M - Nástupy/Výstupy zaměstnanců: Porovnání verzí

Z Prirucky
 
(Není zobrazeno 54 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
'''<div style="padding:2px; background:#cedff2; color:#000000; border:1px solid #a3b0bf;"> Nástup zaměstnance </div>'''
==='''<div style="padding:2px; font-size:90%; background:#cedff2; color:#000000; border:1px solid #a3b0bf;"> Nástup zaměstnance </div>'''===
Lze jej provést převedením z agendy ‚Uchazeči‘, nebo přímým vyplněním údajů v ‘Evidenci zaměstnanců‘.
<small>'''Menu:''' Evidence - Evidence zaměstnanců</small>
{| class="prettytable" cellpadding = "3" cellspacing = "0" border = "0"


Evidence – Evidence zaměstnanců  
|- style="vertical-align:top;"
| [[Image:O-evidence-zam.jpg|thumb|400px|Evidence zaměstnanců|center]]
| Lze jej provést převedením z agendy ‚Uchazeči‘, nebo přímým vyplněním údajů v ‘Evidenci zaměstnanců‘.


Při nástupu zaměstnance je třeba v tomto menu projít a vyplnit údaje v záložkách Osobní údaje, Mzdové údaje, Rodinní příslušníci, Invalidita, Penzijní připojištění a životní pojištění. Tyto jsou důležité pro zpracování mezd.  
Při nástupu zaměstnance je třeba v tomto menu projít a vyplnit údaje v záložkách Osobní údaje, Mzdové údaje, Rodinní příslušníci, Invalidita, Penzijní připojištění a životní pojištění. Tyto jsou důležité pro zpracování mezd.  


Nově nastoupivšího zaměstnance založíme v záložce Osobní údaje vložením nového záznamu. Tlačítko Vložit v nástrojové liště, volba v menu Údaje – Vložit nový záznam nebo stisk Hot-key CTR-W.
Nově nastoupivšího zaměstnance založíme v záložce Osobní údaje vložením nového záznamu. Tlačítko Vložit v nástrojové liště, volba v menu Údaje – Vložit nový záznam nebo stisk Hot-key Ctrl+W.  
<br>
[[Soubor:O-evidence-zam.jpg|Evidence zaměstnanců|center]]
<br>
Vždy je třeba vyplnit nejméně všechna žlutě podbarvená textová pole!
Modrá pole jsou pole vypočítávaná systémem.


Vždy je třeba vyplnit nejméně '''všechna žlutě''' podbarvená textová pole!
Modrá pole jsou pole doplněná systémem.


<!----------
|}
 
    Záložky, které je nutné vyplnit při nástupu zaměstnance
 
------------>


{| id="mp-upper" style="width: 100%; margin:4px 0 0 0; background:none; border-spacing: 0;"
| class="MainPageBG" style="width:33%; border:1px solid #cedff2; background:#f5faff; vertical-align:top; color:#000;" |
{| id="mp-left" style="width:100%; vertical-align:top; background:#f5faff;"
! style="padding:2px;" | <p id="mp-itn-h2" style="margin:3px; background:#cedff2; font-size:120%; font-weight:bold; border:1px solid #a3b0bf; text-align:left; color:#000; padding:0.2em 0.4em;">Záložky, které je nutné vyplnit při nástupu zaměstnance</p>
|-
| style="color:#000;" | <div id="mp-tfa" style="padding:2px 15px;">


[[M - Osobní údaje]] <br>
==='''<div style="padding:2px; font-size:90%; background:#cedff2; color:#000000; border:1px solid #a3b0bf;"> Záložky, které je nutné vyplnit při nástupu zaměstnance <small>(pro zpracování mezd)</small> </div>'''===
[[M - Mzdové údaje]] <br>
[[M - Invalidita]] <br>
[[M - Rodinní příslušníci]] <br>
[[M - Penzijní připojištění a životní pojištění]] <br>
[[M - Ostatní záložky]]


<div style="padding:5px 10px">
'''[[M - Osobní údaje|Osobní údaje]]''' <br>
'''[[M - Mzdové údaje|Mzdové údaje]]''' <br>
'''[[M - Invalidita|Invalidita]]''' <br>
'''[[M - Rodinní příslušníci|Rodinní příslušníci]]''' <br>
'''[[M - Penzijní připojištění a životní pojištění|Penzijní připojištění a životní pojištění]]''' <br>
'''[[M - Ostatní záložky|Ostatní záložky]]'''
</div>
</div>
|}
|}
'''<div style="background:#CEEBFB; color:#000000">Položky, které je nutné vyplnit při nástupu zaměstnance v osobních údajích </div>'''
Osobní číslo, rodné číslo, jméno, příjmení, rodné příjmení (u žen), místo narození / stát, státní příslušnost, rodinný stav, kmenové středisko, trvalé bydliště, datum nástupu.
'''Pojišťovna'''<br>
Výběr pojišťovny z číselníku zdravotních pojišťoven.


V případě nového zaměstnance je přednastavena hodnota zdravotní pojišťovny 111-VZP. To je možno změnit rozšiřujícím parametrem ZDR_POJ_DEFAULT (sk. 1). Zadáním 999 nebo 99999 a uvedením názvu např. "neurčená zdravotní pojišťovna" do tohoto parametru se bude v číselníku pojišťoven zobrazovat právě tato neurčená pojišťovna. Tato varianta slouží pro větší jistotu, že nově nastoupivšímu zaměstnanci nespleteme zdravotní pojišťovnu - personalista musí provést změnu na správnou hodnotu. Výhodná je tato varianta také v případě zaměstnanců, u nichž neznáme (nemusíme znát) zdravotní pojišťovnu - externí zaměstnanci, DPP, apod.
==='''<div style="padding:2px; font-size:90%; background:#cedff2; color:#000000; border:1px solid #a3b0bf;"> Budoucí nástup zaměstnance </div>'''===
Navést nového zaměstnance dopředu, to znamená před datem jeho nástupu, je obecně možné. Lze tedy například 30. dne v měsíci udělat záznam o nástupu od 1. dne následujícího měsíce. Pokud se však stane, že daný zaměstnanec nenastoupí, musí se pak provést zrušení tohoto záznamu. Jestliže dojde k navedení i zrušení v jednom období (v jednom měsíci) zrušení se provede bez problémů. Pokud se však v mezidobí překlopíte do jiného období – uděláte měsíční závěrku, záznamy se uloží do databáze a informace zde již zůstane. Pro vymazání záznamů by se pak musel použít SQL příkaz.


'''Platí od, předchozí zp.'''<br>
'''Pozor''': Pokud se jedná o zaměstnance, který již je v databázi, tzn. měl pracovní poměr např. do 31.12. a od 1.1. má nový nástup, jedná se o navazující pracovní poměr. Datum nástupu v Evidenci se nemění, zůstává původní datum nástupu.
Vyplňuje se jen, když zaměstnanec mění zdravotní pojišťovnu.  


'''Číslo pojištěného cizince'''<br>
Pokud zaměstnanec nastupuje po určité prodlevě, např. po půl roce, data se upravují ručně (tzn. v Evidenci smazat datum výstupu, zadat nový datum nástupu, v Prac.poměrech přidat nový prac.poměr).
Cizinci zaměstnaní u nás obdrží od zdravotní pojišťovny tzv. číslo pojištěnce, které se zadá zde. Projeví se např. v přihlášce/odhlášce na zdravotní pojišťovnu.  
Pokud zaměstnanec končí prac.poměr 31.12. a od 3.1. má nový nástup, personalista tato data nemůže zadat na začátku ledna, kdy se ještě zpracovávají mzdy za prosinec (zaměstnanec by např. nedostal daňovou slevu za prosinec), musí buď počkat, anebo zadat je následovně. V Evidenci smazat výstup, pak založit nový pracovní poměr od 3.1. Je možno vystavit dokument Pracovní smlouva s datem "nástupu" od 3.1. Pak ale musí být opraven výstup v Evidenci na původní hodnotu, přepočtena mzda zaměstnance a po měsíční závěrce je nutno revidovat data (Evidence - smazat výstup, zadat datum nástupu 3.1., Prac.poměr - smazat výstup u nového prac.poměru).


'''Druh zdravotního pojištění'''<br>
Udává, jakým způsobem zaměstnanec platí zdravotní pojištění. Možné hodnoty:
*0 nejméně z minimální mzdy - zaměstnanec neuplatňuje žádnou slevu a zdravotní pojištění se počítá nejméně ze základu, kterým je minimální mzda
*1 ze skutečně vydělaných peněz – zaměstnanec za něhož je plátcem zdravotního stát (důchodce, student do 26 let, zaměstnance na mateřské, rodičovské dovolené).
*3 bez pojištění - zaměstnanec neplatí zdravotní pojištění.
*4 nejméně z min.mzdy i u studentů - tato varianta řeší specifické případy, kdy studující zaměstnanec má nárok na daňovou slevu, ale zároveň musí plnit minimální vyměřovací základ zdravotního pojištění, i když za obvyklých podmínek by platil pouze ze skutečně vydělaných peněz.
*5 nejméně z min.mzdy – platí podnik   


'''Sociální pojištění'''<br>
==='''<div style="padding:2px; font-size:90%; background:#cedff2; color:#000000; border:1px solid #a3b0bf;"> Výstup zaměstnance </div>'''===
Potlačit výpočet soc. poj. Možnosti:
<small>'''Menu:''' Evidence – Evidence zaměstnanců; Záložka: Výstup</small>
*0 počítat SP - výpočet sociálního pojištění se provádí běžným způsobem
*1 nepočítat SP - u daného zaměstnance bude potlačen výpočet sociálního pojištění. Lze použít např. u cizích státních příslušníků. Dalším důsledkem je to, že danému zaměstnanci bude vkládána do nápočtu Kč a do dnů rozhodného období pro výpočet průměru pro nemocenské dávky za příslušné období (měsíc) nula.


'''Evidenční číslo pojištěnce'''<br>
Zadáváte datum výstupu, důvod ukončení, případně můžete změnit kmenové středisko.
Využívá se v případě cizinců. Pokud je tento údaj vyplněn, potom se při tvorbě ELDP do položky "rodné číslo" vloží tento údaj.  
Pokud jste zaměstnanci neukončili pracovní poměr(y), systém vás na to upozorní a nabídne vám i ukončení pracovního poměru ke zde zadanému datu a s uvedeným důvodem. Po jejich ukončení se přepočítá zbývající dovolená.
Datum výstupu se v různých firmách může chápat různě. Posun ve dnech mezi zde zadaným dnem a datem výstupu v sestavě Stavy zaměstnanců – Výstupy je provedete nastavením rozšiřujícího parametru '''DAT_ODCH_POSUN''' (sk. 11).


'''Výplatní středisko'''<br>
Vystoupivší zaměstnanec je v seznamu zaměstnanců označen červeně. Výběr tohoto zaměstnance způsobí modré podbarvení, vystoupivšího zaměstnance tak poznáme podle křížku umístěného za posledním sloupcem seznamu zaměstnanců. Za vystoupivšího je zaměstnanec považován podle nastavení rozhodného data ve volbě „Pomůcky - Třídění, filtrace, hledání“‘ (před prvním dnem aktuálního měsíce, před aktuálním dnem, před prvním dnem následujícího měsíce. Možno přičíst nebo odečíst až + - 30 dnů a tím dále nastavovat rozhodný datum).
Výběr z číselníku výplatních středisek; toto středisko představuje místo, na kterém se provádí výplata mezd (příjem výplatních lístků…), nemá vazbu na číselník středisek. Příklad použití: výplatní lístky tříděné podle výplatních středisek.


Rozšiřujícím parametrem '''nepoc_vypl_str''' (sk. 5) je nastaveno číslo výplatního střediska, které se nezpracovává. Výchozí hodnota je –1. To znamená, že pokud má zaměstnanec přiřazeno takové výplatní středisko, neprojde zpracováním mezd (výpočtem).
Důvod ukončení je/není povinné zadávat – záleží na hodnotě (Ano/Ne) rozšiřujícího parametru '''DUV_UKONC_POV''' (sk. 1). Vybíráte z důvodů, které jsou načítány z číselníku Nástupy a výstupy.
Pokud chcete uložit výstup zaměstnance, který má ještě neukončené absence, systém vás na to upozorní. Přesvědčte se v tom případě, zda jde o neschopnost v ochranné lhůtě nebo zda došlo k nějakému opomenutí.
Údaje o zaměstnanci, který vystoupil, zůstávají nadále v databázi.


'''Záloha'''<br>
U vystoupivšího zaměstnance nedochází k zápisu dat do archivních tabulek (prac_zal, pom_zal), nicméně pokud zaměstnanec obdrží po výstupu nějaký zdanitelný doplatek mzdy, dojde k zápisu do archivních dat za tento měsíc. Využití pak bude např. pro některá potvrzení (Potvrzení zdanitelných příjmů).
Výše pravidelně vyplácené zálohy.  


'''Pro náhradu voj. cvičení'''<br>
Údaje o počtu osob pro automatický výpočet náhrady, pokud se zaměstnanec účastní vojenského cvičení.


'''Pro existenční minimum'''<br>
==='''<div style="padding:2px; font-size:90%; background:#cedff2; color:#000000; border:1px solid #a3b0bf;"> Výstup zaměstnance - datum ukončení odpočtů </div>'''===
Počet vyživovaných osob pro výpočet existenčního minima pro realizaci předepsaných srážek ze mzdy
* [[VYSTUP_ODPOCTY (sk.1)]]


'''Max. základní nezabavit. částky'''<br>
==='''<div style="padding:2px; font-size:90%; background:#cedff2; color:#000000; border:1px solid #a3b0bf;"> Smazání a zrušení zaměstnance </div>'''===
Hodnota v tomto poli musí zůstat ve standardním případě prázdná!
<small>'''Menu:''' Evidence – Rušení</small>  


'''Podepsáno prohlášení'''<br>
Pokud jste udělali chybu při navádění zaměstnance a systém vám nedovolí smazat údaj, použijte tuto operaci.
Informace, zda má zaměstnanec podepsáno Prohlášení poplatníka daně, má vliv na způsob danění.


'''Odpočet od, odpočet do'''<br>
Systém obecně v částech aplikace, kde se pracuje s evidencí zaměstnanců, pracovními poměry a rodinnými příslušníky, nezná pojem rušení záznamů, ale pouze ukončení platnosti. Tzn. že pokud zaměstnanec ukončí pracovní poměr, tento nebude smazán, ale pouze ukončen a v databázi zůstává. Stejně tak, pokud zaměstnanec vystoupí z evidence zaměstnavatele, tak nebude smazán, ale pouze se mu zadá datum výstupu. A posledním zmiňovaným případem jsou rodinní příslušníci, u kterých např. skončí nárok na uplatnění slevy na dani; nebudou smazáni, ale bude zadán datum konce slevy na dani.
Pro zaměstnance, kteří podepsali prohlášení, ale odpočet již uplatnili u předchozího zaměstnavatele. Zadává se datum začátku následujícího měsíce. Pro případ, kdy zaměstnanec nastoupí uprostřed měsíce (nikoliv první den v měsíci).


'''Daňový nerezident'''<br>
'''1. Výběr zaměstnance'''<br>
Zatrhávací pole pro označení zahraničních zaměstnanců. Pokud bude mít zaměstnanec nastaveno podepsané prohlášení a k tomu zatrženo pole „daňový nerezident“, aplikace mu při výpočtu mzdy přizná základní měsíční slevu na dani (na poplatníka). Dále přizná případnou slevu na studenta; ostatní slevy nikoli. U cizího státního příslušníka s takto zatrženým polem se na mzdovém listu objeví další identifikační údaje zaměstnance - cizího státního příslušníka, a to: číslo pasu, písmenný kód státu.  
Po spuštění volby Rušení v hlavním menu se vám otevře okno, kde nejdříve musíte vybrat požadovaného zaměstnance, jehož se rušení záznamu bude týkat. To provedete výběrem přes Hledání osoby (CTRL+N nebo ikona ‚Dalekohled‘).
Po výběru se vám zobrazí v okně osobní číslo, kmenové středisko a jméno vybraného zaměstnance. Dále se vám zobrazí seznam pracovních poměrů zaměstnance a případně i seznam jeho rodinných příslušníků.


'''Výpočet'''<br>
'''2. Smazání rodinného příslušníka'''<br>
Možné volby:
Pokud chcete rušit navedené rodinné příslušníky, nejprve kurzorem požadovaný záznam označíte v seznamu rodinných příslušníku a stisknete tlačítko Smazat rod.příslušníky.
*počítat daň - standardní případ,
*nepočítat daň - u cizinců pracujících v ČR,
*nepočítat daň generovat základ – zaměstnanci pracující pro českou firmu v zahraničí ale mzdu dostává u nás, Slováci formulář E101,
*vždy srážková daň - pracovník je pouze příjemcem odměny za členství v dozorčí radě a k tomu má navýšení daň.základu za využívání služebního vozu, přičemž částka je vyšší než 5000Kč.


Podrobněji viz. příručka: http://prirucky.ksprogram.cz/mediawiki/index.php/Mzdov%C3%A9_%C3%BAdaje#Dan.C4.9B
'''3. Smazání pracovního poměru'''<br>
Podmínky, za nichž může být pracovní poměr smazán, jsou následující:<br>
Pracovní poměr byl zadán v aktuálním období (nemůže se jednat o pracovní poměr zadaný v minulém období, který prošel vyúčtováním a měsíční závěrkou - takový smazat nelze).<br>
Datum zahájení pracovního poměru a datum ukončení pracovního poměru jsou totožné (stejný den).<br>
Zaměstnanec neprošel zpracováním mezd (vyúčtováním), a pokud ano, je potřeba provést následující kroky: v agendě "Zpracování brutto" provést smazání záznamů, smazat i jinde pořízené záznamy (např. v agendě "Doplatky"); poté menu: Mzdy-Vyúčtování zaměstnanců, zatrhávací pole "Včetně automatického doplnění" ponechat nezatržené, a provést výpočet tohoto zaměstnance.<br>
Tímto se vyřeší situace, kdy byl zaměstnanci založen v aktuálním období pracovní poměr, spočítána kompletně výplata, následně smazány záznamy ve Zpracování brutto, ale neprovedlo se "Vyúčtování zaměstnanců". Poté byl daný pracovní poměr zrušen, ale zůstaly po něm nápočty z provedeného vyúčtování.
Vlastní smazání proveďte stiskem tlačítka Smazat prac.poměr.


'''Student'''<br>
'''4. Smazání zaměstnance'''<br>
Tato indikace se vztahuje k aktuálnímu období. Kromě odpočtu z daňového základu, má tato položka vliv i na výši zdravotního pojištění dle platných předpisů pro studující při zaměstnání.
Podmínky, za nichž může být zaměstnanec smazán jsou následující:
Již byly smazáni všichni rodinní příslušníci zaměstnance a všechny pracovní poměry zaměstnance.
Datum nástupu v Evidenci zaměstnanců/Osobní údaje a datum ukončení jsou totožné (stejný den).
Vlastní smazání proveďte stiskem tlačítka Smazat os.údaje.
Pozor: Smazání je nevratná operace. Pokud je dokončena, není možné záznam obnovit!


Na správné stanovení odpočtu studenta v ročním zúčtování daní nemá tato položka vliv, ale musí být vyplněny údaje v záložce ´Studenti´!


Nastavení a podrobnější popis viz. příručka: http://prirucky.ksprogram.cz/mediawiki/index.php/Mzdov%C3%A9_%C3%BAdaje#Dan.C4.9B
==='''<div style="padding:2px; font-size:90%; background:#cedff2; color:#000000; border:1px solid #a3b0bf;"> Opakovaná evidence </div>'''===
Opakovaný nástup zaměstnance (po výstupu) může být řešen následovně:
*zaměstnanci se '''opraví evidenční data''' (smaže datum výstupu, zadá nové datum nástupu) '''a založí''' se '''nový pracovní poměr'''.  
*zaměstnanec se '''zavede do evidence opakovaně pod jiným osobním číslem'''.


'''Informace o odborovém členství'''<br>
Pro druhou variantu musí být nastaven rozšiřující parametr '''ROD_CIS_ZAM''' (sk. 1) na hodnotě "Ne", jinak by totiž systém kontrolovat rodné číslo zaměstnance a nedovolil jej podruhé zadat do databáze.
Obdobně jako u údaje Národnost ve skupině osobních údajů, lze i zde nastavit přístup k citlivým údajům.  


Zde nastavujeme zda je zaměstnanec členem výboru OH, zda generovat příspěvek či ne.
Tento případ může být využit například z následujících důvodů:
*Zaměstnanec dříve pracoval na DPČ nebo DPP, nyní nastupuje na hlavní pracovní poměr. Firma má oddělenou řadu osobních čísel zvlášť pro hlavní pracovní poměry a zvlášť pro dohodáře. Chce ho tedy zadat pod jiným osobním číslem.
*Zaměstnanec dříve pracoval ve firmě a jeho původní osobní číslo z nějakých důvodů nevyhovuje, je požadavek, aby obdržel nové osobní číslo.
*Je používána databáze s více podniky (více IČ). Zaměstnanec pracuje v jedné firmě (jednom podniku) na hlavní pracovní poměr a přitom má zároveň dohodu v další firmě (druhém podniku).


Více viz příručka:http://prirucky.ksprogram.cz/mediawiki/index.php/Mzdov%C3%A9_%C3%BAdaje#Odbory 
Podrobnosti viz. příručka:
[http://prirucky.ksprogram.cz/mediawiki/index.php/Opakovan%C3%A1_evidence Opakovaná evidence]


Daňové podklady od předchozích zaměstnavatelů pro roční zúčtování daní
Tyto údaje se nemusí pořizovat při nástupu , je možno je zadat až v rámci ročního zúčtování daně.


Více viz. příručka: http://prirucky.ksprogram.cz/mediawiki/index.php/Mzdov%C3%A9_%C3%BAdaje#Da.C5.88ov.C3.A9_podklady_od_p.C5.99edchoz.C3.ADch_zam.C4.9Bstnavatel.C5.AF_pro_ro.C4.8Dn.C3.AD_z.C3.BA.C4.8Dtov.C3.A1n.C3.AD_dan.C3.AD
<div style="text-align:center">[[Metodické příručky|Zpět]] | [[M - Založení/Ukončení pracovního poměru|Založení/Ukončení pracovního poměru]]</div>

Aktuální verze z 27. 4. 2015, 12:21

Nástup zaměstnance

Menu: Evidence - Evidence zaměstnanců

Evidence zaměstnanců
Lze jej provést převedením z agendy ‚Uchazeči‘, nebo přímým vyplněním údajů v ‘Evidenci zaměstnanců‘.

Při nástupu zaměstnance je třeba v tomto menu projít a vyplnit údaje v záložkách Osobní údaje, Mzdové údaje, Rodinní příslušníci, Invalidita, Penzijní připojištění a životní pojištění. Tyto jsou důležité pro zpracování mezd.

Nově nastoupivšího zaměstnance založíme v záložce Osobní údaje vložením nového záznamu. Tlačítko Vložit v nástrojové liště, volba v menu Údaje – Vložit nový záznam nebo stisk Hot-key Ctrl+W.

Vždy je třeba vyplnit nejméně všechna žlutě podbarvená textová pole! Modrá pole jsou pole doplněná systémem.


Záložky, které je nutné vyplnit při nástupu zaměstnance (pro zpracování mezd)

Budoucí nástup zaměstnance

Navést nového zaměstnance dopředu, to znamená před datem jeho nástupu, je obecně možné. Lze tedy například 30. dne v měsíci udělat záznam o nástupu od 1. dne následujícího měsíce. Pokud se však stane, že daný zaměstnanec nenastoupí, musí se pak provést zrušení tohoto záznamu. Jestliže dojde k navedení i zrušení v jednom období (v jednom měsíci) zrušení se provede bez problémů. Pokud se však v mezidobí překlopíte do jiného období – uděláte měsíční závěrku, záznamy se uloží do databáze a informace zde již zůstane. Pro vymazání záznamů by se pak musel použít SQL příkaz.

Pozor: Pokud se jedná o zaměstnance, který již je v databázi, tzn. měl pracovní poměr např. do 31.12. a od 1.1. má nový nástup, jedná se o navazující pracovní poměr. Datum nástupu v Evidenci se nemění, zůstává původní datum nástupu.

Pokud zaměstnanec nastupuje po určité prodlevě, např. po půl roce, data se upravují ručně (tzn. v Evidenci smazat datum výstupu, zadat nový datum nástupu, v Prac.poměrech přidat nový prac.poměr). Pokud zaměstnanec končí prac.poměr 31.12. a od 3.1. má nový nástup, personalista tato data nemůže zadat na začátku ledna, kdy se ještě zpracovávají mzdy za prosinec (zaměstnanec by např. nedostal daňovou slevu za prosinec), musí buď počkat, anebo zadat je následovně. V Evidenci smazat výstup, pak založit nový pracovní poměr od 3.1. Je možno vystavit dokument Pracovní smlouva s datem "nástupu" od 3.1. Pak ale musí být opraven výstup v Evidenci na původní hodnotu, přepočtena mzda zaměstnance a po měsíční závěrce je nutno revidovat data (Evidence - smazat výstup, zadat datum nástupu 3.1., Prac.poměr - smazat výstup u nového prac.poměru).


Výstup zaměstnance

Menu: Evidence – Evidence zaměstnanců; Záložka: Výstup

Zadáváte datum výstupu, důvod ukončení, případně můžete změnit kmenové středisko. Pokud jste zaměstnanci neukončili pracovní poměr(y), systém vás na to upozorní a nabídne vám i ukončení pracovního poměru ke zde zadanému datu a s uvedeným důvodem. Po jejich ukončení se přepočítá zbývající dovolená. Datum výstupu se v různých firmách může chápat různě. Posun ve dnech mezi zde zadaným dnem a datem výstupu v sestavě Stavy zaměstnanců – Výstupy je provedete nastavením rozšiřujícího parametru DAT_ODCH_POSUN (sk. 11).

Vystoupivší zaměstnanec je v seznamu zaměstnanců označen červeně. Výběr tohoto zaměstnance způsobí modré podbarvení, vystoupivšího zaměstnance tak poznáme podle křížku umístěného za posledním sloupcem seznamu zaměstnanců. Za vystoupivšího je zaměstnanec považován podle nastavení rozhodného data ve volbě „Pomůcky - Třídění, filtrace, hledání“‘ (před prvním dnem aktuálního měsíce, před aktuálním dnem, před prvním dnem následujícího měsíce. Možno přičíst nebo odečíst až + - 30 dnů a tím dále nastavovat rozhodný datum).

Důvod ukončení je/není povinné zadávat – záleží na hodnotě (Ano/Ne) rozšiřujícího parametru DUV_UKONC_POV (sk. 1). Vybíráte z důvodů, které jsou načítány z číselníku Nástupy a výstupy. Pokud chcete uložit výstup zaměstnance, který má ještě neukončené absence, systém vás na to upozorní. Přesvědčte se v tom případě, zda jde o neschopnost v ochranné lhůtě nebo zda došlo k nějakému opomenutí. Údaje o zaměstnanci, který vystoupil, zůstávají nadále v databázi.

U vystoupivšího zaměstnance nedochází k zápisu dat do archivních tabulek (prac_zal, pom_zal), nicméně pokud zaměstnanec obdrží po výstupu nějaký zdanitelný doplatek mzdy, dojde k zápisu do archivních dat za tento měsíc. Využití pak bude např. pro některá potvrzení (Potvrzení zdanitelných příjmů).


Výstup zaměstnance - datum ukončení odpočtů

Smazání a zrušení zaměstnance

Menu: Evidence – Rušení

Pokud jste udělali chybu při navádění zaměstnance a systém vám nedovolí smazat údaj, použijte tuto operaci.

Systém obecně v částech aplikace, kde se pracuje s evidencí zaměstnanců, pracovními poměry a rodinnými příslušníky, nezná pojem rušení záznamů, ale pouze ukončení platnosti. Tzn. že pokud zaměstnanec ukončí pracovní poměr, tento nebude smazán, ale pouze ukončen a v databázi zůstává. Stejně tak, pokud zaměstnanec vystoupí z evidence zaměstnavatele, tak nebude smazán, ale pouze se mu zadá datum výstupu. A posledním zmiňovaným případem jsou rodinní příslušníci, u kterých např. skončí nárok na uplatnění slevy na dani; nebudou smazáni, ale bude zadán datum konce slevy na dani.

1. Výběr zaměstnance
Po spuštění volby Rušení v hlavním menu se vám otevře okno, kde nejdříve musíte vybrat požadovaného zaměstnance, jehož se rušení záznamu bude týkat. To provedete výběrem přes Hledání osoby (CTRL+N nebo ikona ‚Dalekohled‘). Po výběru se vám zobrazí v okně osobní číslo, kmenové středisko a jméno vybraného zaměstnance. Dále se vám zobrazí seznam pracovních poměrů zaměstnance a případně i seznam jeho rodinných příslušníků.

2. Smazání rodinného příslušníka
Pokud chcete rušit navedené rodinné příslušníky, nejprve kurzorem požadovaný záznam označíte v seznamu rodinných příslušníku a stisknete tlačítko Smazat rod.příslušníky.

3. Smazání pracovního poměru
Podmínky, za nichž může být pracovní poměr smazán, jsou následující:
Pracovní poměr byl zadán v aktuálním období (nemůže se jednat o pracovní poměr zadaný v minulém období, který prošel vyúčtováním a měsíční závěrkou - takový smazat nelze).
Datum zahájení pracovního poměru a datum ukončení pracovního poměru jsou totožné (stejný den).
Zaměstnanec neprošel zpracováním mezd (vyúčtováním), a pokud ano, je potřeba provést následující kroky: v agendě "Zpracování brutto" provést smazání záznamů, smazat i jinde pořízené záznamy (např. v agendě "Doplatky"); poté menu: Mzdy-Vyúčtování zaměstnanců, zatrhávací pole "Včetně automatického doplnění" ponechat nezatržené, a provést výpočet tohoto zaměstnance.
Tímto se vyřeší situace, kdy byl zaměstnanci založen v aktuálním období pracovní poměr, spočítána kompletně výplata, následně smazány záznamy ve Zpracování brutto, ale neprovedlo se "Vyúčtování zaměstnanců". Poté byl daný pracovní poměr zrušen, ale zůstaly po něm nápočty z provedeného vyúčtování. Vlastní smazání proveďte stiskem tlačítka Smazat prac.poměr.

4. Smazání zaměstnance
Podmínky, za nichž může být zaměstnanec smazán jsou následující: Již byly smazáni všichni rodinní příslušníci zaměstnance a všechny pracovní poměry zaměstnance. Datum nástupu v Evidenci zaměstnanců/Osobní údaje a datum ukončení jsou totožné (stejný den). Vlastní smazání proveďte stiskem tlačítka Smazat os.údaje. Pozor: Smazání je nevratná operace. Pokud je dokončena, není možné záznam obnovit!


Opakovaná evidence

Opakovaný nástup zaměstnance (po výstupu) může být řešen následovně:

  • zaměstnanci se opraví evidenční data (smaže datum výstupu, zadá nové datum nástupu) a založí se nový pracovní poměr.
  • zaměstnanec se zavede do evidence opakovaně pod jiným osobním číslem.

Pro druhou variantu musí být nastaven rozšiřující parametr ROD_CIS_ZAM (sk. 1) na hodnotě "Ne", jinak by totiž systém kontrolovat rodné číslo zaměstnance a nedovolil jej podruhé zadat do databáze.

Tento případ může být využit například z následujících důvodů:

  • Zaměstnanec dříve pracoval na DPČ nebo DPP, nyní nastupuje na hlavní pracovní poměr. Firma má oddělenou řadu osobních čísel zvlášť pro hlavní pracovní poměry a zvlášť pro dohodáře. Chce ho tedy zadat pod jiným osobním číslem.
  • Zaměstnanec dříve pracoval ve firmě a jeho původní osobní číslo z nějakých důvodů nevyhovuje, je požadavek, aby obdržel nové osobní číslo.
  • Je používána databáze s více podniky (více IČ). Zaměstnanec pracuje v jedné firmě (jednom podniku) na hlavní pracovní poměr a přitom má zároveň dohodu v další firmě (druhém podniku).

Podrobnosti viz. příručka: Opakovaná evidence