" style="width:25%; border:1px solid #cedff2; background:#f5faff; vertical-align:top; color:#000;" |
{| id="mp-left" style="width:100%; vertical-align:top; background:#f5faff;"
! style="padding:2px;" | <p id="mp-itn-h2" style="margin:3px; background:#cedff2; font-size:120%; font-weight:bold; border:1px solid #a3b0bf; text-align:left; color:#000; padding:0.2em 0.4em;">Přihlášení</p>
|-
| style="color:#000;" | <div id="mp-tfa" style="padding:2px 15px">
[[přihlášení do aplikace|Přihlášení do aplikace]] <br>
</div>
|}


Přihlášením se dostanete do naposledy otevřené databáze. Pokud máte databází více a chcete vybrat jinou, stiskněte v přihlašovacím okně tlačítko '''Nastavení''' a zvolte výběrem databázi (rozbalovátko) v poli „Databáze:“.
<!-- ############################################ HLAVNÍ OKNO ############################################ -->
| style="border:1px solid transparent;" |
| class="MainPageBG" style="width:25%; border:1px solid #cedff2; background:#f5faff; vertical-align:top;"|
{| id="mp-left" style="width:100%; vertical-align:top; background:#f5faff;"
! style="padding:2px;" | <p id="mp-itn-h2" style="margin:3px; background:#cedff2; font-size:120%; font-weight:bold; border:1px solid #a3b0bf; text-align:left; color:#000; padding:0.2em 0.4em;">Hlavní okno</p>
|-
| style="color:#000;" | <div id="mp-tfa" style="padding:2px 15px">
[[název hlavního okna|Název]] <br>
[[menu|Menu]] <br>
[[nástrojová lišta|'''Nástrojová lišta''']] <br>
[[aktivní plocha|Aktivní plocha]] <br>
: <small> [[Zástupci na aktivní ploše]] </small>
: <small> [[Ikony pro zástupce na aktivní ploše]] </small>
[[stavový řádek|Stavový řádek]]
</div>
|}


<!-- ############################################ OKNA APLIKACE ############################################ -->
| style="border:1px solid transparent;" |
| class="MainPageBG" style="width:25%; border:1px solid #cedff2; background:#f5faff; vertical-align:top;"|
{| id="mp-left" style="width:100%; vertical-align:top; background:#f5faff;"
! style="padding:2px;" | <p id="mp-itn-h2" style="margin:3px; background:#cedff2; font-size:120%; font-weight:bold; border:1px solid #a3b0bf; text-align:left; color:#000; padding:0.2em 0.4em;">Okna aplikace</p>
|-
| style="color:#000;" | <div id="mp-tfa" style="padding:2px 15px">
[[okna aplikace|'''Ovládání oken''']] <br>
[[Dialogové okno]]
-------
[[Změna třídění nabídky]] <br>
[[Nastavení období (sestavy)]]


''Pro správce systému''
</div>
|}


Pokud chcete nastavit novou databázovou '''platformu '''(Informix, Oracle, MS SQL, Sybase 11, Watcom, …), a název''' databáze''', stiskněte tlačítko '''Nastavení''', po němž se otevře nové okno. V tomto okně název '''nové databáze''' do rozbalovacího menu vložíte prostřednictvím tlačítka ‚''' … '''‘''' '''. Zde je také možné vepsat vlastníka databáze, pokud to jednoznačné určení databáze v některých případech vyžaduje.
<!-- ############################################ OSTATNÍ ############################################ -->
| style="border:1px solid transparent;" |
| class="MainPageBG" style="width:25%; border:1px solid #cedff2; background:#f5faff; vertical-align:top;"|
{| id="mp-left" style="width:100%; vertical-align:top; background:#f5faff;"
! style="padding:2px;" | <p id="mp-itn-h2" style="margin:3px; background:#cedff2; font-size:120%; font-weight:bold; border:1px solid #a3b0bf; text-align:left; color:#000; padding:0.2em 0.4em;">Ostatní</p>
|-
| style="color:#000;" | <div id="mp-tfa" style="padding:2px 15px">
[[budoucí změny|Budoucí změny]] <br>
[[Historie změn dat]] <br>
[[Hromadná změna evidenčního údaje]] <br>
[[Soubory v aplikaci]] <br>
: <small> [[Přílohy]] </small> <br>
: <small> [[Obrázky v aplikaci]] </small><br>
[[cesty k souborům|Cesty k souborům]] <br>
[[kody_indik]] <br>
[[adresa na mapě|Adresa na mapě]] <br>
[[Komentáře]] <br>
[[Odeslat obrazovku]] <br>
[[Kalkulačka]] <br>
[[Firemní terminologie]] <br>
[[Uživatelské rozhraní v cizím jazyce (desktop)]]
------
[[Použití apostrofu]] <br>
<small> [[Otevření menu URL odkazem (C/S aplikace)]] </small>
-------
[[Chybové hlášky]]
</div>
|}
|}


Další možností přihlášení je zapnutí '''Krokování databázového připojení'' '''''aplikace, kterého se využívá ve speciálních situacích, např. při hledání problému v chodu programu. V tomto případě aplikace každou vykonanou operaci zapisuje do logovacího souboru (pbtrace.log nebo dbtrace.log v adresáři Windows) a při ukončení aplikace systém nabídne automatické odeslání komprimovaného souboru (ZIP soubor) na e-mail adresu technické podpory (support@ksprogram.cz). '''POZOR:''' tímto nastavením je chod aplikace velmi zpomalen.


[[Image:O-prihlasovaci-okno2.png|250px]]    [[Image:O-prihlasovaci-okno.png|250px]]
{| class="prettytable" cellpadding = "5" cellspacing = "0" border = "1"
 
|- style="background-color: #ccc"
''obrázek 1 - Přihlašovací okno''    ''obrázek 2 - Okno databázového připojení''
| <center>'''Původní ikona'''</center>
 
| <center>'''Nová ikona'''</center>
== Obecné vlastnosti aplikace ==
Obsluha aplikace respektuje pravidla standardních aplikací běžících pod operačním systémem Windows. Po spuštění aplikace a přihlášení do databáze se otevírá hlavní okno aplikace, jehož názvem je '''zkrácený''' '''název organizace '''(název organizace, sídlo a další náležitosti se nastavují v tzv. základních parametrech).
 
 
V okně naleznete nabídkové '''hlavní menu''' pro spouštění jednotlivých modulů (agend) a funkcí aplikace. Pod ním je umístěna jedna řada tlačítek s ikonami pro snadnější použití důležitých položek z menu ('''nástrojová lišta '''- toolbar). Ve spodní části hlavního okna je tzv. '''stavový řádek''' (viz dále).
 
Na zbývající ploše se zobrazují jednotlivá okna otevíraná z menu. Počet současně otevřených oken v rámci aplikace není omezen, pouze v případě méně výkonného počítače je nutné počítat se zpomalováním běhu aplikace. Rovněž není nijak omezováno spouštění jiných aplikací v rámci aktuálně instalovaného software na PC uživatele.
 
 
[[Image:O-hlavni-okno-aplikace.png|700px]]
 
''obrázek 3 - Hlavní okno aplikace''
 
=== Nastavení aplikace podle přístupových práv ===
Po spuštění aplikace a úspěšném přihlášení uživatele do databáze probíhá individuální nastavení aplikace podle přístupových práv uživatele. Přístup k tomuto nastavení má pouze administrátor aplikace. Položky menu pro spouštění jednotlivých modulů, které byly zpřístupněny organizaci a ke kterým má uživatel nastavena práva, se zobrazují s černým popisem a jsou funkční. Ostatní položky zůstávají v šedé barvě a nejsou uživateli přístupné. V rámci otevíraných oken aplikace jsou uživateli přístupné jen ty objekty, ke kterým má přístupy příslušné úrovně (režim Pohled, Editace, Sestava).
 
=== Stavový řádek, informativní lišta ===
Pro rychlou orientaci je nad spodním okrajem okna běžící aplikace umístěn tzv. stavový řádek, který obsahuje 4 pole s následujícími údaji:
 
* '''Rychlá nápověda''' - podle umístění ukazatele myši v okně aplikace jsou zde stručné popisy položek menu aplikace, významy tlačítek v aktuálním otevřeném okně aplikace, případně okamžitá hlášení o běhu aplikace (např. zprávy o načítání dat nebo jejich ukládání do databáze).
* '''Počet vybraných a načtených řádků''' - v tabulce aktuálního okna.
* '''Aktuální období'''.
* '''Název databáze'''.
* '''Jméno uživatele''', který se přihlásil do databáze.
 
Informace lze přepínat kliknutím na text.
 
Nad stavovým řádkem je umístěna další '''informativní lišta'''. V její pravé části se objevují 4 naposledy zpracovávaní zaměstnanci. Tuto lištu je možno vypnout kliknutím na malý křížek umístěný vpravo.
 
=== Hlavní menu ===
Hlavní menu obsahuje následující volby:  
 
* '''Evidence''' - základní personalistika a číselníky základní personalistiky
* '''Mzdy''' - veškeré mzdové agendy včetně číselníků
* '''PIS''' - personální informační systém
* '''Údaje''' - volby pro práci se záznamy
* '''Sestavy''' - sestavy personální a mzdové nezařazené v agendách systému
* '''Pomůcky''' - pomůcky pro uživatele
* '''Nastavení''' - nastavení vlastností aplikace
* '''Systém''' - správa systému určená pro administrátora aplikace
* '''Okno''' - rozmístění otevíraných oken
* '''Nápověda''' - informace o aplikaci
 
=== Nástrojová lišta ===
 
[[Image:O-nastrojova-lista.png]]
 
Menu: Nastavení - Lišta nástrojů
 
[[Image:O-nastrojova-lista-nastaveni.png|left|180px]]
Pokud má uživatel zaškrtnuté pole ‚Rychlá nápověda‘, pak se při zastavení kurzoru myši nad některými objekty aplikace objeví informace vztahující se k objektu (např.tlačítka toolbaru).
 
Nastavení "Velká tlačítka" je výhodné ze dvou důvodů: <br>
1. tlačítka jsou větší a lépe se do nich "strefuje" myší <br>
2. pod tlačítkem je napsán text - název tlačítka <br>
 
 
'''Popis'''
 
V nástrojové liště (toolbar) jsou umístěny ikony zastupující časté funkce používané v aplikaci. Příslušnou funkci je možno spustit variantně třemi způsoby:
 
* kliknutím na ikonu
* volbou v menu
* klávesou zkratkou
 
 
Lišta obsahuje tyto ikony:
 
{| class="prettytable" cellpadding = "1" cellspacing = "0" border = "1"
| <center>'''Ikona'''</center>
| <center>'''Název'''</center>
| <center>'''Název'''</center>
| <center>'''Popis'''</center>
| <center>'''Popis'''</center>
Řádek 93: Řádek 85:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-prvni.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-prvni.png]]</center>
| <center>[[Image:O-prvni.png]]</center>
| '''První'''<sup> </sup>
| '''První'''<sup> </sup>
| přechod na první záznam v označených záznamech
| rowspan="4"|[[šipky nástrojové lišty|šipky nástrojové lišty]]
| '''Shift+Home'''
| '''Shift+Home'''
| Údaje - První
| Údaje - První
Řádek 100: Řádek 93:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-predesly.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-predesly.png]]</center>
| <center>[[Image:O-predesly.png]]</center>
| '''Předešlý'''<sup> </sup>
| '''Předešlý'''<sup> </sup>
| přechod na předcházející záznam v označených záznamech
| '''Shift+PgUp'''
| '''Shift+PgUp'''
| Údaje - Předešlý
| Údaje - Předešlý
Řádek 107: Řádek 100:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-nasledujici.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-nasledujici.png]]</center>
| <center>[[Image:O-nasledujici.png]]</center>
| '''Následující'''<sup> </sup>
| '''Následující'''<sup> </sup>
| přechod na následující záznam v označených záznamech
| '''Shift+PgDn'''
| '''Shift+PgDn'''
| Údaje - Následující
| Údaje - Následující
Řádek 114: Řádek 107:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-posledni.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-posledni.png]]</center>
| <center>[[Image:O-posledni.png]]</center>
| '''Poslední '''
| '''Poslední '''
| přechod na poslední záznam v označených záznamech
| '''Shift+End'''
| '''Shift+End'''
| Údaje - Poslední
| Údaje - Poslední
Řádek 121: Řádek 114:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-trideni.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-trideni.png]]</center>
| <center>[[Image:O-trideni.png]]</center>
| '''Třídění<sup> '''</sup>
| '''Třídění<sup> '''</sup>
| otevře okno pro třídění záznamů
| [[Třídění]]
| '''Ctrl + R'''
| '''Ctrl + R'''
| Údaje - Třídění
| Údaje - Třídění
Řádek 128: Řádek 122:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-filtr.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-filtr.png]]</center>
| <center>[[Image:O-filtr.png]]</center>
| '''Filtr<sup> '''</sup>
| '''Filtr<sup> '''</sup>
| otevře okno pro filtraci záznamů
| [[Filtr]]
| '''Ctrl + F'''
| '''Ctrl + F'''
| Údaje - Filtr
| Údaje - Filtr
Řádek 135: Řádek 130:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-vlozit.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-vlozit.png]]</center>
| <center>[[Image:O-vlozit.png]]</center>
| '''Vložit<sup> '''</sup>
| '''Vložit<sup> '''</sup>
| vloží nový záznam
| [[Vložit]]
| '''Ctrl + W'''
| '''Ctrl + W'''
| Údaje - Vložit nový záznam  
| Údaje - Vložit nový záznam  
Řádek 142: Řádek 138:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-opravit.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-opravit.png]]</center>
| <center>[[Image:O-opravit.png]]</center>
| '''Opravit<sup> '''</sup>
| '''Opravit<sup> '''</sup>
| přechod do editace záznamu
| [[Opravit]]
| '''Ctrl + O'''
| '''Ctrl + O'''
| Údaje - Opravit záznam
| Údaje - Opravit záznam
Řádek 149: Řádek 146:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-ulozit.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-ulozit.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ulozit.png]]</center>
| '''Uložit<sup> '''</sup>
| '''Uložit<sup> '''</sup>
| uloží provedené změny
| [[Uložit]]
| '''Ctrl + U'''
| '''Ctrl + U'''
| Údaje - Uložit změny
| Údaje - Uložit změny
Řádek 156: Řádek 154:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-neulozit.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-neulozit.png]]</center>
| <center>[[Image:O-neulozit.png]]</center>
| '''Neuložit<sup> '''</sup>
| '''Neuložit<sup> '''</sup>
| zrušení provedených změn (storno)
| [[Neuložit]]
|  
|  
| Údaje - Neuložit
| Údaje - Neuložit
Řádek 163: Řádek 162:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-smazat.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-smazat.png]]</center>
| <center>[[Image:O-smazat.png]]</center>
| '''Smazat<sup> '''</sup>
| '''Smazat<sup> '''</sup>
| smazání vybraného záznamu
| [[Smazat]]
| '''Ctrl + S'''
| '''Ctrl + S'''
| Údaje - Smazat záznam
| Údaje - Smazat záznam
Řádek 170: Řádek 170:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-najdi-osobu.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-najdi-osobu.png]]</center>
| <center>[[Image:O-najdi osobu.png]]</center>
| '''Najdi osobu<sup> '''</sup>
| '''Najdi osobu<sup> '''</sup>
| otevře okno pro hledání zaměstnance
| [[Najdi osobu]]
| '''Ctrl + N'''
| '''Ctrl + N'''
| Údaje - Najdi osobu
| Údaje - Najdi osobu


|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-hledat.png]]</center>
|
| '''Hledat<sup> '''</sup>
| [[Hledat]]
|  
|  
|
|-
|
|
| '''Vyhledávání'''
| '''Vyhledávání'''
| Otevře okno pro hledání
| [[Vyhledávání]]
| '''Ctrl + H'''
| '''Ctrl + H'''
| Údaje - Vyhledávání
| Údaje - Vyhledávání
|-
|
| <center>[[Image:O-excel.png]]</center>
| '''Export dat'''
| Umožní uložit data do souboru typu (xls, csv, pdf...)
|
| Údaje - Export dat - Do souboru


|-
|-
|  
|  
| '''MS Excel'''
|
| Vloží data do schránky, v MS Excel Ctrl + V
| '''Export dat'''
| Vloží data do schránky, v MS Excel Ctrl + V
| '''Ctrl + D'''
| '''Ctrl + D'''
| Údaje – Export dat – Do schránky
| Údaje – Export dat – Do schránky
Řádek 191: Řádek 210:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-tisk.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-tisk.png]]</center>
| <center>[[Image:O-tisk.png]]</center>
| '''Tisk<sup> '''</sup>
| '''Tisk<sup> '''</sup>
| otevře okno pro tisk
| [[Tisk]]
| '''Ctrl + T'''
| '''Ctrl + T'''
| Evidence - Tisk
| Evidence - Tisk
Řádek 198: Řádek 218:
|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-helpdesk.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-helpdesk.png]]</center>
| <center>[[Image:O-helpdesk.png]]</center>
| '''Helpdesk<sup> '''</sup>
| '''Helpdesk<sup> '''</sup>
| otevře web Helpdesk KS-program
| [[Helpdesk]]
|  
|  
| Nápověda - Helpdesk
| Nápověda - Helpdesk
|-
| <center>[[Image:O-ikona-iemu.png]]</center>
|
| '''iEMU<sup> '''</sup>
| [[iEMU]]
| '''F2'''
| Pomůcky - Přihlašovací údaje pro iEMU


|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-help.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-help.png]]</center>
| <center>[[Image:O-napoveda.png]]</center>
| '''Nápověda<sup> '''</sup>
| '''Nápověda<sup> '''</sup>
| otevře web Příručky KS-program
| [[Nápověda]]
| '''F1'''
| '''F1''', '''Ctrl+F1''' - nápověda k agendě
| Nápověda - Témata nápovědy
| Nápověda - Témata nápovědy


|-
|-
| <center>[[Image:O-ikona-konec.png]]</center>
| <center>[[Image:O-ikona-konec.png]]</center>
| <center>[[Image:O-konec.png]]</center>
| '''Konec<sup> '''</sup>
| '''Konec<sup> '''</sup>
| ukončení práce s aplikací
| [[Konec]]
|  
|  
| Evidence - Konec
| Evidence - Konec


|}
|}
''tabulka - Popis ikon v nástrojové liště''
=== Aktivní plocha ===
* Varianta 1 - bez motivu
* Varianta 2 - s jedním vybraným motivem
Tyto varianty se nastavují v menu: '''Nastavení – Třídění filtrace hledání'''
'''Varianta 1 - bez motivu'''
Aplikace obsahuje aktivní plochu. Na tu je možné umístit zástupce jednotlivých agend. Dvojím kliknutím myši je možné agendu spustit bez procházení a vyhledávání v menu.
[[Image: O-aktivni-plocha.png]]
Zástupce na aktivní ploše aplikace je možné přidávat nebo odstraňovat pomocí stisku pravého tlačítka myši na ploše aplikace. Dialogové okno nabídne seznam položek menu, pro které je možné tyto zástupce vytvářet. Zástupce může mít libovolný popisek a na ploše bude prezentován ikonou, kterou uživatel vybere ze seznamu dostupných ikon.
Na zástupce jsou přiřazena přístupová práva stejným způsobem jako na položky menu. Tzn. pokud není položka menu uživateli přístupná, není možné agendu otevřít ani pomocí zástupce na ploše.
'''Pozn. '''Nastavení a vzhled aktivní plochy se uchovává pro každého přihlášeného uživatele v rámci jednoho počítače odděleně. Tzn. pokud aplikaci používají na jednom PC dva uživatelé, mohou si uchovávat každý svoje nastavení aktivní plochy zvlášť.
'''Tip:''' Oblíbenou položku (ikonu) můžete nechat spouštět automaticky se startem aplikace. K tomu vyberete ikonu, klikněte pravým tlačítkem myši, , vyberte ‚Editovat´ a v následně otevřeném okně zatrhněte volbu ‚Automaticky spustit při startu´.
'''Barva pozadí'''
Aktivní plocha aplikace může mít libovolnou barvu. Tato barva je uložena v databázi a při přihlášení se nastaví každému uživateli. Tím je možné zřetelně označit různé databáze, např. cvičná, záložní nebo ostrá.
Změnit barvu pozadí může libovolný uživatel.
'''Varianta 2 - s jedním vybraným motivem'''
V rámci motivu existuje 6 nadpisů, po jejichž kliknutí se otevře příslušná agenda. Pravoklikem myši je možno určit jinou agendu pro otevírání a přejmenovat nadpis. Vpravo se zobrazuje seznam posledně otevřených oken – kliknutím je také možno okno aktivovat.
[[Image: O-hlavni-okno-aplikace-motiv3.png|590px]]
=== Kontextové (popup) menu ===
Při práci s aplikací je možné využít tzv. '''kontextové (popup) menu'''. Toto se vyvolá kliknutím na pravé tlačítko myši, čímž se rozbalí menu, obsahující užitečné funkce, které se v daném místě aplikace nejčastěji používají. Tím se často ušetří čas pohybem a hledáním po jednotlivých položkách menu.
Příklad volby v režimu Editace:
* '''Budoucí změny''' – zadání budoucí změny položky (viz též obecnější variantu – Pracovní postup)
* '''Historie''' – přehled změn položky (přebírá se z archívu změn dat – pokud není promazán)
* '''Otevřít číselník''' – otevře číselník, aniž by jej uživatel musel otvírat pomocí menu
* '''Změna třídění nabídky''' – dovoluje změnit třídění u položek, které dovolují zadat jen vybranou hodnotu z množiny hodnot (rozbalovátko u položky) – např. zda se při zadávání střediska mají pod rozbalovacím tlačítkem třídit dle čísla nebo dle názvu
* '''Hromadná změna''' – dovoluje provést hromadnou změnu položky pro více záznamů – viz dále.
* '''Zdroj SQL''' – uloží do clipboardu název zdrojového SQL příkazu (dá se pak vložit pomocí Ctrl+V např. v okně SQL promptu)
=== Nastavení zobrazení záložek ===
V agendách Osobní údaje, Nepřítomnosti, Dokumenty lze uživatelsky změnit umístění záložek. Klikněte pravým tlačítkem myši na některou záložku a zvolte ‚Nastavit zobrazování záložek‘´. Vyberte si umístění záložek '''nahoře, dole, vlevo či vpravo'''.
'''V případě, že některé záložky nebudete využívat''', můžete je odstranit - kliknutím levého tlačítka myši se záložka zbarví dorůžova. Vybrané nastavení uložíte kliknutím pravého tlačítka myši a uložíte nastavení. K původnímu nastavení se můžete kdykoliv vrátit. Fakt, že záložky jsou dočasně zneviditelněny, poznáte podle žluté značky '''F'''. Pro zpětné zobrazení záložek je postup analogický.
=== ZOOM - zvětšení nebo zmenšení písma ===
Menu: Nastavení – Třídění, filtrace, hledání
Nastavením procent ZOOMu zvětšíte (zmenšíte) všechny seznamy, formuláře a sestavy. Naopak tím nebudou ovlivněny ovládací prvky – tlačítka, záložky, atd.
=== Velikosti oken ===
Velikost okna můžete zvětšit posunutím za okraje - tím bude velikost zapamatována pro příští spuštění. Jinou možností je volba menu: Okno/Maximální - příště bude okno otevřeno v maximální podobě.
<small> Pokud je okno poprvé otevřeno a má malé rozměry, nastaví se velikost na 80% výšky a 2/3 šířky. Dále přidána kontrola zda x či y není mimo zobrazitelnou plochu a zmenšení velikosti okna pokud je větší než hlavní okno (změna rozlišení obrazovky). Zrušeno zbytečné načítání/ukládání pozice/rozměrů pro child/ne-resizable okna. </small>
=== Posledně použité volby menu ===
V menu "Evidence" naleznete seznam 5 naposledy použitých voleb menu. Seznam je aktivní, tzn. kliknutím se otevře dané okno aplikace.
== Práce s údaji v aplikaci ==
=== Vyhledání a práce se zaměstnanci ===
Při vlastní práci s aplikací je jedním z hlavních požadavků práce s požadovaným zaměstnancem (resp. se skupinou zaměstnanců).
Pokud je potřeba vyhledat konkrétního zaměstnance nebo uchazeče v rámci aktuální zpracovávané agendy (např. v evidenci osobních údajů), přejdete buď do zobrazeného '''Seznamu zaměstnanců''', kde je možné vybrat jednoho či více zaměstnanců,''''' '''''nebo použijete vyhledávací okno '''Hledání zaměstnance'''.
'''Pozn. '''Pokud máte v jednom místě aplikace vybraného konkrétního zaměstnance, pak při přechodu do dalších částí systému se tento stále udržuje jako aktivní a není potřeba jej opakovaně vyhledávat!
==== Seznam zaměstnanců ====
Okno Seznam zaměstnanců obsahuje přehled všech zaměstnanců z databáze, na které má přihlášený uživatel přístup. Seznam vždy obsahuje os.číslo, příjmení, jméno, titul. Další údaje jsou dle příslušného modulu (např.v Pracovních poměrech jsou navíc zobrazeny údaje o jednotlivých pracovních poměrech zaměstnanců).
Zaměstnanci v seznamu jsou navíc barevně rozlišeni, pokud je <span style = "color:red">'''vystoupivší'''</span style> (červeně) nebo <span style = "color:green">'''nově nastoupivší '''</span style>(zeleně), pokud <span style = "color:yellow;background:#DCDCDC">'''nemá založen pracovní poměr'''</span style> (uživatelská chyba), pak v agendě Pracovního poměru je v seznamu označen žlutě. Za nově nastoupivšího je považován zaměstnanec s datem nástupu v aktuálním či v následujících obdobích. Definice vystoupivších zaměstnanců je parametrická dle nastavení v menu: Nastavení-Třídění,filtrace,hledání. Pokud tento není vyplněn, pak je za vystoupivšího považován zaměstnanec s datem výstupu před aktuálním dnem, pokud je parametr nastaven na ‚'''a'''‘, pak je vystoupivší každý s datem výstupu před 1. dnem aktuálního období, pokud je ‚'''p'''‘, pak před posledním dnem aktuálního období.
Toto nastavení je platné i pro filtr dle stavu zaměstnance (viz obr.), kdy lze přímo nastavit přepínač ve spodní části okna na možnosti '''Všichni zaměstnanci''', '''Zaměstnanci ve stavu '''(nevystoupivší) a '''Zaměstnanci po výstupu '''(vystoupivší).
[[Image:O-prepinac.png]]
Výchozí nastavení tohoto přepínače je na volbě ‚Všichni zaměstnanci‘ – lze je změnit v okně Pomůcky-Třídění, filtrace, hledání – nastavením volby ve skupině ‚Nastavení seznamu zaměstnanců‘.
'''Výběr jednoho zaměstnance'''
[[Image:O-vyber-jednoho-zamestnance.png|450px|left]]
Chcete-li tedy v zobrazeném seznamu zaměstnanců vybrat jednoho konkrétního, označíte jej kurzorem, a to tak, že na něj kliknete levým tlačítkem myši. Tím se řádek s vybraným záznamem označí (viz obrázek vpravo).
'''Výběr více zaměstnanců'''
Výběr více zaměstnanců provádíte tak jako ve Windows '''pomocí klávesy Ctrl nebo Shift a myši'''. Chcete-li v daném modulu pracovat s určitou skupinou zaměstnanců, které jste si např. vyfiltrovali, pak je lze označit tak, že pokud jsou jednotlivé záznamy pod sebou, kliknete myší na první v pořadí, stisknete klávesu SHIFT a kliknete na poslední. Chcete-li označovat jednotlivé záznamy, pak stisknete klávesu CTRL a myší klikáte na požadované záznamy, čímž se vám označují.
[[Image:O-vyber-vice-zamestnancu.png|450px|right]]
Aktuálně vybraný záznam z označeného seznamu je ten, který je označen ukazovátkem. Pro přechod mezi záznamy z označeného seznamu použijete šipky z nástrojové lišty ('''První, Předešlý, Následující, Poslední'''). Tento přechod lze realizovat nejen v záložce Seznam'' ''zaměstnanců, ale i přímo v jednotlivých oknech modulů (např. Osobní údaje…, Pracovní neschopnost …atd).
==== Okno Hledání zaměstnance ====
Okno lze otevřít kliknutím na tlačítko v toolbaru, volbou z menu Údaje/Najdi osobu'' ''nebo stiskem Hot-key CTRL-N.
Jako výchozí údaje pro hledání slouží databázové tabulky zaměstnanců a uchazečů.
Stejně jako u třídění a filtru je možné vybrat ze dvou variant hledání. Varianta se nastaví pomocí okna zobrazeného po volbě v menu volbou '''‚Pomůcky'''-'''Třídění,filtrace,hledání'''‘. Je možné vybrat následující varianty:
'''Varianta A'''
Po otevření tohoto okna se, v případě hledání zaměstnance, zobrazují poslední vyhledávané osoby k opakovanému použití.
V horní části okna leží žlutá vstupní pole pro vstup vyhledávacího kritéria. V případě kritéria pro osobní číslo nebo kmenové středisko je nutné zadávat celý údaj, v ostatních polích stačí jen první písmena nebo číslice příslušného údaje.
'''Tip. '''Chcete-li hledat podle příjmení, není nutné kliknout do položky pro příjmení, ale můžete přímo zadávat písmena. Pokud totiž do položky Pro os.číslo zadáváte znaky, automaticky se přemisťujete do položky pro příjmení.
Tlačítka:
'''Najdi '''- do vyhledávacího seznamu se přenese seznam osob, které splňují zadané vyhledávací kritérium
'''Použít''' - v právě zpracovávané agendě se nastaví ukazatel na osobu zvolenou v seznamu vyhledávacího okna
'''Varianta B''''''Storno''' - zavře okno bez vlivu na aktuální agendu
'''Varianta B'''
V tomto okně se zobrazí seznam všech zaměstnanců. Vlastní výběr je možný dvojklikem na požadovaného zaměstnance v seznamu nebo je možné postupně zapisovat do řádku '''Najdi '''. Možná zadání:
* písmena - vyhledává se zaměstnanec dle příjmení.
* číslo - vyhledává se zaměstnanec dle rodného čísla
* 0 a číslo - vyhledává se zaměstnanec dle osobního čísla
* # a číslo - vyhledává se zaměstnanec dle střediska (náhodný zaměstnanec z dotyčného střediska). Znak # můžete zadat pomocí kombinace kláves Alt+x.
Při vyhledávání zaměstnanců lze skrýt volbu hledání dle rodných čísel pomocí rozšiřujícího parametru '''Skryvat_RC_2'''.
{| class="prettytable"
| <center>13</center>
| Skryvat_RC_2
| '''Skrýt rodné číslo v okně funkce „Najdi osobu“'''
| <center>Ne</center>
|-
|
|
| Při volbě "Ano" bude skryto rodné číslo v okně funkce "Najdi osobu".
|
|}
==== Rozbalovátko pro výběr zaměstnance ====
Rozbalovátko pro výběr zaměstnance (např. v menu: Mzdy - Vyúčtování zaměstnanců): '''seznam roluje dle stisku kláves (lze psát os.číslo nebo příjmení''').
=== Správa údajů ===
V této kapitole je popsáno, jak spravovat jednotlivé údaje (záznamy) zaměstnanců v aplikaci, jak je prohlížet, vkládat, opravovat či mazat.
'''Pozn.''' Práce s údaji v číselnících systému je velmi podobná jako s ostatními údaji zaměstnanců a je popsána zvlášť v úvodu kapitoly Číselníky.
==== Obecné okno údajů zaměstnance ====
Pokud v některé části aplikace (např. moduly Evidence, PracPom, Doplatky…) vyberete v seznamu konkrétního zaměstnance, můžete přejít do záložky, ve které jsou umístěny vlastní údaje zaměstnance, týkající se daného modulu (např. Osobní údaje, Nápočty, Doplatky-zaměstnance…).
[[Image:O-volba-rezimu.png]]
Každou takovou záložku je možné přepnout do režimu: Pohled, Editace, Sestava a nastavit přístupová práva.
''obrázek 9 - Volba režimu''
Jednotlivé režimy mají tyto funkce:
'''Pohled -''' primárně aktivní list
'''Editace -''' slouží ke vkládání nových údajů, opravě existujících údajů a prohlížení či rušení dříve zadaných údajů.
'''Sestava '''- vytváření tiskové sestavy, podle druhu modulu se vytváří sestava pro všechny zaměstnance s údaji, které jsou v dané záložce, nebo v některých specifických místech se vytváří sestava s údaji právě vybraného zaměstnance. Tisk sestav je popsán v kapitole '''Tiskové sestavy'''.
==== Vkládání údajů ====
Vložení nového údaje můžete provést buď stiskem tlačítka v toolbaru, volbou z menu Údaje/Vložit nový záznam nebo stiskem Hot-key CTRL-W.
==== Oprava údajů ====
Oprava již existujících údajů se provádí v záložce '''Editace''', tzn., že přepnutím do ní se dostanete i k editaci, jako obvykle jsou tu i další varianty: tlačítko v toolbaru, volba v menu '''Údaje/Opravit''' záznam nebo stisk Hot-key '''CTRL-O'''.
'''Tip. '''Přechod do editace z pohledu lze rovněž dvojklikem levým tlačítkem myši v záložce '''Pohled'''.
==== Uložení změn ====
Po provedení vložení či opravě údaje, je nutné tuto změnu realizovat uložením do databáze: tlačítko v toolbaru, volba v menu '''Údaje/Uložit''' změny nebo stisk Hot-key '''CTRL-U'''.
V případě, že tyto změny nechcete provést, provedete tzv. '''neuložení změn''': tlačítko v toolbaru či volba v menu '''Údaje/Neuložit'''.
'''Pozn. '''Při opuštění okna se změněnými údaji (do jiného okna aplikace, zavřením okna či celé aplikace), se systém na to, zda změny uložit či ne, sám dotáže.
==== Zrušení údaje ====
Pokud chcete vybraný údaj (je-li jich v záložce více, je třeba jej označit kurzorem, např. doplatky-zaměstnance) v záložce zrušit, použijete některou z variant: tlačítko v toolbaru, volba v menu '''Údaje/Smazat''' záznam nebo stisk Hot-key '''CTRL-S'''.
'''Pozor: '''Pokud provedete zrušení, pak je tato operace provedena okamžitě a není nutné provést extra uložení změn!
==== TIP: Zadávání položek typu datum ====
K zvýšení komfortu a efektivity zadávání údajů do aplikace je implementována speciální funkce, která podstatně zrychluje zadávání jakýchkoliv položek typu datum (zejména data v nepřítomnostech). Funkce zajistí, že pokud zadáváte datum v aktuálním měsíci, nemusíte zadat celý datum, ale stačí pouze zadat den (bez tečky) a funkce po stisku ENTERu (resp.TABulátoru) automaticky doplní aktuální měsíc a rok. Funkci lze použít i v případě, že zadáváte datum v rámci aktuálního roku, tzn. stačí zadat den a měsíc a aktuální rok se doplní automaticky.
''Příklad''':''' Zadáváte nemoc od 5.10.2000 do 15.10.2000, místo ‚vyťukání‘ celkem 19 znaků <nowiki>(+2xENTER), vložíte pouze: 5[ENTER]15[ENTER], tedy 3+2 znaky.</nowiki>''
Možnosti zjednodušeného zadávání:
* zadat den a ENTER nebo TAB
* zadat den a měsíc a ENTER nebo TAB. Pro oddělení dne a měsíce je možno použít jak tečku (.), tak čárku (,). Pro uživatele je pak výhodné používat klávesu desetinné tečky na numerické klávesnici (která dle nastavení PC zapíše tečku nebo čárku).
* přetažením data z tzv. [[Kalendář|kalendáře]].
==== Hromadné změny údajů ====
V agendě „Evidence zaměstnanců“ a „Pracovní poměry“ jsou povoleny hromadné změny vybrané položky (ale není je možné provádět v agendě MaPExpress). Postup provedení je následující:
# V dané agendě v záložce „Seznam zaměstnanců“ vyberte a označte ty zaměstnance, kterým chcete provést hromadnou změnu jednoho údaje (jsou podsvíceni modře).
# Přepněte se do dané záložky a přejděte do režimu „Editace“.
# Do vybraného pole zapište hodnotu, kterou chcete mít u všech zaměstnanců. Po zapsání odskočte kurzorem do dalšího pole (myší nebo klávesou Tab nebo Enter).
# Ukažte myší na pole, do něhož jste zadali hodnotu, a poté stiskněte pravé tlačítko myši. Z nabídky vyberte akci: „Hromadná změna“.
# Na kontrolní hlášku odpovězte, že ano, že si přejete provést hromadnou změnu u všech vybraných zaměstnanců.
=== Třídění, filtrace a vyhledávání údajů ===
Aby bylo možné pracovat efektivně nad větším množstvím dat načtených z databáze do libovolné tabulky, jsou k dispozici nástroje pro třídění a filtraci údajů. Zde popisované vlastnosti jsou společné pro většinu částí aplikace, pouze v některých specifických sestavách (s komplikovaným systémem výběru položek, např. z několika tabulek najednou) je tato možnost potlačena a nahrazena programovým způsobem třídění a filtrace.
'''Pozn. '''Pokud v některém okně či sestavě provedete nastavení třídění (nikoli kliknutím na sloupec ale ikonou) či filtrace, zůstává tato vlastnost danému oknu přidělena, dokud ji nezrušíte, tj. i po ukončení práce s aplikací. Zrušení provedete novou definicí třídění a filtrace (ikonou) nebo prostřednictvím menu '''Údaje/Zruš třídění '''nebo '''Údaje/Zruš filtraci '''nebo pravým tlačítkem myši.
[[Image:O-nastaveni-trideni-filtrace.png|250px|left]]
Vzhledem k různým potřebám a znalostem jednotlivých uživatelů aplikace existují i různě složité varianty třídění a filtrace. Každý uživatel si může vybrat dle svých potřeb tu, která mu k jeho práci vyhovuje nejlépe. Varianty třídění a filtrací dat se nastaví pomocí okna zobrazeného po volbě v menu volbou ‚Nastavení - '''Třídění,filtrace,hledání '''‘ nebo kliknutím na příslušné tlačítko s ikonou v hlavní nástrojové liště.
V tomto okně je rovněž možné, v položce '''Zvětšení''', zvětšit či zmenšit zobrazované texty v oknech aplikace (v některých oknech není z důvodu odlišné tvorby realizováno).
Pro uživatele, kteří pracují na Microsoft Terminal klient stanici nebo mají pomalejší stanice (s horším grafickým výkonem), je k dispozici přepínač vzhledu menu aplikace - '''Zobrazovat grafické menu'''.
'''Indikace MES''' – možnost zapnout indikaci mimoevidenčního stavu. Zobrazí se jako pomocný sloupec v seznamu zaměstnanců v agendě „Evidence zaměstanců“ a „Pracovní poměry“.
==== Třídění ====
'''Třídění údajů '''znamená setřídit pořadí jednotlivých záznamů v seznamech či sestavách dle jednoho či více sloupečků z daného záznamu.
Pokud chcete setřídit vybraný seznam (např. v okně Seznam zaměstnanců) jen podle jedné položky/sloupečku (např. Os.číslo), stačí pouze kliknout na název daného sloupce. Tím se vám seznam setřídí dle dané položky vzestupně, chcete-li třídit sestupně, je nutno kliknout ještě jednou.
Je-li potřeba složitějšího třídění, je možné použít '''Okno pro nastavení třídění'''. Toto se vyvolá stiskem tlačítka '''Třídění v nástrojové liště''', položkou '''Třídění''' v menu ‚Údaje‘ nebo stiskem Hot-key CTRL-R. Výše popsaným způsobem lze vybrat z několika variant tohoto složitějšího třídění:
'''DragDrop třídění'''
Standardní způsob. Obsahuje dva seznamy - v levém je seznam sloupců tabulky. Do pravého přemisťujete pomocí myši (kliknutím na název a tažením při stisknutém levém tlačítku) ty názvy sloupců, podle kterých proběhne třídění. Kliknutím do pole ‚Vzestupně‘ se volí způsob třídění. Pořadí sloupců v pravém seznamu lze měnit opět pomocí myši. Pro výsledné třídění je rozhodující pořadí sloupců tak, že sloupec na prvním řádku má nejvyšší prioritu.
'''Jednoduché třídění'''
obsahuje seznam sloupců tabulky, ze kterého je možné zvolit pouze jeden sloupec, podle nějž se provede třídění (vlastně alternativa pouhého kliknutí na název třídícího sloupce) a pole pro způsob třídění: vzestupně (pole zaškrtnuto) nebo sestupně (pole prázdné).
'''Rozšířené třídění'''
je podobné předchozímu oknu, navíc poskytuje možnost opakované volby sloupců tabulky (tlačítkem '''Vlož''' před aktuální řádek, tlačítkem '''Přidej '''na konec seznamu a tlačítkem '''Smaž '''zrušení ze seznamu sloupců) a jejich způsobu třídění, takže se vytváří seznam sloupců pro třídění. Pro výsledné třídění je rozhodující pořadí sloupců tak, že sloupec na prvním řádku má nejvyšší prioritu.
Třídění položek typu "char" <br>
Třídění je upraveno tak, aby ve výsledku byly sloupce typu 'char', ve kterých jsou číselné položky, tříděny číselně.
--------------------------------------
==== Filtrace ====
'''Filtrace údajů'' '''''označuje možnost stanovení výběrového kritéria (tzv.filtru) pro seznam údajů nebo položek v sestavě. Tímto způsobem lze omezit vybrané položky v seznamu či sestavě pouze na určitou požadovanou skupinu údajů.
Filtrovací výraz jednou vytvořený je možné uložit tlačítkem ‚Uložit výraz’; je potřeba zadat název (pojmenování) filtrovacího výrazu. Filtrovací výraz pak načtete pomocí tlačítka ‚Načíst výraz‘. Objeví se ovšem jen ty výrazy, které byly předtím uloženy nad danou sestavou či seznamem.
Vyvolat '''Okno pro definici filtru''' je možné opět třemi způsoby: stiskem tlačítka Filtr v nástrojové liště, položkou Filtr v menu Údaje nebo stiskem Hot-key CTRL-F. Stejně jako u třídění je možné zvolit z více variant filtrace:
'''Jednoduchý filtr'''
[[Image:O-filtr-jednoduchy.png|300px|left]]
'''Okno pro jednoduchý filtr'''
zobrazuje seznam sloupců, přípustných výběrových podmínek (logických operátorů), pole pro vstup kritéria a pole pro přidání další výběrové podmínky (‚and‘ nebo ‚or‘ – „a zároveň“ – „nebo“).
Výsledný výraz, podle něhož se provede výběr, je průběžně zobrazován v horní části okna, lze jej kopírovat či jej upravovat „ručně“ (pro správnost takto opraveného filtru je možné jej otestovat stiskem tlačítka '''Test''').
Speciální nastavení filtru umožňují tři zatrhávací pole:
'''Jen akt. poměr k – '''po zatrhnutí pole a''' '''zadání data budou vybráni pouze zaměstnanci ve stavu bez rozdílu typu pracovního poměru k aktuálně nastavenému datu.
'''Jen akt. HPP k '''– po zatrhnutí pole a zadání data budou vybráni pouze zaměstnanci s platným hlavním pracovním poměrem k danému datu ;
'''Bez mimoev. k '''– ze seznamu budou vypuštěni zaměstnanci, kteří jsou mimo evidenci k danému datu.
Funkcionalita tlačítka ‚Křížové filtry‘ je popsána níže.
'''Pozn. '''Pokud potřebujete filtrovat záznamy, tak, že chcete buď ty, které mají nějakou hodnotu, nebo naopak nejsou vyplněny, volíte operátory '''Je vyplněno '''(IsNotNull) / '''Není vyplněno '''(IsNull).
'''Filtr – množina hodnot z celkového výčtu'''
Varianta a/ - jednotlivé řádky oddělené klauzulí „'''nebo'''“
Varianta b/ - využití operátoru „'''in'''“ - zapisujte do horního okna "Filtrovací výraz"
Příklad:
* os_cislo in (1,2,3,10,214, 3427)
* prac_pom_praxe in (1,2,4)
* pracovnici_kmen_str in (seznam středisek v apostrofech oddělených čárkou)
Protože střediska jsou na více míst, bylo by vhodné je uvádět bez počátečních nul, tj.
trim (pracovnici_kmen_str) in ('1000', '2000', '3000')
* Muži – odvození z rodného čísla: mid(rodne_cislo, 3,1) = '0' Or mid(rodne_cislo,3,1) = '1'
* Ženy – odvození z rodného čísla mid(rodne_cislo, 3,1) = '5' Or mid(rodne_cislo,3,1) = '6'
'''Filtr – funkce 1.den aktuálně zpracovávaného měsíce a 1.den následujícího měsíce'''
Globální funkce gf_aktdatum_string a gf_nasldatum_string lze využít při zadávání filtračních podmínek v sestavách. Použítí je nutno vepsat přímo do textové definice filtru, například u sestavy MN 002 (nepřítomnosti za posl.půlrok):
absence_dat_od >= Date(gf_aktdatum_string()) <nowiki>And ( absence_dat_do < Date(gf_nasldatum_string()) or isnull(absence_dat_do)).</nowiki>
Tuto definici filtru je pak možno uložit pod názvem např. "Absence jen aktuální měsíc" a uživatelé už nemusí každý měsíc přepisovat fitrační podmínky.
'''Zaměstnanci ve stavu v určitém období'''
Požadavkem je zobrazit zaměstnance, kteří ve firmě pracovali v roce 2009, buď celý rok, nebo i jen po část roku. Protože ve filtru je standardně jenom podmínka "zaměstnanci ve stavu ke konkrétnimu dni", je nutno filtr složit následovně:<br>
- hledají se zaměstnanci, jejichž datum zahájení je dříve (nebo rovno) než 31.12.2009 (ti, co přišli do společnosti v roce 2010, nás nezajímají) <br>
- a zároveň jejich datum ukončení je větší (nebo rovno) než 1.1.2009 (ti, co odešli v r.2008 nebo dříve, nás nezajímají) nebo datum vyplnění není vyplněn <br>
datum_nastupu <= Date('31.12.2009') And (datum_ukonc >= Date('1.1.2009') Or (isnull(datum_ukonc)))
Výraz s "or" (nebo) bylo potřeba vložit do závorek, aby se zpracoval první, a teprve potom výraz "and".
Filtr vložte do horního pole určeného pro vytvoření filtru, můžete si jej také uložit pod nějakým názvem.
Filtr je možno upravit pro jiné hranice období; v tomto příkladě byla použita hranice 1.1.2009 a 31.12.2009.
'''Filtr nad pracovním postupem''' (Evidence/Pracovní poměry/Pracovní postup)
prac_postup_mzd_stup <> prac_postup_mzd_stup[-1]
prac_postup_typ_kal <> prac_postup_typ_kal[-1]
prac_postup_tarif <> prac_postup_tarif[-1]
Použití – např. Pracovní poměry, záložka Prac.postup, režim Pohled. Toto vložit do filtru. Funguje, ale s výhradou – neukáže první záznam.
'''Filtr nad složeným údajem'''
Některý sloupec (v seznamu nebo v sestavě) číselníkového typu se může v sestavě objevit složeným výrazem: číslo - název (1 - Generální ředitel, tzn. číslo pracovního místa - název pracovního místa). Filtr v takovém případě může být funkční na číslo (v uvedeném případě číslo pracovního místa ) a není funkční na název. Změnou filtrovací podmínky je možno dosáhnout, aby se podmínka nevztahovala k číslu (interně uložená hodnota v db tabulce), ale k celému výrazu. Toho dosáhnete přidáním klauzule:
* lookupdisplay()
Příklad použití:
Menu: Evidence/MaPExpress, záložka Seznam zaměstnanců. Nebo sestava SI015/A (sestava pracovních míst zaměstnanců)
match(lookupdisplay(pov_funkce),'dělník')
Hledají se všechna pracovní místa, která v názvu mají obsaženo slovo "dělník" (psáno s malými písmeny).
-------------------------------
'''Rozšířený filtr'''
'''Doporučujeme pouze znalým uživatelům. Pro začátek používejte tzv. jednoduchý filtr.'''
Pracuje analogicky jako předchozí, jeho vlastnosti jsou navíc rozšířené o možnost přidávat před název sloupce ještě funkce podporované systémem i s jejich nápovědou. Tyto funkce musí být vybírány se znalostí jejich principu, funkčnost sestaveného kritéria je možné testovat v horní části okna použitím tlačítka ‚Kontrola‘.
'''PŘÍKLADY'''
'''Datum/Čas'''
* '''DaysAfter( datum_nastupu, datum_vystupu ) < 365'''
Vybere ty zaměstnance (řádky), kteří vystoupili z firmy do jednoho roku od nástupu. (Evidence zaměstnanců – Osobní údaje, Sestava)
* '''DayName(dat_nar) = "Tuesday"'''
* '''DayNumber(dat_nar) = 3'''
Vybere zaměstnance, kteří se narodili v úterý. (Sestavy – Personální Evidenční sestavy – Jubilea.)
* '''Month(absence_dat_od) = 3 and Year(absence_dat_od) = 2004'''
Vybere nepřítomnosti zaměstnanců vzniklé v březnu roku 2004. (Mzdy/Nepřítomnosti; Záložka Sestavy)
* '''Hour (Time( cas ) ) = 10'''
Vybere z archívu změn dat záznamy, které byly změněny mezi 10. a 11. hodinou (Evidence – Archiv změn dat). Položka ´cas´ v této sestavě není typu datum, ale string, proto musí být konverzní (změnovou) operací převedena na požadovaný typ datum.
'''Formulář'''
* '''GetRow() = 5 or GetRow() = 7'''
Vybere pátý a sedmý řádek.
* '''GetRow()<= CurrentRow()'''
Vybere záznamy od prvního záznamu do vybraného záznamu.
* '''GetRow()>= CurrentRow()'''
Vybere záznamy od vybraného záznamu do konce (po poslední záznam).
* '''IsSelected () '''
Množina řádků bude zúžena (vyfiltrována) na řádky předtím označené (modře – pomocí Ctrl resp Shift a myši)
'''Matematické'''
* '''prum_dov > qprum * 1.05'''
Vybere zaměstnance, jejichž průměr na dovolenou v tomto kvartále je nejméně o pět procent vyšší než v minulém kvartále. (Sestavy – Mzdové sestavy – Průměry dovolených).
* '''hodiny <> Ceiling( hodiny )'''
Ze zpracování brutto za dané období vybere zaměstnance s těmi kódy mzdových položek, u nichž hodiny jsou necelé (obsahují desetinnou část). (Sestavy – Mzdové sestavy – Cokoliv; výběr všech kódů, kódy pod sebe).
* '''prac_pom_prum_dov = Truncate( prac_pom_prum_dov , 1 )'''
Vybere ty záznamy (zaměstnance), u nichž průměr pro p.p.účely vychází přesně na desetiny (neobsahuje setinovou část).
'''Pro řetězce'''
* '''Left (prijmeni , 3) = "Nov"'''
Vybere zaměstnance, jejich příjmení začíná na „Nov“. (Evidence – Evidence zaměstnanců).
* '''Len (prijmeni) >= 10'''
Vybere zaměstnance, jejichž příjmení má alespoň 10 znaků. (Evidence – Evidence zaměstnanců).
* '''Match (prijmeni, "rk")'''
Vybere zaměstnance, jejichž příjmení obsahuje „rk“. (Evidence – Evidence zaměstnanců).
* '''Match (ulice_trv , "^[A-Za-z]")'''
Vybere záznamy, u nichž ulice trvalého bydliště obsahuje jeden nebo více velkých nebo malých písmen. (Evidence – Evidence zaměstnanců).
* '''Mid (prijmeni , 3, 2) = "vo"'''
Vybere zaměstnance, jejichž příjmení obsahuje počínaje od třetího znaku dva znaky – „vo“. (Evidence – Evidence zaměstnanců).
'''Filtr seznamu zaměstnanců'''
Kromě nastavení filtrace prostřednictvím popisovaných oken lze v celé aplikaci filtrovat načtené zaměstnance v okně '''Seznam zaměstnanců'' '''''podle jejich stavu v evidenci. Takto je možné vybrat '''Všechny '''zaměstnance, zaměstnance '''Ve stavu '''a '''Po výstupu'''.
'''Pozn. '''Tato filtrace je platná pro všechna okna. Další informace viz kapitola Okno Seznam
''' '''zaměstnanců.
'''Vyfiltrování vybraných zaměstnanců v sestavě záložkového okna'''
V Seznamu zaměstnanců, pohledu Všichni zaměstnanci, můžete nastavit filtraci, která se udržuje aktivní i v ostatních uvedených oknech:
- Evidence zaměstnanců
- Pracovní poměry
- Příplatky/Příplatek zaměstnance
- Lékařská evidence
- Sociální program
- Platby/Pro zaměstnance
Toto nastavení filtrace je viditelné v režimu Sestava a je indikováno v podnadpisu dané sestavy (zaměstnanci vyfiltrovaní v seznamu zaměstnanců).
'''Křížový filtr'''
'''Křížové filtry'' '''''se nacházejí v jednoduchém filtru pod tlačítkem ‚Křížové filtry‘. V seznamu ‚Definice křížového filtru‘ se zobrazí seznam všech otevřených seznamů mimo ten, na kterém byl filtr vyvolán. Křížové filtry umožňují mimo rámec standardního filtrování popsaného výše dodatečně odfiltrovat pracovníky kteří jsou/nejsou v jiném otevřeném seznamu. Takovýto seznam musí obsahovat sloupec osobní číslo, pomocí kterého je možné pracovníky provázat.
Ve sloupci ‚Akce‘ je možné zvolit variantu filtrace, buď ponechat jen pracovníky společné v obou seznamech, nebo pracovníky, kteří jsou v zadaném seznamu odfiltrovat ze seznamu, na kterém byl filtr vyvolán. Křížové filtry jsou aplikovány společně se standardními filtry po volbě tlačítka.
Tlačítko '''„Zapamatovat zaměstnance“''' také souvisí s křížovými filtry. Po stisku tlačítka se daný seznam osobních čísel uloží (zapamatuje, a to až do dalšího stisku tohoto tlačítka na jiném místě). Na jiném místě je možno vyvolat křížové filtry a zapamatovaný seznam zaměstnanců nechat aplikovat.
Použití je i v místech, kde jinak filtrace není. Například kopírování účastníků školicí akce – chcete na akci hromadně přihlásit stejné účastníky, kteří se již účastnili nějaké jiné akce. Tedy na původní akci kliknete na seznam účastníků, filtraci a tlačítko „Zapamatovat zaměstnance“. Na novém místě (v nové školicí akci) použijete křížový filtr na seznam zaměstnanců a následně zaměstnance přihlásíte.
'''Identifikátor filtru '''Ikonou ‚param tab‘ nebo nastavením v menu: Nastavení-Třídění, filtrace, hledání; můžete určit (zvolením ‚Tisknout žlutý identifikátor zapnutého filtru‘), zda chcete tisknout výrazné pole s nápisem FILTR na filtrovanou sestavu - např. za účelem jasné identifikace v budoucnosti, že se nejedná o kompletní data, pouze o výběr z dat.
==== Vyhledávání ====
'''Vyhledávání údajů'' '''''je v aplikaci možné dvěma způsoby. První možnost je podle osobního nebo rodného čísla, příjmení, jména či střediska - tato možnost je popsána v  kapitole (Vyhledání a práce se zaměstnanci). Druhá možnost se skrývá pod volbou menu '''Údaje/Vyhledávání'''. Tato umožňuje ve kterémkoliv seznamu opakovaně vyhledat řádek splňující dané kritérium, které lze zadat nad jedním libovolným sloupcem sestavy.
'''Okno pro vyhledávání'''
Zde je možné zvolit sloupec a zadat řetězec, který bude v tomto sloupci vyhledán. Další volbou je možnost zadat směr vyhledávání od aktuálního řádku případně (ne)rozlišování velkých a malých písmen. Pokud není zadána volba „Hledat i uvnitř slov“ je vyhledáváno jen od počátku řetězce. Je třeba mít na paměti, že pokud je vyhledávací sloupec číselný, je tento prohledáván celý, tedy ne jako řetězec, ale jako číslo.
=== Export údajů ===
Data zobrazená ve většině tabulek i sestavách aplikace je možné, pro jejich další zpracování nebo prezentaci jinou aplikací, ukládat do libovolného místa na uživatelově PC nebo v síti, do které je uživatel připojen.
==== Export dat ====
Pod položkou menu Údaje/Export dat jsou vnořeny položky menu pro uložení dat '''Do souboru''', pro '''Odeslání dat'' '''''a pro '''Odeslat obrazovku'''.
'''Další informace – viz kapitola Tiskové sestavy – Tiskový manažer.'''
'''Odeslat obrazovku…'''
Další variantou zaslání informací o aplikaci na technický support (či na jiný e-mail) je varianta '''Odeslat obrazovku … '''. Tímto způsobem lze internetem odeslat na požadovanou elektronickou adresu (implicitně [mailto:support@ksprogram.cz support@ksprogram.cz]) aktuální okno aplikace. Odeslání k správné funkci potřebuje mít nainstalován některý ze standardních poštovních klientů pro e-mail (nejlépe MS Outlook).
'''Pozor:''' vzhledem k náročnosti operace je možné, že odezva trvá až několik desítek sekund a výsledný soubor má velikost až několik MB !
== Budoucí změny ==
Aplikace vždy pracuje s daty, která jsou v daném časovém okamžiku k dispozici v databázi. V  praxi nastávají situace, kdy je třeba z pohledu mzdové účetní zpracovávat data v rámci účetního období, které zasahuje i do následujícího kalendářního měsíce, ale z pohledu ostatních uživatelů je často požadována interpretace dat v reálném čase.
Například pokud má být zaměstnanec přeřazen na jiné pracovní středisko od 1.5.2000, je potřeba, aby v databázi bylo zaznamenáno původní středisko ještě až do měsíční uzávěrky 4/2000 ( která se zpravidla pouští kolem 10. dne v následujícím měsíci). Důvodem pro tento požadavek je to, že mzdové náklady na takového zaměstnance se počítají na jeho aktuální pracovní středisko (pokud nejsou pořízena data přenosem nebo ručním záznamem jinak).
Záznamy, které se mají promítnout do reálných dat k určitému dni, lze však pořídit pomocí ‚Budoucích změn‘. Pak jsou v konkrétních případech uživatelům promítnuty do výstupních sestav právě takové budoucí změny, které se mají provést zpětně k nastavenému datu (nejčastěji k prvnímu dni v měsíci). Příkladem takového výstupu jsou sestavy stavů zaměstnanců.
Aby bylo možné použít systém budoucích změn, musí být v aplikaci nastaven rozšiřující '''parametr ‚casovost‘ na hodnotu ''‚a‘.''''' (Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č. 12)
Agendy, ve kterých je standardně umožněno nastavovat budoucí změny údajů''':'''
* '''evidence zaměstnanců / osobní údaje'''
* '''evidence zaměstnanců / mzdové údaje'''
* '''pracovní poměry / pracovní poměr'''
* '''pracovní poměry / pracovní místo'''
'''Vlastnosti uživatelského rozhraní'''
Přístup k editaci a prohlížení budoucích změn mají ti uživatelé, kteří mají pro výše vyjmenované agendy přiřazené přístupové právo pro opravy.
Otevřené okno budoucích změn obsahuje 2 agendy''':'''
- zadání změny
systém automaticky vyplňuje pole s modrým pozadím (osobní číslo, číslo poměru, doplňková identifikace, autor)
uživatel vyplňuje pole se žlutým pozadím (budoucí hodnota, datum platnosti od, datum provedení změny). Pro změnu, která se má provést v rámci měsíční uzávěrky, je potřeba zaškrtnout volbu ‚Provede se při měs.uzávěrce‘. Tento druh změny je signalizován tím, že položka ‚Datum provedení změny‘ má šedé pozadí, není povolena k editaci a zobrazení je ve formátu ‚měsíc / rok‘.
'''Pozor: '''Údaj budoucí hodnoty není systémem kontrolován na správnost, proto je třeba, aby uživatel velmi pozorně zapisoval jeho hodnoty. Pokud se však má vyplnit údaj, který musí odpovídat seznamu povolených hodnot v příslušné agendě, je možné opět pouze vybírat ze seznamu (např. číslo střediska).
- přehled / opravy změn
zobrazuje seznam navedených budoucích změn, které dosud neproběhly. V tomto seznamu lze provádět dodatečnou editaci některých vložených údajů včetně jejich smazání. Stejně jako v agendě ‚Zadání změny‘ je v tomto seznamu zobrazováno ‚Datum provedení změny‘ (tj. formát ‚den.měsíc.rok‘ pro změnu k datu a formát ‚měsíc/rok‘ pro změnu při měsíční uzávěrce).
Název tohoto seznamu obsahuje specifikaci údaje v podobě, která slouží pro databázové zpracování (např. údaj ‚Příjmení‘ je zobrazen jako ‚pracovnici.prijmeni‘).
'''Zadávání a opravy budoucích změn''' '''Otevření okna Budoucí změny:'''
V příslušné agendě je potřeba mít načtena data pro zaměstnance, jemuž má být zadána budoucí změna, být v režimu ‚Editace‘ a kliknout pravým tlačítkem myši na pole, kde se má provést záznam. Zobrazí se tzv. ‚Plovoucí menu‘, obsahující položku ‚Budoucí změny‘ (pokud není přístupná, je potřeba požádat administrátora o nastavení rozšiřujícího parametru – viz úvodní část)
'''Vložení nového záznamu:'''
V agendě ‚Zadání změny‘ je potřeba zkontrolovat, zda je systém správně nastaven na správné osobní číslo a pak vyplnit údaje ‚Budoucí hodnota‘, ‚Datum platnosti od‘, ‚Datum provedení změny‘. Jestliže se má provést změna v rámci uzávěrky jiného měsíce, než je datum v poli ‚Datum provedení změny‘, je potřeba vyplnit libovolné datum spadající do tohoto měsíce a teprve potom nastavit volbu ‚Provede se při měs.uzávěrce‘.
'''Mazání, změna již navedených dat:'''
Změny, které ještě nebyly systémem zpracovány, se zobrazí v seznamu agendy ‚Přehled / opravy změn‘. Tento seznam je načten vždy jen pro jeden nastavený druh údaje (např. kmenové středisko). Jednotlivé záznamy je možné ještě dodatečně editovat nebo mazat s použitím tlačítek ve spodní části okna. Hodnotu však lze měnit jedině tehdy, pokud není v původní agendě limitována seznamem povolených hodnot.
'''Provedení budoucích změn '''
Systém se automaticky stará o provedení změn, které uživatelé zadali.
'''Změny prováděné k nastavenému datu provedení:'''
U prvního uživatele, který v daný den spouští aplikaci MaP, probíhá kontrola, zda na tento den není požadována realizace budoucí změny, pokud ano, spouští se funkce, která provede všechny změny.
'''Změny prováděné při měsíční uzávěrce:'''
Jedním z posledních procesů, prováděných při měsíční uzávěrce, je kontrola, zda pro nově nastavené období není plánovaná budoucí změna, která se má provést s uzávěrkou. Pokud takový záznam existuje, spouští se funkce, která automaticky všechny změny provede.
V rámci prováděných změn se provádí současně i archivace původních hodnot stejně, jako kdyby uživatelé provedli změny k danému datu ručně.
'''Změny provedené v dokumentech:'''
'''Sestava budoucích změn'''Některé dokumenty (PIS - Dokumenty) jako např. Platový výměr, Pracovní smlouva (změna), jsou schopny zpracovat zadané budoucí změny v položkách, které se v daném dokumentu objevují (typicky tarif, osobní hodnocení). V případě, že systém při vkládání nového dokumentu u daného zaměstnance zjistí existenci budoucí změny, pak se dotáže jednotlivě u každé takové položky, zda chcete použít aktuální hodnotu nebo hodnotu z budoucích změn. To vám umožňuje např. vytvářet nové pracovní smlouvy a jejich tisk, ještě před zpracováním měsíce, ve kterém platí staré údaje.
K dispozici je sestava budoucích změn. Hledejte ji v menu ´Sestavy´.
'''Budoucí změny v sestavách'''
Nastavením rozšiřujícího parametru '''„zobraz_bud_zm“ '''(skupina Sestavy) na hodnotu „ano“ lze nastavit zobrazování vybraných sestav včetně budoucích změn. Po načtení sestavy bude spuštěna funkce, která vyhledá pro všechny sloupce sestavy hodnoty budoucích změn platné k datu vytvoření sestavy. V podnadpisu sestavy je toto nastavení indikováno. Funguje jen na vybrané sestavy:
* SE001 - Evidence zaměstnanců-Osobní údaje-režim Sestava
* SP005 - Pracovní poměry - Pracovní místo - režim Sestava
* SP006 - Pracovní poměry - Pracovní poměr - režim Sestava
* SI044 - Komplexní evidenční sestava
== Ukládání cest k souborům ==
Ukládání cest k souborům se váže na každou firmu zvlášť. Tato funkce je aplikována pro:
* penzijní fondy (Mzdy/Penzijní připojištění/Export)
* načítání hromadných doplatků ze souboru (Mzdy/Doplatky/Hromadné doplatky)
* import dat z docházky, výroby, ze stravovacího systému (Mzdy/Přenosy dat).
Tzn. uchovává se cesta pro daného uživatele a dotyčnou databázi (pokud je databází více, může být více uložených cest), resp. pro daný podnik (více IČ v databázi).
== Zobrazení adresy na mapě ==
[[Soubor:O-google-mapa.png|thumb|right|Vyhledání adresy na Google Maps]]
Pro zobrazení tlačítka pro vyvolání mapy u adres ve formulářích je potřeba nastavit rozšiřující parametry:
MAPY (sk. 12) - možné hodnoty jsou: "nezobrazovat", "Mapy.cz", "GoogleMaps". Vyhledávání dle GoogleMaps bývá spolehlivější.
GOOGLEMAPS (sk.12) - možné hodnoty jsou: "ano", "ne".
Tlačítko se objeví v Evidenci zaměstnanců/Osobní údaje, režim Editace. Nebo v PIS/Uchazeči, režim Editace. Kliknutí na tlačítko způsobí otevření webového prohlížeče a zobrazení adresy na mapě.


== Ukončení aplikace ==
[[Moduly_KS_mzdy_PROFI|zpět]]
Ukončení aplikace můžete provést
* kliknutím na "křížek" v horním rohu okna Windows
* kliknutím na ikonu "Konec" v nástrojové liště aplikace
* volbou menu: Evidence-Konec
* ukončení provede automaticky systém - viz níže.


'''Automatické ukončení aplikace při nečinnosti uživatele'''
__NOTOC____NOEDITSECTION__
V rozšiřujících parametrech ve skupině 13 je parametr AUTOCLOSE, který určuje po kolika minutách nečinnosti uživatele je aplikace ukončena. Výchozí hodnota je nastavena na nulu, což znamená, že k automatickému ukončení aplikace nedojde nikdy. Do času nečinnosti uživatele se nezapočítává čas aktuálně běžící operace (např.zpracování mezd, měsíční uzávěrka apod.). Čas se odpočítává až po dokončení operace, kdy uživatel nepoužívá myš ani klávesnici anebo má aplikaci minimalizovanou a pracuje s jiným programem.

Aktuální verze z 2. 6. 2021, 12:54

Přihlášení

Hlavní okno

Okna aplikace

Ostatní


Původní ikona
Nová ikona
Název
Popis
Klávesová zkratka
Menu
O-ikona-prvni.png
O-prvni.png
První šipky nástrojové lišty Shift+Home Údaje - První
O-ikona-predesly.png
O-predesly.png
Předešlý Shift+PgUp Údaje - Předešlý
O-ikona-nasledujici.png
O-nasledujici.png
Následující Shift+PgDn Údaje - Následující
O-ikona-posledni.png
O-posledni.png
Poslední Shift+End Údaje - Poslední
O-ikona-trideni.png
O-trideni.png
Třídění Třídění Ctrl + R Údaje - Třídění
O-ikona-filtr.png
O-filtr.png
Filtr Filtr Ctrl + F Údaje - Filtr
O-ikona-vlozit.png
O-vlozit.png
Vložit Vložit Ctrl + W Údaje - Vložit nový záznam
O-ikona-opravit.png
O-opravit.png
Opravit Opravit Ctrl + O Údaje - Opravit záznam
O-ikona-ulozit.png
O-ulozit.png
Uložit Uložit Ctrl + U Údaje - Uložit změny
O-ikona-neulozit.png
O-neulozit.png
Neuložit Neuložit Údaje - Neuložit
O-ikona-smazat.png
O-smazat.png
Smazat Smazat Ctrl + S Údaje - Smazat záznam
O-ikona-najdi-osobu.png
O-najdi osobu.png
Najdi osobu Najdi osobu Ctrl + N Údaje - Najdi osobu
O-ikona-hledat.png
Hledat Hledat
Vyhledávání Vyhledávání Ctrl + H Údaje - Vyhledávání
O-excel.png
Export dat Umožní uložit data do souboru typu (xls, csv, pdf...) Údaje - Export dat - Do souboru
Export dat Vloží data do schránky, v MS Excel Ctrl + V Ctrl + D Údaje – Export dat – Do schránky
O-ikona-tisk.png
O-tisk.png
Tisk Tisk Ctrl + T Evidence - Tisk
O-ikona-helpdesk.png
O-helpdesk.png
Helpdesk Helpdesk Nápověda - Helpdesk
O-ikona-iemu.png
iEMU iEMU F2 Pomůcky - Přihlašovací údaje pro iEMU
O-ikona-help.png
O-napoveda.png
Nápověda Nápověda F1, Ctrl+F1 - nápověda k agendě Nápověda - Témata nápovědy
O-ikona-konec.png
O-konec.png
Konec Konec Evidence - Konec

zpět