Více podniků v jedné databázi
PŘEDPOKLADY
Úvod
Aplikace umožňuje zpracovávat více firem v jedné databázi. Důvodem pro takové zpracování je požadavek některých uživatelů, kteří zpracovávají mzdy a personalistiku pro více firem. Tyto firmy jsou spolu nějakým způsobem svázány (např. holding). Uživatelé samozřejmě musí mzdy, odvody, různé výkazy a sestavy, atd. odvést samostatně za každou firmu zvlášť. Zároveň je ale zajímají některé statistiky souhrnně – např. počty všech zaměstnanců holdingu nebo celkové náklady za všechny firmy.
Pojmy
Pro tuto funkcionalitu zavádíme pojem podnik. Každý podnik má své IČ (identifikační číslo). Hovoříme tedy o zpracování více podniků v jedné databázi.
Použití
Ne všechny případy zpracování více firem jsou vhodné k tomu, aby se použila tato funkcionalita aplikace. Konečnou odpověď může někdy dát až samostatná analýza.
Prvotní nastavení
Prvotní nastavení představuje založení jednotlivých podniků. Pokud existují data podniku v samostatné databázi systému KS-programu, jednorázová funkce převede data do společné databáze (přihraje). Jedná se o data zaměstnanců (tzn. evidenční data, mzdová data, historie mezd), data podniku (čísla účtů, čísla účtů pro odvody – daně, zdravotní, sociální) a další (pracovní kalendáře pro zaměstnance). Také v budoucnu požadavek na přidání nového podniku je řešen touto jednorázovou funkcí.
Cenová nabídka
Cenová nabídka musí tomuto všemu předcházet. Funkcionalita „Zpracování více podniků v jedné databázi“ stejně jako přidání dalšího podniku jsou zpoplatněny.
POUŽITÍ
Specifikace požadavků vedoucích k použití vícepodnikové databáze
Požadavky, které jsou důvodem k zavedení funkcionality. Pokud se vyskytuje aspoň jeden požadavek, pak lze funkcionalitu navrhnout. Pokud existují alespoň 2-3 požadavky, pak lze funkcionalitu doporučit.
- Uživatel zpracovává více podniků, které mají samostatné IČ.
- Možnost práce se zaměstnanci ze všech podniků najednou.
- Je potřeba vytvářet výstupní sestavy a přehledy za více podniků najednou.
- Jednotná administrace administrace systému (úprava databáze, nastavení legislativních parametrů, společné šablony dokumentů apod.).
- Rychlé přepínání mezi jednotlivými zpracovávanými podniky.
- Výpočet přes všechny podniky najednou.
Specifikace podmínek pro použití vícepodnikové databáze
Podmínky, případně vlastnosti aplikace, které jsou průvodní pro zavedení vícepodnikové databáze. Pokud by některý z bodů nevyhovoval u daného zákazníka, je nutno zavedení u něj dobře zvážit.
- Jednotlivé podniky jsou v jednom legislativním prostředí, tzn. nelze mít v jedné databázi české a slovenské podniky.
- Unikátní osobní čísla zaměstnanců přes všechny podniky, tzn. pokud je zaměstnanec ve více podnicích, musí mít různá osobní čísla (k dispozici nástroj pro synchronizaci evidenčních údajů – vazba přes rodné číslo).
- Jednotný číselník mzdových položek. Pokud existují v jednotlivých podnicích různé formy odměňování, je třeba toto řešit samostatnými mzdovými složkami. Zde pozor zejména na rozsah mzdových položek pro přesčas (max.5) a pozor v případě různého výpočtu systémových položek (např. základní složka mzdy, základ přesčasu, nadlimitní náhrada mzdy apod.).
- Společná měsíční uzávěrka přes všechny podniky, tzn. ve všech podnicích je vždy stejné období.
- Číselníky, které jsou v každém podniku samostatné:
- střediska (pozn. číslo střediska je unikátní přes celou firmu – alá os.čísla)
- společné převody
- obecná evidence osob – tzn. banky, penz.fondy, životní pojišťovny, zdravotní pojišťovny
Veškeré ostatní číselníky jsou v aplikaci společné.