Elektronické podání v sociálním pojištění (Legislativa 1.1.2014/komentář)

Z Prirucky

Elektronické podání v sociálním pojištění - zákonem č. 470/2011 bylo zavedeno povinné podávání údajů elektronicky pro

  • zaměstnavatele
  • OSVČ
  • ošetřující lékaře a zdravotnická zařízení.

Účinnost byla od 1.1.2013 s jednoroční lhůtou na přípravu.

Zaměstnavatelé:

  • Přihláška do registru zaměstnavatelů - výjimka (v r. 2014 možno používat tiskopisy v tištěné podobě)
  • Odhláška z registru zaměstnavatelů - výjimka (v r. 2014 možno používat tiskopisy v tištěné podobě)
  • Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)
  • Přehled o výši pojistného
  • Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění
  • ELDP - Evidenční list důchodového pojištění
  • Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění

Za nepoužití předepsaného tiskopisu (tj. elektronického) může být zaměstnavateli uložena pokuta až 20 000 Kč.

Při elektronickém podání musí být datová zpráva

  • podepsána uznávaným elektronickým podpisem, nebo
  • odeslána prostřednictvím datové schránky, nebo
  • s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, pokud tuto možnost orgán nemocenského pojištění zajistil.

Zdroj: Mzdová účetní 11/2013

Výjimka pro rok 2014

Těm zaměstnavatelům, kteří se nestihli dostatečně připravit na elektronické předávání tiskopisů od 1. 1. 2014, ČSSZ uděluje roční výjimku vztahující se na všechny tiskopisy podávané ze zákona zaměstnavateli. (ČSSZ, Praha 4.12.2014)

Odkazy

Externí odkazy