Ochrana zdraví při práci

Z Prirucky
Verze z 14. 6. 2010, 14:40, kterou vytvořil Petrm (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Ochrana zdraví při práci

Rozšiřující programové vybavení systému PIS. Umožňuje personálnímu oddělení přesné plánování, evidenci a sledování lékařských prohlídek zaměstnanců. Pokrývá jak oblast obecně-povinných prohlídek (vstupní, výstupní, preventivní), tak oblast prohlídek specifických dle zaměření organizace.

Hlavní rysy

  • Evidence všech typů prohlídek (vstupní, výstupní, periodické, jednorázové...)
  • Vazba na pracovní místo s možností výjimek pro konkrétního zaměstnance
  • Sestavy absolvovaných a plánovaných prohlídek
  • Formulář pro posudek o zdravotním stavu zaměstnance s vazbou na popis prac. místa
  • Určení periody prohlídek i dle věku zaměstnance


Agenda ‚Lékařských prohlídek‘ zpracovává a poskytuje údaje týkající se provedených prohlídek, zdravotní skupiny zaměstnance, plánovaných prohlídek, tisk formuláře pro prohlídku u lékaře. Při zadávání, zobrazování a editaci dat se využívá několika číselníků: Lékaři, Skupiny prohlídek, Prohlídky, Plátci.


Číselníky lékařské evidence

Menu: PIS – Lékařská evidence – Číselníky


[[Image:]]


obrázek 1 - Číselník lékařských prohlídek

Lékaři – lékaři provádějící prohlídky.

Skupiny prohlídek – skupiny, do nichž se člení lékařské prohlídky

Prohlídky. Nutné je vyplnit pole: ‚číslo‘, ‚název‘, ‚četnost‘, „typ“. Pro periodické prohlídky uvádějte četnost jako číslo v měsících, u neperiodických zadejte 0. „Typ“ – výběr jedné z hodnoty: nástup, výstup nebo ostatní.


Pole ‚Věk od‘, ‚Věk do‘, ‚Předchozí‘ slouží k plánování prohlídek závislých na věku zaměstnance, kdy od určitého věku je odlišná (častější) periodicita prohlídek. Takové prohlídky navádějte do číselníku dvě, vždy s odlišnou periodicitou, a také do popisu pracovního místa (požadavek) zadejte obě; systém mu pak dle věku zaměstnance naplánuje buď jednu nebo druhou prohlídku.


Pole ‚Nadřízenou je‘ je určeno k definici nadřazené prohlídky. Pokud zaměstnanec úspěšně projde nadřazenou prohlídkou, systém bude toto chápat jako splnění požadavku na zaměstnance na podřízenou prohlídku, a tuto skutečnost zohlední v plánu prohlídek.


Očkování a Očkování pro zemi. Pro očkování do zahraničí (normální očkování zavádějte do záložky ‚Prohlídky‘). Do prvně uvedené záložky naveďte všechny druhy očkování do zahraničí, ve druhé záložce přiřaďte jedno nebo více očkování k vybranému státu.


Evidence a plán lékařských prohlídek

Menu: PIS – Lékařská evidence – Evidence lékařských prohlídek


Požadavky na to, že zaměstnanec má vykonat lékařskou prohlídku, se scházejí ze dvou míst: standardně z popisu pracovního místa (na kterém ‚sedí‘ zaměstnanec) a nad rámec (na osobu) z níže zmíněné záložky ‚Dodatečné‘. Vaším úkolem je tedy především správně zadat do popisu pracovních míst požadované prohlídky.

Pozn. Nevlastníte-li modul popisy pracovních míst, postupujte takto: Do záložky ‚Dodatečné‘ naveďte jednotlivě všem zaměstnancům všechny požadované prohlídky.


[[Image:]]


obrázek 2 - Evidence lékařských prohlídek

Plánované prohlídky

Po výběru vstupní, výstupní nebo ostatní a výběru, jestli chcete načíst data pro aktuálního zaměstnance nebo celý podnik stisknete tlačítko ‚Načíst data‘. Zobrazí se plánované prohlídky s ohledem na přidělené prohlídky k pracovnímu místu, na kterém je zpracovávaný zaměstnanec. Po načtení dat je možné vytvořit předtištěný formulář pro lékaře. Dále je možno na tlačítko „Odeslat e-mail“ odeslat upozorňující e-mail zaměstnancům (všem načteným), že se mají dostavit na lékařskou prohlídku. Podmínkou je mít navedenu e-mailovou adresu zaměstnance do práce (Evidence zaměstnanců).

Pozn. Do formuláře pro lékaře můžete doplnit informaci o rizicích na pracovním místě zaměstnance. Postupujte takto: spusťte jednorázovou funkci č. 25, přejděte do seznamu rozšiřujících parametrů a v něm stiskněte tlačítko pro doplnění nových parametrů, vyhledejte rozšiřující parametr RIZIKO_V_PROHL. Tento parametr nastavte na ‚Ano‘, a pak se vám ve formuláři pro lékaře objeví všechna rizika, zadaná v popisu pracovního místa. Jak zadávat rizika do popisu pracovních míst – viz kapitola Číselník vlastností (Popisy pracovních míst).


Formulář pro lékaře dále ovlivňují parametry: „form_lekar_cena“ (zobrazování údaje o ceně prohlídky) a „RODCIS_FORM_LEK“ (zobrazování data narození místo rodného čísla).


Externí dokumenty

Vybrané (označené) záznamy je možno pomocí tlačítka „Externí dokumenty“ odeslat do souboru .txt. Nad tímto souborem je pak možno vytvořit např. dokument MS Word v režimu hromadné korespondence – např. vlastní podobu formuláře pro lékaře.


Uskutečněné prohlídky

Navádějte výsledky uskutečněné prohlídky vybranému zaměstnanci. Sleduje se: prohlídka (výběr z číselníku prohlídek), výsledek (‚schopen/neschopen‘), datum, skupina (‚nástup/výstup/ostatní‘). Ostatní údaje jsou nepovinné.


Pozor: Zatrhávací pole ‚potlačení periodicity‘ (tj. ‚Ano/Ne‘) slouží k možnosti potlačit periodicitu u dané prohlídky za daného zaměstnance; pak se prohlídka nebude nabízet v plánovaných prohlídkách u daného zaměstnance, byť prohlídka má periodu a byla zavedena v požadavku buď na pracovní místo nebo v záložce ‚Dodatečné‘.

V režimu ‚Pohled‘ mohou být některé prohlídky barevně odlišeny, zelená znamená, že u tohoto zaměstnance existuje prohlídka stejného druhu, ale novějšího data. Modrá indikuje, že datum prohlídky bylo starší než datum nástupu zaměstnance – umožňuje hlídat vysoké periody prohlídek, např. zaměstnanec nastoupil v roce 1999 a v roce 1995 byl na protitetanové injekci – systém pohlídá další periodu této prohlídky.


V režimu „Sestava“ jsou další zobrazované nebo vypočítávané sloupce „potl.per.“, „před nástupem“ a „historie“. Pokud je například záznam označen ve sloupci „historie“, znamená to, že k danému záznamu-prohlídce, existuje ještě jedna novějšího data.

Filtrovat sestavu na tyto sloupce lze prostřednictvím podmínek typu:

„Hist“ = „A“ (zatrhnuto) nebo „Hist“ = „N“ (nezatrhnuto, neoznačeno).


Dodatečné

Zadejte prohlídky, které chcete, aby se zaměstnanci plánovaly (byly po něm vyžadovány) nad rámec prohlídek vyplývající z popisu pracovního místa. Např. takto můžete zadat jinou periodu než v popisu pracovního místa nebo dodatečné vyšetření.

Pozor: Pro správné plánování prohlídek nezapomeňte zatrhnout pole ´Počítat periodu´, chcete-li aby periodicita prohlídky (stejná jako je navedená v číselníku) zůstala zachována.

Očkování

Očkování. Naveďte provedená očkování do zahraničí k vybranému zaměstnanci. Zadává se: Druh očkování (výběr), datum, plátce, lékař, částka, poznámka.

Očkování

pro zemi

Očkování pro zemi. Souhrn plánovaných očkování do zahraničí. Zadává se: stát (výběr), ‚období od, období do‘ (měsíc a rok), buď za vybraného zaměstnance nebo za celý podnik. Sestava. Tisk dokladu pro lékaře.


Tiskové sestavy

Provedené prohlídky. Sestava uskutečněných prohlídek za zvolené období.

Prohlídky po lékařích. Sestava uskutečněných prohlídek podle lékařů za období ‚od… do…‘


Evidence bezpečnostního technika

Řeší oblast pracovních úrazů, knihu drobných poranění a jejich přehledy.

Evidence úrazů

Menu: PIS – Lékařská evidence – Evidence úrazů


Nabízí se seznam a evidence úrazů, protokoly: záznam o úrazu a kniha drobných poranění.

Záložky:

Seznam zaměstnanců – pro výběr konkrétního zaměstnance.

Evidence úrazů – záznam o úrazu pro vybraného zaměstnance. Tisk záznamu.

Evidence nápravných opatření – k vybranému úrazu (ze záložky „Evidence úrazů“) se pořizuje jeden nebo více řádků o tzv. nápravných opatřeních

Seznam úrazů – zvolte období a požijte tlačítko Načíst. Zobrazí se přehled o

úrazech v zadaném měsíci.

Drobná poranění – kniha drobných poranění

Úrazy - přehledy

Menu: PIS – Lékařská evidence – Úrazy-přehledy


V tomto okně jsou vedeny přehledy úrazů zaměstnanců. Ke správné funkčnosti je nutné správné a úplné vyplnění záložky Evidence úrazů u předcházejícího okna Evidence úrazů (Evidence bezpečnostního technika) se kterým jsou provázány.

Záložky:

Středisko-podnik – po výběru období, střediska, zvolení početního nebo procentuálního

zobrazení a použití tlačítka Načíst, je možné si vybrat zobrazení úrazů

na středisku tabulkou nebo graficky.

Porovnání středisek – po výběru období, středisek (požadovaná střediska vyberete pomocí

myši + Ctrl), zvolení početního nebo procentuálního zobrazení a 
použití tlačítka Načíst je možné si vybrat porovnání počtu úrazů na 

střediscích tabulkou nebo graficky.

Zdroje úrazů – po výběru období, střediska nebo výběru celého podniku, zvolení početního

nebo procentuálního zobrazení a použití tlačítka Načíst je možné si vybrat 
porovnání jednotlivých zdrojů úrazů za vybrané období tabulkou nebo 
graficky.

Příčiny úrazů – opět po výběru období, střediska nebo výběru celého podniku, dále zvolení

početního nebo procentuálního zobrazení a použití tlačítka Načíst je možné 
si vybrat porovnání počtů jednotlivých příčin úrazů za vybrané období 
tabulkou nebo graficky.