Služební cesty - Slovenská aplikace
Kurzy při vyúčtování
Při vyúčtování SC používá slovenská verze tyto kurzy, dle platné legislativy:
a) kurz ECB k 1. dni v měsíci (ve kterém SC začíná) a to pouze pro případ uvedený v §36 odst. 6 zákona č. 283/2002, tj. kdy se zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodli, že záloha na stravné bude poskytnuta v jiné měně než stanovuje vyhláška pro danou krajinu. Tuto dohodu aplikace neeviduje, ale je možné aktivovat parametr slc_strVmenZal, což způsobí, že aplikace v případě zálohy s účelem stravné vyplacené v jiné měně než je uvedena v číselníku zahraniční stravné, považuje za stav, že tato dohoda byla učiněna a stravné vygeneruje v měně zálohy. Tj. již nárok na stravné stanoví v dohodnuté měně a stravné v dohodnuté měně vstupuje do vyúčtování, kurz k 1. dni tedy již nevstupuje do vyúčtování ani zaúčtování (závazek z nároku na stravné vzniká v dohodné měně a v dohodnuté měně se o něm i účtuje). Pokud není aktivován parametr slc_strVmenZal, nebo záloha nemá vyplněn účel, může účetní přepnout měnu stravného na záložce stravné a částka se automaticky přepočte kurzem k 1.dni měsíce.
b) kurz doložený zaměstnancem pro směnu zálohy na jinou měnu
c) kurz ECB k předcházejícímu dni poskytnutí zálohy na SC
d) kurz ECB k předcházejícímu dni vyúčtování SC (tj. aplikace bere pro SC jako den uskutečnění účetního případu datum vyúčtování (v praxi se používá i datum předložení dokladů zaměstnancem))
Finančná správa SR/Účtovanie cestovných náhrad - použitie kurzu
Parametry
slc_strVmenZal - Pokud zaměstnanec dostane zálohu na stravné v jiné měně než je ve vyhlášce pro danou cizí zemi, vypočítá se nárok na stravné v měně zálohy, přičemž se použije kurz k 1.dni měsíce kdy cesta začala dle §36(6) 283/2002.
Číselník tuzemské stravné
Stravné
Délka pracovní cesty | rok 2013 | od 1.11.2014 | od 1.12.2016 | od 1.6.2018 | od 1.7.2019 | ... | od 1.5.2022 | 1.9.2022 | 1.1.2023 | 1.6.2023 | 1.10.2023 |
5 - 12 hod | 4 | 4,20 | 4,50 | 4,80 | 5,10 | 6 | 6,40 | 6,80 | 7,30 | 7,80 | |
12 - 18 hod | 6 | 6,30 | 6,70 | 7,10 | 7,60 | 9 | 9,60 | 10,10 | 10,90 | 11,60 | |
více než 18 hod | 9,50 | 9,80 | 10,30 | 10,90 | 11,60 | 13,70 | 14,50 | 15,30 | 16,40 | 17,40 |
171/2023 Z.z.
Krácení
Délka pracovní cesty | rok 2013 |
všechna pásma | S = 25% |
všechna pásma | O = 40% |
všechna pásma | V = 35% |
Pozor: pro SK legislativu (narozdíl od CZ legislativy) se procenta krácení vztahují vždy k plné sazbě, tj. sazbě pro pásmo > 18h a ne k sazbě pro konkrétní pásmo. Výňatek ze zákona o cestovných náhradách §5 odst.6: "Ak má zamestnanec na pracovnej ceste preukázane zabezpečené bezplatné stravovanie čiastočne, zamestnávateľ stravné určené podľa odsekov 1, 2 alebo 5 kráti o 25 % za bezplatne poskytnuté raňajky, o 40 % za bezplatne poskytnutý obed a o 35 % za bezplatne poskytnutú večeru z ustanovenej sumy stravného pre časové pásmo nad 18 hodín alebo z najvyššej dohodnutej sumy stravného podľa odseku 5.". Tj. dle zákona se krátí o pevnou částku dle charakteru jídla, bez ohledu na pásmo. Pokud tedy budete mít nastavení dle zákona, např. 25% pro snídani u 1., 2. i 3. pásma, tak je to vždy 25% z plné sazby (ze sazby pro 3. pásmo). Pokud si nastavíte nižší krácení, než stanovuje zákon, např. 10 % pro snídani pro 1. pásmo, částka o kterou krátíte méně než stanovuje zákon se projeví ve sloupci nadlimit stravného).
Spotřeba vozidla a výpočet náhrady za PHM
SK verze vyžaduje zadání všech 3 spotřeb vlastního automobilu, neboť zákon o cestovných náhradách č. 283/2002 vyžaduje při výpočtu náhrad za PHM použít spotřebu odpovídající režimu jízdy. KS neeviduje, podle jaké normy je zadaná spotřeba, nemá si tedy dle čeho určit, zda pro jízdu po městě zvýšit spotřebu o 40% dle písmene a) či o 20% dle písmene d). Do systému tedy zadávejte již navýšené (zreálněné) spotřeby dle §7 odstavce 6:
(6) Spotreba uvedená v doklade vozidla8a) sa na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky použije takto:
a) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba len podľa príslušnej slovenskej technickej normy, použije sa spotreba podľa tejto normy zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 40 %,
b) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba podľa slovenskej technickej normy a predpisu Európskej hospodárskej komisie alebo podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie, použije sa spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie vypočítaná aritmetickým priemerom zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie určená pre jazdu v meste zvýšená o 10 %,
c) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba v členení na mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, použije sa spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky zvýšená o 10 % alebo spotreba zodpovedajúca kombinácii jednotlivých cyklov premávky odvodených od konkrétneho režimu jazdy vozidla zvýšená o 10 %; pri kombinácii jednotlivých cyklov premávky sa na žiadosť zamestnanca použije iba spotreba pre kombinovaný cyklus zvýšená o 10 %,
d) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba bez členenia na cykly, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 20 %,
e) ak je v doklade vozidla, ktoré je poháňané len elektrickou energiou, uvedená spotreba elektrickej energie, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla na rýchlostných cestách a diaľniciach zvýšená o 20 %.
Poznámky:
- Pokud kombinová spotřeba není v TP uvedena, vyplňte do kobinované spotřeby stejnou hodnotu jako do pole mimo-město.
- K písmenu e - pro vozy s čistě elektrickým pohonem nebude zaváděno nové pole pro počet kilometrů na rychlostních silnicích či dálnicích, zaměstnanci ať používají pro tento účel kolonku km-mimo město a v evidenci vozidel zadejte do kolonky spotřeba mimoměsto spotřebu navýšenou o 20%.
- Ostatní specifické určování náhrady za PH je i nadále nutné řešit ručním výpočtem.