Okna aplikace: Porovnání verzí

Z Prirucky
Řádek 149: Řádek 149:


'''Pozor:''' vzhledem k náročnosti operace je možné, že odezva trvá až několik desítek sekund a výsledný soubor má velikost až několik MB !
'''Pozor:''' vzhledem k náročnosti operace je možné, že odezva trvá až několik desítek sekund a výsledný soubor má velikost až několik MB !
=== Filtr na aktivní poměr ===
Týká se případů, kdy zaměstnanec má více pracovních poměrů (např. dva historické a jeden aktivní). Potom agendy
* Doplatky
* Pořizování dat
* Pracovní neschopnosti
mají vedle rozbalovátka pro výběr poměru/dohody tlačítko s obrázkem fitru, pomocí něhož lze nastavit, zda se mají zobrazit všechny nebo jen aktivní poměry/dohody. V doplatcích a pořizování dat je výchozí volbou "aktivní", aby se předešlo chybnému zadání doplatku na neaktivní poměr.

Verze z 26. 7. 2012, 12:57

Obecné vlastnosti aplikace

Obsluha aplikace respektuje pravidla standardních aplikací běžících pod operačním systémem Windows.

Po spuštění aplikace a přihlášení do databáze se otevírá hlavní okno aplikace. Hlavní okno obsahuje následující části

Na zbývající ploše se zobrazují jednotlivá okna otevíraná z menu. Počet současně otevřených oken v rámci aplikace není omezen, pouze v případě méně výkonného počítače je nutné počítat se zpomalováním běhu aplikace. Rovněž není nijak omezováno spouštění jiných aplikací v rámci aktuálně instalovaného software na PC uživatele.

O-hlavni-okno-aplikace.png

obrázek 3 - Hlavní okno aplikace

Velikosti a uspořádání oken

Velikost okna můžete zvětšit posunutím za okraje - tím bude velikost zapamatována pro příští spuštění. Jinou možností je volba menu: Okno/Maximální - příště bude okno otevřeno v maximální podobě.

Uspořádání oken definujete v menu "Okno", možnosti jsou

  • Kaskáda
  • Dlaždice horizontálně
  • Dlaždice vertikálně
  • Maximální

Pokud je okno poprvé otevřeno a má malé rozměry, nastaví se velikost na 80% výšky a 2/3 šířky. Dále přidána kontrola zda x či y není mimo zobrazitelnou plochu a zmenšení velikosti okna pokud je větší než hlavní okno (změna rozlišení obrazovky). Zrušeno zbytečné načítání/ukládání pozice/rozměrů pro child/ne-resizable okna.

Posledně použité volby menu

V menu "Evidence" naleznete seznam 5 naposledy použitých voleb menu. Seznam je aktivní, tzn. kliknutím se otevře dané okno aplikace.

Nastavení zobrazení záložek

V agendách Osobní údaje, Nepřítomnosti, Dokumenty lze uživatelsky změnit umístění záložek. Klikněte pravým tlačítkem myši na některou záložku a zvolte ‚Nastavit zobrazování záložek‘´. Vyberte si umístění záložek nahoře, dole, vlevo či vpravo.

V případě, že některé záložky nebudete využívat, můžete je odstranit - kliknutím levého tlačítka myši se záložka zbarví dorůžova. Vybrané nastavení uložíte kliknutím pravého tlačítka myši a uložíte nastavení. K původnímu nastavení se můžete kdykoliv vrátit. Fakt, že záložky jsou dočasně zneviditelněny, poznáte podle žluté značky F. Pro zpětné zobrazení záložek je postup analogický.

ZOOM - zvětšení nebo zmenšení písma

Menu: Nastavení – Třídění, filtrace, hledání

Nastavením procent ZOOMu zvětšíte (zmenšíte) všechny seznamy, formuláře a sestavy. Naopak tím nebudou ovlivněny ovládací prvky – tlačítka, záložky, atd.

Kontextové (popup) menu

Při práci s aplikací je možné využít tzv. kontextové (popup) menu. Toto se vyvolá kliknutím na pravé tlačítko myši, čímž se rozbalí menu, obsahující užitečné funkce, které se v daném místě aplikace nejčastěji používají. Tím se často ušetří čas pohybem a hledáním po jednotlivých položkách menu.


Příklad volby v režimu Editace:

  • Budoucí změny – zadání budoucí změny položky (viz též obecnější variantu – Pracovní postup)
  • Historie – přehled změn položky (přebírá se z archívu změn dat – pokud není promazán)
  • Otevřít číselník – otevře číselník, aniž by jej uživatel musel otvírat pomocí menu
  • Změna třídění nabídky – dovoluje změnit třídění u položek, které dovolují zadat jen vybranou hodnotu z množiny hodnot (rozbalovátko u položky) – např. zda se při zadávání střediska mají pod rozbalovacím tlačítkem třídit dle čísla nebo dle názvu
  • Hromadná změna – dovoluje provést hromadnou změnu položky pro více záznamů – viz dále.
  • Zdroj SQL – uloží do clipboardu název zdrojového SQL příkazu (dá se pak vložit pomocí Ctrl+V např. v okně SQL promptu)

Práce s údaji v aplikaci

Vyhledání a práce se zaměstnanci

Při vlastní práci s aplikací je jedním z hlavních požadavků práce s požadovaným zaměstnancem (resp. se skupinou zaměstnanců).

Pokud je potřeba vyhledat konkrétního zaměstnance nebo uchazeče v rámci aktuální zpracovávané agendy (např. v evidenci osobních údajů), přejdete buď do zobrazeného Seznamu zaměstnanců, kde je možné vybrat jednoho či více zaměstnanců, nebo použijete vyhledávací okno Hledání zaměstnance.

Pokud máte v jednom místě aplikace vybraného konkrétního zaměstnance, pak při přechodu do dalších částí systému se tento stále udržuje jako aktivní a není potřeba jej opakovaně vyhledávat!

Seznam zaměstnanců

Okno Seznam zaměstnanců obsahuje přehled všech zaměstnanců z databáze, na které má přihlášený uživatel přístup. Seznam vždy obsahuje os.číslo, příjmení, jméno, titul. Další údaje jsou dle příslušného modulu (např.v Pracovních poměrech jsou navíc zobrazeny údaje o jednotlivých pracovních poměrech zaměstnanců).

Zaměstnanci v seznamu jsou navíc barevně rozlišeni, pokud je

  • vystoupivší (červeně)
  • nově nastoupivší(zeleně)
  • nemá založen pracovní poměr (uživatelská chyba) - v agendě Pracovního poměru je v seznamu označen žlutě.

Za nově nastoupivšího je považován zaměstnanec s datem nástupu v aktuálním či v následujících obdobích. Definice vystoupivších zaměstnanců je parametrická dle nastavení v menu: Nastavení-Třídění,filtrace,hledání. Pokud tento není vyplněn, pak je za vystoupivšího považován zaměstnanec s datem výstupu před aktuálním dnem, pokud je parametr nastaven na ‚a‘, pak je vystoupivší každý s datem výstupu před 1. dnem aktuálního období, pokud je ‚p‘, pak před posledním dnem aktuálního období.

Toto nastavení je platné i pro filtr dle stavu zaměstnance, kdy lze přímo nastavit přepínač ve spodní části okna na možnosti

  • Všichni zaměstnanci
  • Zaměstnanci ve stavu(nevystoupivší)
  • Zaměstnanci po výstupu (vystoupivší).

O-prepinac.png

Výchozí nastavení tohoto přepínače je na volbě ‚Všichni zaměstnanci‘ – lze je změnit v okně Pomůcky-Třídění, filtrace, hledání – nastavením volby ve skupině ‚Nastavení seznamu zaměstnanců‘.

Výběr jednoho zaměstnance

O-vyber-jednoho-zamestnance.png

Chcete-li tedy v zobrazeném seznamu zaměstnanců vybrat jednoho konkrétního, označíte jej kurzorem, a to tak, že na něj kliknete levým tlačítkem myši. Tím se řádek s vybraným záznamem označí (viz obrázek vpravo).

Výběr více zaměstnanců

Výběr více zaměstnanců provádíte tak jako ve Windows pomocí klávesy Ctrl nebo Shift a myši. Chcete-li v daném modulu pracovat s určitou skupinou zaměstnanců, které jste si např. vyfiltrovali, pak je lze označit tak, že pokud jsou jednotlivé záznamy pod sebou, kliknete myší na první v pořadí, stisknete klávesu SHIFT a kliknete na poslední. Chcete-li označovat jednotlivé záznamy, pak stisknete klávesu CTRL a myší klikáte na požadované záznamy, čímž se vám označují.

O-vyber-vice-zamestnancu.png

Aktuálně vybraný záznam z označeného seznamu je ten, který je označen ukazovátkem. Pro přechod mezi záznamy z označeného seznamu použijete šipky z nástrojové lišty (První, Předešlý, Následující, Poslední). Tento přechod lze realizovat nejen v záložce Seznam zaměstnanců, ale i přímo v jednotlivých oknech modulů (např. Osobní údaje…, Pracovní neschopnost …atd).

Rozbalovátko pro výběr zaměstnance

Rozbalovátko pro výběr zaměstnance (např. v menu: Mzdy - Vyúčtování zaměstnanců): seznam roluje dle stisku kláves (lze psát os.číslo nebo příjmení).

Obecné okno údajů zaměstnance

Pokud v některé části aplikace (např. moduly Evidence, PracPom, Doplatky…) vyberete v seznamu konkrétního zaměstnance, můžete přejít do záložky, ve které jsou umístěny vlastní údaje zaměstnance, týkající se daného modulu (např. Osobní údaje, Mzdové údaje, Vzdělání, ...).

O-volba-rezimu.png

Každou takovou záložku je možné přepnout do režimu: Pohled, Editace, Sestava a nastavit přístupová práva.

Jednotlivé režimy mají tyto funkce:

  • Pohled - primárně aktivní list
  • Editace - slouží ke vkládání nových údajů, opravě existujících údajů a prohlížení či rušení dříve zadaných údajů.
  • Sestava - vytváření tiskové sestavy, podle druhu modulu se vytváří sestava pro všechny zaměstnance s údaji, které jsou v dané záložce, nebo v některých specifických místech se vytváří sestava s údaji právě vybraného zaměstnance. Tisk sestav je popsán v kapitole Tiskové sestavy.

Zadávání položek typu datum

K zvýšení komfortu a efektivity zadávání údajů do aplikace je implementována speciální funkce, která podstatně zrychluje zadávání jakýchkoliv položek typu datum (zejména data v nepřítomnostech). Funkce zajistí, že pokud zadáváte datum v aktuálním měsíci, nemusíte zadat celý datum, ale stačí pouze zadat den (bez tečky) a funkce po stisku ENTERu (resp.TABulátoru) automaticky doplní aktuální měsíc a rok. Funkci lze použít i v případě, že zadáváte datum v rámci aktuálního roku, tzn. stačí zadat den a měsíc a aktuální rok se doplní automaticky.

Příklad: Zadáváte nemoc od 5.10.2000 do 15.10.2000, místo ‚vyťukání‘ celkem 19 znaků (+2xENTER), vložíte pouze: 5[ENTER]15[ENTER], tedy 3+2 znaky.

Možnosti zjednodušeného zadávání:

  • zadat den a ENTER nebo TAB
  • zadat den a měsíc a ENTER nebo TAB. Pro oddělení dne a měsíce je možno použít jak tečku (.), tak čárku (,). Pro uživatele je pak výhodné používat klávesu desetinné tečky na numerické klávesnici (která dle nastavení PC zapíše tečku nebo čárku).
  • přetažením data z tzv. kalendáře.

Hromadné změny údajů

V agendě „Evidence zaměstnanců“ a „Pracovní poměry“ jsou povoleny hromadné změny vybrané položky (ale není je možné provádět v agendě MaPExpress). Postup provedení je následující:

  1. V dané agendě v záložce „Seznam zaměstnanců“ vyberte a označte ty zaměstnance, kterým chcete provést hromadnou změnu jednoho údaje (jsou podsvíceni modře).
  2. Přepněte se do dané záložky a přejděte do režimu „Editace“.
  3. Do vybraného pole zapište hodnotu, kterou chcete mít u všech zaměstnanců. Po zapsání odskočte kurzorem do dalšího pole (myší nebo klávesou Tab nebo Enter).
  4. Ukažte myší na pole, do něhož jste zadali hodnotu, a poté stiskněte pravé tlačítko myši. Z nabídky vyberte akci: „Hromadná změna“.
  5. Na kontrolní hlášku odpovězte, že ano, že si přejete provést hromadnou změnu u všech vybraných zaměstnanců.

Třídění, filtrace a vyhledávání údajů

Aby bylo možné pracovat efektivně nad větším množstvím dat načtených z databáze do libovolné tabulky, jsou k dispozici nástroje pro třídění a filtraci údajů. Zde popisované vlastnosti jsou společné pro většinu částí aplikace, pouze v některých specifických sestavách (s komplikovaným systémem výběru položek, např. z několika tabulek najednou) je tato možnost potlačena a nahrazena programovým způsobem třídění a filtrace.

Pozn. Pokud v některém okně či sestavě provedete nastavení třídění (nikoli kliknutím na sloupec ale ikonou) či filtrace, zůstává tato vlastnost danému oknu přidělena, dokud ji nezrušíte, tj. i po ukončení práce s aplikací. Zrušení provedete novou definicí třídění a filtrace (ikonou) nebo prostřednictvím menu Údaje/Zruš třídění nebo Údaje/Zruš filtraci nebo pravým tlačítkem myši.

Vzhledem k různým potřebám a znalostem jednotlivých uživatelů aplikace existují i různě složité varianty třídění a filtrace. Každý uživatel si může vybrat dle svých potřeb tu, která mu k jeho práci vyhovuje nejlépe. Varianty třídění a filtrací dat se nastaví pomocí okna zobrazeného po volbě v menu volbou ‚Nastavení - Třídění,filtrace,hledání ‘ nebo kliknutím na příslušné tlačítko s ikonou v hlavní nástrojové liště.

Export údajů

Data zobrazená ve většině tabulek i sestavách aplikace je možné, pro jejich další zpracování nebo prezentaci jinou aplikací, ukládat do libovolného místa na uživatelově PC nebo v síti, do které je uživatel připojen.

Export dat

Pod položkou menu Údaje/Export dat jsou vnořeny položky menu pro uložení dat Do souboru, pro Odeslání dat a pro Odeslat obrazovku. Další informace – viz kapitola Tiskové sestavy – Tiskový manažer.

  • Odeslat obrazovku…

Další variantou zaslání informací o aplikaci na technický support (či na jiný e-mail) je varianta Odeslat obrazovku … . Tímto způsobem lze internetem odeslat na požadovanou elektronickou adresu (implicitně support@ksprogram.cz) aktuální okno aplikace. Odeslání k správné funkci potřebuje mít nainstalován některý ze standardních poštovních klientů pro e-mail (nejlépe MS Outlook).

Pozor: vzhledem k náročnosti operace je možné, že odezva trvá až několik desítek sekund a výsledný soubor má velikost až několik MB !

Filtr na aktivní poměr

Týká se případů, kdy zaměstnanec má více pracovních poměrů (např. dva historické a jeden aktivní). Potom agendy

  • Doplatky
  • Pořizování dat
  • Pracovní neschopnosti

mají vedle rozbalovátka pro výběr poměru/dohody tlačítko s obrázkem fitru, pomocí něhož lze nastavit, zda se mají zobrazit všechny nebo jen aktivní poměry/dohody. V doplatcích a pořizování dat je výchozí volbou "aktivní", aby se předešlo chybnému zadání doplatku na neaktivní poměr.