Verze CS12, sestavení 5723N

Z Prirucky

Seznam úprav


I. Nová položka v evidenci mzdových údajů zaměstnance

Do záložky "mzdové údaje" v evidenci zaměsnanců přibyla nová položka "Evid.číslo pojištence II.pilíř", která bude sloužit pro cizí státní příslušníky k evidenci čísla pojištěnce pro 2.pilíř, pokud se toto liší od rodného čísla.
Týká se české legislativy.
Pro správnou funkčnost je nutné spustit úpravu databáze.
Tato změna aplikace vyžaduje spuštění úpravy databáze (nabídka Systém > Správa databáze > Úprava databáze).



II. Editace v Přehledu o výši pojistného

Byla provedena úprava formuláře Přehled o výši pojistného, aby šlo editovat i součtový řádek č.6-D. Pojistného k úhradě.
Doposud šlo editovat pouze údaje v sekci B.



III. Služební cesty - stravné - sčítání více cest v jednom dni

Doplněn výpočet stravného v aplikaci i portálu o některé méně běžné situace:
CZ legislativa:
Doplněn výpočet stravného o odstavec 4 §163 - Při pracovní cestě, která spadá do 2 kalendářních dnů, se upustí od odděleného posuzování doby trvání pracovní cesty v kalendářním dnu, je-li to pro zaměstnance výhodnější., ods. 4 §170 - Doby strávené mimo území České republiky, které trvají 1 hodinu a déle při více zahraničních pracovních cestách v jednom kalendářním dni, se pro účely zahraničního stravného sčítají. Doby, za které nevznikne zaměstnanci právo na zahraniční stravné, se připočítávají k době rozhodné pro poskytnutí stravného podle §163.


SK legislativa:
Doplněn výpočet stravného o a) a b) odstavce 4 §5 pro jeho použití je třeba v hlavičce CP zatrhnou volbu "Povolání s častou změnou pracoviště ...". (4) Ak zamestnanec, ktorému častá zmena pracoviska vyplýva z osobitnej povahy povolania, vykoná počas

  • a) kalendárneho dňa viac pracovných ciest, z ktorých každá trvá menej ako 5 hodín, pričom celkový súčet trvania týchto pracovných ciest je 5 hodín a viac, patrí zamestnancovi stravné za celkový čas trvania týchto pracovných ciest,
  • b) dvoch kalendárnych dní pracovnú cestu, ktorá trvá v každom kalendárnom dni menej ako 5 hodín a ktorá celkovo trvá najmenej 5 hodín, patrí zamestnancovi stravné v sume ustanovenej pre časové pásmo 5 až 12 hodín.


Protože zmíněné speciality výpočtu mají za následek např. přičítání hodin z jiných cest konaných téhož dne, byl do záložky stravné přidán sloupec poznámka, ve které je např. informace "5,00h + hodiny z CP 32 dle §170 (4)".


Dále byl doplněn test hodnot "průběhu" o další kontroly (portál i aplikace).


Opraveno - při přechodu mezi CP přes modré ikony v hlav. liště se nezobrazoval dotaz na uložení změněných údajů.


Byly přidány sloupce do několika tabulek, proto je potřeba spustit úpravu databáze.
Tato změna aplikace vyžaduje spuštění úpravy databáze (nabídka Systém > Správa databáze > Úprava databáze).



IV. Úprava interního zálohování dat při měsíční uzávěrce.

Bylo rozšířeno interní zálohování dat při spuštění měsíční uzávěrky. Pro spravnou funkčnost měsíční uzávěrky proveďte úpravu databáze. Tato změna aplikace vyžaduje spuštění úpravy databáze (nabídka Systém > Správa databáze > Úprava databáze).



V. Doplnění legislativní změny minimální mzdy

Byla provedena změna v aplikaci, která reaguje na upřesnění legislativního výkladu změna minimální mzdy od 1.8.2013.
Citace z http://www.mpsv.cz/cs/13833:
"S účinností od 1. srpna 2013 se zvyšuje základní sazba minimální mzdy a UMOŽŇUJE SE, aby zaměstnancům, kteří jsou poživateli invalidních důchodů při jejich omezeném pracovním uplatnění, zůstala sazba minimální mzdy na úrovni platné pro tyto zaměstnance od 1. ledna 2013."

Dle konzultace s MPSV lze u zaměstnanců s invalidním důchodem, kterým tento omezuje pracovní uplatnění snížit minimální mzdu na hodnotu 48.10Kč/hod resp.8000Kč/měs. (platná k 1.1.2013). Pokud ovšem nedochází na dané pracovní pozici k omezení z titulu dané invalidity, platí min.mzda jako u běžných zaměstnanců (50.60Kč/hod resp.8500Kč/měs.).
Z výše uvedeného je nutno, aby uživatelé určili, zda se u invalidních důchodců má použít snížená sazba minimální mzdy. Toto je možné v agendě Pracovní poměry v položce "Potlačení dopočtu do minimální mzdy", kde přibyla nová varianta "Sníž.inv.důch.(ČR)" - Snížená min.mzda u invalidních důchodců (jen české legislativní prostředí).
Pokud tuto variantu nastavíte u zaměstnance, který má zadán invalidní důchod (v Osobních údajích druh důchodu 111 nebo 113), pak se použije hodnota minimální mzdy platná k 1.1.2013 (dle rozš.parametrů pro min.mzdu).



VI. Novinky v agendě PIS-Vzdělávání (evidence nákladů na šk.akce)

Byly zpracovány nové možnosti evidence nákladů školících akcí. Tento nový způsob umožňuje podrobnější rozpis nákladů k zaměstnanci na školící akci, než bylo dosavadní dělení na „náklady“ a „náklady ostatní“.

Nové dělení na více složek (druhů nákladů) je uživatelsky nastavitelné pomocí nově založeného číselníku druhů nákladů, který se nachází v číselnících pro vzdělávání.
Každé složce nákladů (řádku s částkou a druhem) nákladů je možno přímo přiřadit fond z agendy čerpání prostředků na vzdělávání.


Nové možnosti evidování nákladů mají několik nastavitelných úrovní podrobnosti, co a jak bude evidováno. Toto se nastavuje pomocí nově vzniklého rozšiřujícího parametru „'VariantNaklSkol' (menu Nastavení > Rozšiřující parametry, sk. č. 10), který se nachází ve skupině 10.
V popisu tohoto parametru, v okně nastavování parametrů se nachází i základní popis dostupných variant. Výchozím stavem je první, nejjednudušší varianta, kde je možnost podrobného rozpisu zakázána a náklady se evidují tak, jako dopusud, ovšem bez možnosti přiřazování fondů. Pokud v současné době používáte agendu čerpání prostředků z fondů, budete muset tento parametr přepnout na variantu 3 případně 4.
V případě nejasností nás kontaktujte nebo se informujte v příručce: http://prirucky.ksprogram.cz/mediawiki/index.php/%C5%A0kol%C3%ADc%C3%AD_akce_-_n%C3%A1klady


Další změnou je, že fondy pro čerpání prostředků budou ponovu definovatelné s platností datumů od-do a ne pro jeden kalendářní rok, jak to bylo doposud.


Nové úpravy vyžadují úpravu databáze a následné otevření okna školících akcí, kde se spustí systém pro nalití dat do nově založených tabulek. Před tímto krokem doporučujeme provést zálohu databáze.
Tato změna aplikace vyžaduje spuštění úpravy databáze (nabídka Systém > Správa databáze > Úprava databáze).



VII. Požadavek: Indikace mimoevidenčního stavu

Indikace MES byla doplněna do seznamů zaměstnanců v evidencích:

  • - Map Express
  • - Vzdělávání
  • - Lékařská evidence
  • - Sociální program
  • - Hodnocení

(Dosud byla v agendách Os.údaje, Prac.poměry, Zprac.brutto)


Kromě zobrazení zaškrtávátka v novém údaji MES bylo u všech evidencí doplněno zabarvování jména a příjmení - při zapnuté indikaci se barva textu zároveň změní na zelenou (v případě zaměstnance po výstupu ale má přednost stávající indikace červenou barvou).
Protože se při zapnutém režimu pro zobrazování MES výrazně prodlužovala doba načítání seznamů zaměstnanců, byl ve všech evidencích zaveden nový způsob zjišťování (projeví se v organizacích s velkými počty os.čísel).



VIII. Platby - umořování přeplatků a záložka Žádost o vrácení přeplatků

Pokud vznikne přeplatek z RZ daní, bonusu či zaměstnanecké prémie(SK), který je vyšší než záloha, postupuje se tak, že zaměstnavatel buď

  • a) požádá FÚ o vrácení části přeplatku vyplacenou z vlastních prostředků

nebo

  • b) ponižuje zálohu v následujících měsících

nebo

  • c) ponižuje do konce kvartálu, kdy má právo požádat o zbývající část přeplatku - SK legislativa viz formulář PREHLAD.


Umořování přeplatku se zapíná rozšiřujícím parametrem 'rz_zaloha' (menu Nastavení > Rozšiřující parametry, sk. č. 8), jeho funkce byla dříve omezena jen do 7. měsíce, nyní byla posunuta až do konce roku.


Do plateb byla přidána nová záložka "Žádost o vrácení přeplatků", kde je nutné zadat částky přeplatků vyplacených z vlastních prostředků, o které si zaměstnanvatel požádal/požádá v případě, že je zaplý parametr 'rz_zaloha', aby se odvod neponížil o přeplatek, o který si zaměstnavatel požádal.


Tato změna aplikace vyžaduje spuštění úpravy databáze (nabídka Systém > Správa databáze > Úprava databáze).



IX. SK - PREHLAD o zrazených a odvedených preddavkov

Do plateb byla přidána záložka "Žádost o vrácení přeplatků", do které je nyní třeba zadat požadavky na vrácení přeplatků, které se mají promítnout do částí III. a IV. - žiadost o poukázanie sumy rozdielu daňového bonusu / zamestnaneckej prémie.