Pom11: Porovnání verzí
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
'''Je možno srazit více než minimální částku odvodu (v případě | '''Je možno srazit více než minimální částku odvodu (v případě doplatku do minima)?''' | ||
== Příklad == | == Příklad == |
Verze z 10. 1. 2014, 16:46
Je možno srazit více než minimální částku odvodu (v případě doplatku do minima)?
Příklad
Zaměstnanec má se zaměstnavatelem uzavřenu dohodu o pracovní činnosti a u tohoto zaměstnavatele již nemá žádný další pracovní poměr. Za období 10/2013 zaměstnanec obdržel odměnu za vykonanou práci ve výši 4320 Kč. Na zaměstnance se vztahuje povinnost odvodu pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího základu. V období 10/2013 nebyla dohoda ani zahájena ani ukončena.
Systém postupuje následovně
- 4320 x 0,135 = po zaokrouhlení nahoru 584 Kč.
- Z tohoto zaměstnanec zaplatí 195 Kč (1/3) a zaměstnavatel 389 Kč (2/3).
- Minimální vyměřovací základ se nemusí poměrně upravovat, činí tedy 8500 Kč.
- Rozdíl 8500 – 4320 = 4180 Kč.
- Zaměstnanec zaplatí ještě 4180 x 0,135 = po zaokrouhlení nahoru 565 Kč.
- Celkem je odvedeno 584 + 565 = 1149 Kč.
Námitka
Námitka: výše uvedený příklad je chybně spočten, má být odvedeno 8500 x 0,135 = po zaokrouhlení nahoru 1148 Kč (o 1 Kč méně). To je výše minimálního odvodu.
Vyjádření
... systém pracuje správně. Vlivem fakticky dvojího zaokrouhlování, tj. jak u skutečně dosaženého příjmu, tak u rozdílové částky 4 180 Kč, činí výsledná částka pojistného 1 149 Kč, což je v konečné fázi správně o 1 Kč více, než prostých 13,5 % z 8 500 Kč.
Vyjádření osobnosti zabývající se dlouhodobě zdravotním pojištěním, prosinec 2013
... Váš výpočet je naprosto v pořádku. Postupy v zákonech č. 592/1992 Sb. a 48/1997 Sb. jsou totiž aplikovány na uplatnění principu výpočtu 13,5% a pak rozdělení na třetiny. Tím nutně dochází k rozdílům v zaokrouhlení , a to ve prospěch zdravotní pojišťovny. Obdobná situace nastává i u tzv. doplatku do minima. Doplatek do minima je pro účely výpočtu samostatnou složkou a tím pádem opět dochází k zaokrouhlení - a jak jinak , vždy nahoru. Opět další rozdíl. Program jinak nelze zvládat a snad se zdravotní pojišťovny nebudou zlobit, když jim dáme o 1 Kč více. Zatím se nezlobily a tato situace trvá od roku 1993.
Fundovaná lektorka mezd, prosinec 2013
... uvedený postup výpočtu je v souladu s platnou legislativou § 9 odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb., a zejména § 2, § 3 odst. 6 a odst. 10 zákona č. 592/1992 Sb., v platném znění, a neodporuje žádnému z těchto zákonných ustanovení, které se vztahují k problematice "dopočtů do minima" při odvodu pojistného na zdravotní pojištění.
Oddělní výběru pojistného zdravotní pojišťovny ZPMV, prosinec 2013
... způsob výpočtu pojistného na veřejné pojištění tak, jak jste jej uvedl ve svém přípise, není s tímto právním předpisem v rozporu a lze ho plně akceptovat. ... Podotýkám, že právo závazně vykládat ustanovení platných zákonů přísluší pouze soudu ...
Ministerstvo zdravotnictví ČR, odbor dohledu nad zdravotním pojištěním, prosinec 2013
Komentář
Postup výpočtu je správný. V odborné literatuře se mluví o
- odvodu z minimálního vyměřovacího základu (který může být krácen dle kalendářních odpracovaných dnů)
- nikoliv o minimálně odvedené částce.
Princip výpočtu
- Spočte se pojistné z vyplacené částky.
- Rozdělí se na zaměstnavatele a zaměstnance.
- Zjistí se, že ještě není dosaženo min.vyměřovacího základu.
- Z rozdílové částky se spočte 13,5%. A ještě toto si zaplatí zaměstnanec.