Systémová příručka
Systémová příručka verze CS10
Instalace |
Administrace
Instalace aplikacePřed spuštěním instalace aplikace KS Mzdy a Personalistika na stanici se předpokládá provedení následujících kroků:
Instalaci spouštějte po přihlášení na stanici jako správce této stanice, který má práva pro zápis na lokální disk a pro zápis do systémových registrů. (Tato povinnost platí pouze pro instalaci, běžné spouštění aplikace je již možné pro všechny uživatele, kterým stačí pouze právo na čtení a spouštění potřebných souborů).
/ITYPICKA ANO/IMISTO STANICE
/ITYPICKA ANO/IMISTO SERVER
/ITYPICKA NE
/ITYPICKA NE/IMISTO SERVER
/ITYPICKA NE/IMISTO SERVER /IMSDE ANO
/ITYPICKA NE/IMISTO STANICE
/IDBA login_spravce
/IHESLO heslo_správce
/IDB1 název_databáze /IDB2 název_databáze /IDB3 název_databáze
/IDB1 název_databáze /IDB2 název_databáze /IDB3 název_databáze
/ISERVER název_serveru
/IINSTANCE název_instance
/IINSTANCE název_instance
/ICIL cílový_adresář_instalace
/IAUTOMATICKY ANO instalace proběhne automaticky, nebude čekat na zadání uživatele. Veškeré chyby i varovná hlášení jsou přesměrovány do souboru %TEMP%\KSPINSTALL.LOG /ISKRYTA ANO|NE instalace proběhne bez zobrazení průvodce instalací. Uživatel nemá možnost sledovat, v jaké fázi se instalace právě nachází /ISOUBOR soubor jednotlivé parametry jsou načítány jednak z příkazového řádku a navíc z textového souboru. V tomto souboru mohou být parametry uvedeny za sebe nebo i na samostatné řádky.Pokud název souboru obsahuje mezery, je nutné jej uvádět ohraničený v uvozovkách.Soubor může být zadán s úplnou cestou nebo pouze názvem souboru. Pak se vyhledává postupně na těchto místech:
/IPLATFORMA n číslo n udává použitou databázovou platformu podle této tabulky:
/IPARAMETR "TEXT" Zástupce nainstalované aplikace, který vznikne na ploše nebo v nabídce programů, bude obsahovat jako spouštěcí parametr hodnotu TEXT. Tento text musí být vždy v uvozovkách, protože se předpokládá, že bude začínat lomítkem. Příklad: /IPARAMETR "/ALIASY" /IDOC ANO|NE Potvrzení instalování příruček na stanici. Defaultní nastavení je ANO, pokud je však instalace prováděna na Windows s jiným národním prostředím než je české nebo slovenské, je defaultní nastavení NE. /IWORDVIEWER ANO|NE Při instalaci aplikace KS Mzdy a Personalistika bude zároveň instalován Microsoft Word Viewer 2003 (pro účely prohlížení souborů dokumentace). Instalace prohlížeče proběhne pouze v případě, že na stanici není žádný jiný prohlížeč souborů DOC anebo je při instalaci explicitně nastaven parametr IWORDVIEWER na hodnotu ANO. Instalace prohlížeče neproběhne pokud je již na stanici jiný prohlížeč dokumentů nebo je parametr nastaven na hodnotu NE.
D:\MaP\MAIN.EXE /INSTALL /ICIL „C:\TEMP\KS Program“ /ITYPICKA ANO /IMISTO STANICE /IAUTOMATICKY ANO
Příklad:
[[Image:]]
KEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/KS Program/Personalistika/Databáze/DB Oracle přidejte položku NLS_LANG a do ní vložte hodnotu "AMERICAN_AMERICA.EE8MSWIN1250". Administrace aplikaceJe velmi žádoucí, aby organizace používající aplikaci KS Mzdy a Personalistika verze CS10 měla určeného zaměstnance, který bude zodpovědný za správu prostředí, ve kterém je aplikace používána (SPRÁVCE). V prostředí se rozlišují dvě části (jejich nastavení se provádí za asistence dodavatele, tj. KS - program):
Zároveň s aplikací KS Mzdy a Personalistika dostává organizace uživatele i struktury databázových tabulek. Tyto je třeba použít pro vytvoření databázového prostředí. Souběžně s tím musí proběhnout i definice uživatelů, kteří budou mít k databázi přístup (ochráněný heslem). Vlastní manipulace s databázovými tabulkami včetně vytváření záloh databáze, pak musí být přidělena řádně proškolenému administrátorovi.
Tím je míněn operační systém používaný v lokální síti a v něm umístěná aplikace KS Mzdy a Personalistika. Chování a vlastnosti aplikace jsou nastavitelné jak centrálně (ukládá se v databázi), tak lokálně – na stanicích uživatelů (ukládá se v systémových registrech PC). V rámci tohoto prostředí je třeba na každé pracovní stanici řešit i nastavení rozhraní pro připojení databáze – nejčastěji v rámci ODBC nebo speciálního driveru dodávaného s databází.
AKTUALIZACE NOVÝCH SESTAVENÍ (update)Nové sestavení
Uživatel v takovém případě není nucen stahovat kompletní novou instalaci aplikace, ale pouze rozdílový soubor mezi jeho stávající verzi sestavení a nejnovějším sestavením aplikace (jedná se o binární rozdílový soubor mezi jednotlivými verzemi knihoven).
Obvyklý postup aktualizace je přímo přes prostředí aplikace KS Mzdy a Personalistika a to ať již rozdílový soubor existuje či nikoliv. Zde je možné aktualizovat stávající verzi sestavení aplikace vždy na nejvyšší aktuální verzi sestavení, které je uživatelům k dispozici. V menu aplikace zvolte Pomůcky/Seznam úprav aplikace. Zde přejděte na záložku Aktualizace, zvolte volbu „Aktualizovat pomocí aplikace“ a stiskněte tlačítko „Aktualizovat“. Zbývající kroky zabezpečí systém sám.
V případě, že není možné nakonfigurovat proxy pro připojení aplikace k Internetu (např. tehdy, kdy je nutné spouštět přihlašovací scripty), použijte pro aktualizaci výše popsaný způsob avšak s volbou „Aktualizovat pomocí internetového prohlížeče“. Aplikace vygeneruje odkaz, který spustí ve výchozím internetovém prohlížeči stanice. V internetovém prohlížeči se zobrazí odkaz na aktualizační soubor. Pokud soubor zatím neexistuje a bude se připravovat, je zobrazena informace o tom, kdy přibližně bude soubor k dispozici (do té doby je internetový odkaz na soubor neplatný).
Tento způsob aktualizace nezmění obsah adresáře uvedeného v parametru AKTUALIZOVAT_Z a proto, pokud jej používáte, je nutné provést překopírování souborů ručně.
Soubory pro aktualizaci jsou přístupny na ftp://updt.ksprogram.cz a http://updt.ksprogram.cz.
Pokud má být při spuštění aplikace kontrolována přítomnost novějšího sestavení na určeném místě (například sdílený adresář na souborovém serveru), zapište název tohoto serveru do rozšiřujících parametrů, Menu: Nastavení, Rozšiřující parametry, Zvolená skupina 13-Správa systému. Jedná se o parametr "AKTUALIZOVAT_Z". Po spuštění aplikace dojde k ověření aplikace na tomto souborovém serveru a k případné aktualizaci na lokální stanici.
1. Do parametru "AKTUALIZOVAT_Z" je vložena hodnota "\\SERVER\KSPROGRAM\MAP". 2. Při každém spuštění aplikace z lokálního adresáře (nejčastěji "C:\Program Files\KS Program\MaP") dojde k porovnání aplikace se stavem na serveru. 3. Při každém spuštění aplikace na stanici dojde k porovnání souborů na stanici se soubory ve výše uvedeném aktualizačním adresáři. V případě nalezení novějších souborů dojde ke zkopírování těchto souborů a novému spuštění aplikace.
Stejný parametr je možno umístit lokálně do souboru MAIN.DAT, který je umístěn ve stejném adresáři jako spouštěná aplikace MAIN.EXE. Hodnota parametru se zadává ve formátu POLOZKA=Hodnota, tedy např. AKTUALIZOVAT_Z=C:\Aktualizace\MaP.Lokální parametr v souboru MAIN.DAT má přednost před nastavením v rozšiřujícím parametru.
- zamčený cílový soubor (pokud je aplikace spuštěna více než 1x) - nedostatečná práva pro zápis do cílového souboru pro uživatele, který aplikaci spustil - nastavení atributu "pouze ke čtení" pro cílový soubor - nedostatečná práva na čtení zdrojového souboru pro uživatele, který aplikaci spustil
Správa databázeZálohování databázePostupujte dle příručky k Vašemu databázovému serveru. Databázi je nutné zálohovat pravidelně – v ideálním případě každý den. Dále je nutné zálohovat před každou závažnou operací, jako je úprava databáze, měsíční uzávěrka atd. Vytvoření databáze loňského rokuPřed uzavřením měsíce ledna v systému KS Mzdy a Personalistika je potřeba vytvořit databázi loňského roku, neboť poté systém nabídne vymazání obsahu některých tabulek, které jsou již pro chod v dalším roku nepotřebné. Vytvoření záložní databáze je nutné provést dle toho, jaký SQL server je používán. Následně tuto záložní databázi „mzdy“ přejmenujte např. na „mzdy01“ a vytvořte uživatelům připojení na tuto databázi, aby si v případě potřeby mohli databázi roku 2001 bez problému otevřít.
Export databázeMenu: Systém – Správa databáze – Export databáze …
Jen vybraní pracovníci - mohou být exportováni všichni nebo jen vybraní zaměstnanci (Ctrl+myš) Bez osobních údajů - export bude proveden bez jména, příjmení, trvalého a přechodného bydliště, rodného čísla zaměstnanců a u jejich rodinných příslušníků bez jména, příjmení a adresy. Také bez čísla účtu (číslo banky, konstantní symbol, variabilní symbol a specifický symbol zůstávají). Komprimovat do … - vytvoří se ZIP soubor, jehož výsledkem je komprimace všech SQL a UNL souborů
- toto tlačítko je určeno k zadání cílového souboru
Úprava databázeMenu: Systém – Správa databáze – Úprava databáze Provede úpravu databázové struktury tak, aby byla kompatibilní s aktuální verzí systému. Před vlastním provedením úpravy je potřeba provést zálohu databáze. Nezapomínejte provádět úpravu databáze též na záložní nebo cvičné databázi.
Hromadná úprava databáziMenu - Systém - Správa databází - Hromadná úprava databází
Optimalizace databázeMenu: Systém – Správa databáze – Optimalizace databáze Zruší a znovu vytvoří indexy. U některých db serveru spustí systémovou utilitu pro optimalizaci (například UPDATE STATISTICS). Výsledkem optimalizace je více či méně pozorovatelné urychlení aplikace. Doporučuje se provádět po náročnějších datových operacích, například po hromadném převodu dat na začátku implementace systému, po měsíční závěrce a podobně. Zkreslení databázeMenu: Systém – Správa databáze – Zkreslení Databáze Umožňuje provést zkreslení vybraných údajů databáze (jméno, příjmení, poslední čtyřčíslí rodného čísla, PSČ, ulice a místo trvalého bydliště). Pozor, dojde k nenávratným změnám v databázi. Tuto operaci tedy provádějte pouze v případě, že se jedná o cvičnou databázi. Vzniklá (přeměněná) data jsou vhodná například pro účely předvádění, školení a podobně.
Příprava prázdné databázeMenu: Systém – Správa databáze – Příprava prázdné databáze Pokud chcete vytvořit novou prázdnou databázi, můžete využít tuto funkci. Nejprve ale je nutné vytvořit kopii výchozí (například ostré) databáze, nějak ji pojmenovat, a nad touto databázi spustit tuto funkci. Funkce (po dvojím ujištění, že tak chcete provést) provede smazání dat zaměstnanců a organizace z databáze a ponechá jen nezbytné standardně naplňované číselníky.
Komparace databázeMenu: Systém – Správa databáze – Komparace databáze V případě, že má administrátor k dispozici strukturu „vzorové databáze“, může v tomto okně provádět srovnání aktuální databáze s tímto vzorem a tím zjišťovat případné nekonzistence, které mohou mít vliv na chod aplikace.
Možnosti správy databáze z aplikaceMenu: Systém – Správa databáze – Možnosti správa databáze Okno obsahuje seznam možností správy databáze pro správce databáze. Zde správce zjistí, co je možné udělat přímo z aplikace a co je nutné udělat z prostředí vlastního databázového serveru. Pro každou databázovou platformu je seznam zatržených položek jiný.
Kontrola referenční integrityMenu: Systém – Správa databáze – Kontrola referenční integrity Spuštění kontroly referenční integrity. Ta prohledá všechny vazby, které jsou aplikací v databázi požadovány, a pokud najde nějaké záznamy, které jsou navíc (například v tabulce ´prac_pom´ je osobní číslo, které není v tabulce ´pracovnici´), pak do SQL souboru vygeneruje SQL příkazy DELETE pro jejich možné odstranění. Samozřejmě funkce nespouští tyto DELETE příkazy ihned, ale nechá na uživateli, co z toho si vybere.
Test vícenásobného přihlášeníMenu: Systém – Diagnostika – Vícenásobné přihlášení Umožňuje otestovat databázový server na to, kolik je schopen zpracovávat souběžně přihlášených uživatelů.
Sdílení tabulek z externích databázíMenu: Systém – Správa databáze – Sdílení tabulek z externích databází
2. V cílové databázi spustit menu: Systém – Správa databáze – Sdílení tabulek z externích databází. 3. Do pole „Seznam externích databází“ napsat název zdrojové databáze (např. mzdy_firma). 4. Do pole „Oddělovač“ vybrat oddělovač. V případě Informix : (dvojtečka), Microsoft SQL .. (dvě tečky). 5. Z pole „vlastní tabulky“ vybrat tabulku (tabulky), která (které) se bude sdílet. Tuto tabulku myší (drag and drop) přetáhnout do pole „pohledy do externích databází“ nebo „kopie z externích databází“. Rozdíl mezi těmito dvěma způsoby je v tom, že použítí pohledu zabezpečí „on-line“ změny – v cílové databázi se ihned projeví změny provedené ve zdrojové databázi, zatímco kopie provede změnu až při tzv. úpravě databáze. 6. Kliknout na tlačítko „Test připojení“. 7. Po úspěšně provedeném testu uložit nastavení – tlačítkem „Uložit“. 8. Systém ohlásí, že pro správnou funkcionalitu je potřeba provést úpravu databáze a nabídne ji provést – proveďte ji. 9. Tímto je nastavení dokončeno a okno je možno uzavřít.
Seznam databáziMenu - Systém - Správa databází - Seznam databází
Sloučení databázíNíže uvedený popis je připraven pro schémata v Oracle databázi. Text platí i pro ostatní databázové platformy, kde je nutné výraz SCHÉMA nahradit výrazem DATABÁZE. Před vlastním použitím konzultujte problém a postup s pracovníky KS-programu !
Schéma č. 1: Jedna z databází ke sloučeníschéma č. 2: Druhá databáze ke sloučeníschéma č. 3: Cílová databáze Přečíslování osobních čísel
Spuštění jednorázové funkce „34“ „Hromadné přečíslování“:Menu: Systém – Jednorázové funkce. Funkce číslo 34-Hromadné přečíslování Záložka Seznam Položek, vyberte položku „Os.číslo“ Záložka Hodnoty - Zobrazení hodnot definujících přečíslování osobních čísel: [[Image:]] Záložka Načtení databázových sloupců:
Po přečíslování se zobrazí výsledky, a je zde i možnost výsledky uložit.
Platby:
Zkopírování obsahu tabulek:
[[Image:]]
Závěr:
Sloučení většího počtu schémat Podle výše uvedeného popisu slučte dvě schémata. Pak výsledné schéma slučte se třetím schématem. Pokud je schémat ještě víc pokračujte stejným způsobem, tj. ke sloučenému schématu přidávejte vždy jedno další.
Správa systémuNastavení vlastností aplikacePodle zvyklostí uživatele a jeho úrovně zkušeností s aplikacemi pracujícími pod operačním systémem WINDOWS 9x / NT je možné nastavit některé základní vlastnosti aplikace ve dvou různých úrovních:
Po prvním spuštění aplikace KS Mzdy a Personalistika na koncovém PC uživatele se provede zápis základních parametrů nastavení do systémových registrů. Tuto část je možné editovat přímo z prostředí operačního systému nebo je možné použít přístupu z aplikace KS Mzdy a Personalistika.
HKEY_LOCAL_MACHINE --> SOFTWARE --> KS-PROGRAM Zde naleznete část ´Personalistika´, tj. obecný profil, do něhož zapisuje první uživatel. Dále zde vzniknou části ´Personalistika (konkrétní jméno uživatele)´ pro každého přihlášeného uživatele.
V sekci ´Okno´ naleznete názvy jednotlivých oken programu, a podle posledního spuštění okna jsou zde informace o jeho barvě, velikosti a umístění (color, X, Y – souřadnice v horizontálním resp. vertikálním směru, počínaje od bodu vlevo nahoře aktivní plochy). V sekci ´Osobní čísla´ je uvedeno posledních 10 použitých osobních čísel (v aplikaci lze informaci získat stiskem pravého tlačítka myši v režimu Pohled). Dále zde můžete najít informace například o nastavení zvukových efektů, implicitního adresáře pro logovací soubory, aj.
Po spuštění aplikace je v hlavním menu přístupná volba ‘Nastavení’, ve které je možné otevírat nastavovací okna pro tyto kategorie: Lišty nástrojů - umožní volbu umístění hlavní nástrojové lišty v okně aplikace, zatrhávacími boxy se volí velikost zobrazení tlačítek a způsob zobrazení rychlé nápovědy (standardně je zobrazena ve spodním stavovém poli aplikace, navíc je možné zvolit pomocná pole viditelná po dobu cca 3 sekundy pod tlačítkem, na kterém je kurzor myši). Nastavení tiskárny - nabízí k výběru tiskárnu, kterou bude aplikace používat pro své výstupy (v seznamu jsou všechny tiskárny sdílené vaším operačním systémem). Nastavení pozadí – umožňuje nastavit barvu pozadí aplikace, přičemž je možné vybírat z množiny předdefinovaných barev, nebo vytvořit vlastní barvu. Třídění, filtrace, hledání - lze volit způsoby nastavení třídění a výběru záznamů v zobrazovaných tabulkách. Barvy - možnost korigovat odstíny jednotlivých barev, které používá aplikace. Toto nastavení není vždy účinné, je závislé na nastavení barevné palety používané systémem PC. Spouštění aplikaceTlačítko „Nastavení“ Zatrhávací pole „Výhradní přístup“ je funkční pro databázovou platformu Informix(zabezpečuje na úrovni serveru) a MS SQL Server(zabezpečuje na úrovni aplikace). Po zatržení by měl být méně zatěžován server v následujících případech: - zpracování brutto - měsíční (roční) uzávěrka - úprava databáze - velké změny v datech (např. přečíslování os. čísel) - spouštění velkých SQL souborů v SQL promptu z aplikace Podstatným vedlejším efektem je ten, že po dobu připojení tohoto uživatele se ostatním uživatelům nepodaří do databáze přihlásit. A další omezení: uživateli se nepodaří takto aplikaci spustit, pokud je již do databáze přihlášený jiný uživatel.
Spouštění aplikace - parametrickyAplikaci je možné, kromě běžného způsobu, spouštět s parametry zadané v příkazovém řádku: Syntax: MAIN.EXE /parametr [hodnota parametru] …
/D platí stejné pravidlo pro zadání jména databáze jako u platformy /H Heslo uživatele /CLOSE Aplikace se po vykonání jiného příkazu zadaného z příkazového řádku uzavře. /CHECKDB Aplikace po spuštění provede úpravu databáze. /CLEARDB Aplikace provede promazání databázových tabulek. Zůstanou naplněny pouze hodnoty nejnutnějších číselníků. Uživateli se nezobrazí žádné upozornění – vše proběhne automaticky. /L Login (přihlašovací jméno) uživatele /P jméno platformy musí být nazváno stejně jako je jméno platformy uvedeno v nabídce platforem při přihlašování do aplikace (tlačítko nastavení). Varianty jsou: Informix, Ingres, Microsoft Access, Microsoft SQL, ORACLE, Sybase 11 a Watcom. /PBDEBUG výpis programu o činnosti aplikace (pouze pro ladící účely) /REGEDIT údržba obsahu náhradních souborů. Tento parametr má význam v případě, kdy se na stanici používá nastavení REGISTRYDIR v souboru MAIN.DAT. /T spolehlivé přihlášení. Některé databázové servery (Microsoft SQL 6.5, 7, 2000) umožňují použít pro přihlášení do databáze již ověřené přihlášení do OS Windows. /TESTCONNECT dojde k ověření funkčnosti přihlášení uživatele do databáze. Po přihlášení se aplikace ukončí. /TD stejně jako /T, uživatel však bude vyzván k výběru platformy a jména databáze. /WEBSERVER nAplikace je spuštěna v režimu WEB SQL serveru. Hodnota n označuje číslo portu, na kterém aplikace komunikuje s vlastním web serverem.
MAIN.EXE /P Informix /D mzdy_test /L novak /H nov1234
Při spouštění aplikace se stisknutou klávesou SHIFT se objeví dialogové okno umožňující vložení parametrů.
/NEWDB Po přihlášení do databáze dojde k vytvoření všech potřebných tabulek v databázi. Uživatel bude vyzván k zadání základních parametrů, bude založen jako správce aplikace, aktuální období bude nastaveno na aktuální měsíc, do číselníků a rozšiřujících parametrů se naplní výchozí hodnoty. /IMPORT soubor Při vytváření databáze dojde k načtení dat ze souboru. Soubor musí mít formát Informix dbexportu, ve stejném adresáři musí být odkazované soubory typu UNL. Načítaná data musí být v češtině s kódovou stránkou CP1250. Parametr musí být použit spolu s parametrem /NEWDB. Pokud jméno souboru obsahuje mezery, musí být parametr zadán v uvozovkách. /NODATA Při načítání dat pomocí parametru /IMPORT lze tímto parametrem potlačit načítání dat. Dojde pouze k vytvoření databázových tabulek. /NOBLOB Při použití s parametrem /IMPORT dojde k načtení všech dat mimo těch, které jsou uloženy ve sloupcích typu BLOB. /IGNOREROWSCOUNT Při načítání dat pomocí parametru /IMPORT je prováděna kontrola na skutečný počet řádků v souboru a počet řádku definovaný v SQL souboru. Pomocí tohoto parametru se kontrola potlačí. Parametr nemá význam v případě, že se použije /NODATA.
MAIN.EXE /NEWDB /IMPORT "C:\Program Files\TEMP\DATA.SQL" /NOBLOB /IGNOREROWSCOUNT
Informace ve stavové liště (statusbar)V prvním bloku naleznete číslo řádku (z označených řádků, z celkem řádků). Ve druhém bloku se zobrazuje aktuální období (uživatel si může změnit pouze formát nebo jazyk). Ve třetím bloku může uživatel zvolit: - DSN: název data source name vytvořeného na stanici - DB: název databáze na db serveru - SCH: název schématu (na ORACLE nebo DB2) - P: Použitá databázová platforma Ve čtvrtém bloku jsou možnosti: - U: databázový uživatel - D: doména, ke které je klient Windows přihlášen (pouze Win 2K, XP nebo vyšší) - L: login uživatele Windows (pouze Win 2K, XP nebo vyšší)
Na konci je ještě zobrazení se speciálním významem: S, V nebo P – zákaznická úprava NEW - režim, kdy je aplikace spuštěna pro založení nové databáze ONE - jednouživatelský přístup na databázové úrovni (dokud je přihlášen tento uživatel, tak aplikaci jiný uživatel nespustí). TRC - aplikace spuštěna v režimu trasování DBG - aplikace spuštěna v PBDEBUG režimu Je-li souběžně více z těchto příznaků zapnuto, přeblikávají v pětivteřinových intervalech.
Registrace správce aplikaceSprávce aplikace je uživatel s neomezeným přístupem ke všem částem aplikace. (Tento fakt vyplývá z toho, že správce povoluje ostatním uživatelům aplikace diferencovaný přístup podle delegovaných oprávnění). Po dokončení instalace aplikace a jejím spuštění je první přihlášený uživatel automaticky zaregistrován jako správce a je o tom vypsáno hlášení. Stejnou prioritu má implicitně zavedený uživatel - správce mzdy, který je používán pro účely vývoje a presentace aplikace. Registrovaného správce je možné změnit volbou Menu: Nastavení - Rozšiřující parametry. V takto otevřeném okně je nutné zvolit skupinu parametrů ‘13-Správa systému‘ a v ní je pak možné editovat hodnoty v parametrech ‚SPRAVCE1‘, ‚SPRAVCE2‘ až ‚SPRAVCE9‘. Jako hodnoty se musí použít jména uživatelů v podobě, ve které se přihlašují do databáze. Změny těchto nastavení se projeví po novém spuštění aplikace.
DozorAplikaci může administrovat až 9 správců, kteří nemohou mít žádná omezení v přístupech do jednotlivých agend. Aby bylo možné monitorovat jejich činnost a prováděné zásahy do konfigurace aplikace, můžete nastavit tzv. dozor. Ten vyžaduje přihlášení dvou správců aplikace zároveň, tzn. že přihlašovací okno se objeví dvakrát po sobě a očekává korektní přihlášení dvou uživatelů, jejichž jména jsou zadefinovány jako SPRAVCE.
Menu: Nastavení – Rozšiřující parametry – Zvolená skupina – 13 Správa systému Pro položku DOZOR nastavte hodnotu ‘Ano‘ nebo ‘Ne‘. Pozor! Tento parametr se uplatní pouze v případě, že aplikace má nastavené minimálně 2 správce.
Uživatelé aplikaceMenu: Systém – Správa uživatelů Agenda umožňuje přidávat nebo odstraňovat uživatele aplikace. Pozor! Tato agenda je závislá na použité databázové platformě a je proto v některých případech omezena. Na omezení dané použitou databázovou platformou informuje hlášení přímo při spuštění některé ze služeb agendy.
- uživatel musí mít práva na přístup do databáze - uživatel musí být členem skupiny PUBLIC nebo musí mít stejná práva jako uživatel PUBLIC.
Omezení přístupu uživatelů do aplikaceVýhradní přístup do aplikaceV době zpracování mezd nebo při jiných kritických situacích je možné přepnout aplikaci do výhradního režimu. V tomto případě zůstane přístup do aplikace zachován pouze určeným uživatelům. Ostatním uživatelům zůstane po dobu výhradního režimu pouze možnost čtení dat (bez možnosti provádění změn) nebo jim bude přístup do aplikace odmítnut. Typ omezení práce ve výhradním režimu jednotlivých uživatelů se nastavuje v menu: Systém - Správa uživatelů - Výhradní přístup do aplikace. Rovněž při zavádění nového uživatele do aplikace je možné toto omezení přímo nastavit.
Ukončení práce ve výhradním režimu se provádí stejným způsobem.
ZámekMenu: Pomůcky – Zámek
Důležité je, že následující tři varianty zamykání agend se nevztahují na uživatele, který toto zamčení provedl, ten může dále pracovat bez omezení.
zatrhávací pole "nastavit vše" kdy se označí všechny agendy. Provedenou úlohu uložte. 2) Zamknutí vybraných agend všem uživatelům - v režimu Editace označte (odznačte) zatrhávací pole "nastavit vše" a dále odznačte nepotřebné agendy a dejte uložit. 3) Zamknutí vybraných agend vybraným uživatelům - v režimu Editace označte (odznačte) zatrhávací pole "nastavit vše", odznačte nepotřebné agendy a u těch, které chcete použít, proveďte v zatrhávacím poli dvojklik. Po tomto se vám zobrazí tlačítko "Detaily..." a po jeho použití se zobrazí tabulka uživatelů, které můžete vybrat pro zamčení. Nakonec proveďte uložení.
Postupujete stejně jako v bodě 3) s tím rozdílem, že nevybíráte uživatele, ale role. Zmíněný rozšiřující parametr je předtím potřeba mít přepnutý na hodnotu „Role – Použít práva podle rolí“.
Přístupová právaJedná se o část aplikace přístupnou pouze správci. Přístupy jednotlivých uživatelů aplikace je možné definovat k objektům aplikace nebo ke střediskům a osobním číslům. Přístupy k objektům aplikaceMenu: Systém – Přístupová práva Účelem nastavení přístupových práv je dosáhnout toho, aby různí uživatelé aplikace měli různý přístup k položkám menu aplikace. Tak například nějaký uživatel může mít do daného menu (k dané záložce) přístup povolen, jiný zakázán, další uživatel sice přístup bude mít povolen, ale jen pro prohlížení a tisk, nikoli pro editaci (měnění) záznamů.
Hlavní okno v ypadá následovně:
Případně skupina - Položky, pokud je přepnut rozšiřující parametr (viz dále).
Na začátku je potřeba si ujasnit, jaké jsou ve vaší firmě role z hlediska přístupových práv. Tedy do kolika skupin (z hlediska přístupových práv) rozdělíte uživatele.
Objeví se seznam uživatelů aplikace, pomoci tlačítka Filtr uživatelů definujete množinu zobrazovaných uživatelů. Založení nového uživatele není věcí tohoto okna, je to záležitostí správce systému, který uživatele zakládá obvykle vně aplikace KS Mzdy a Personalistika, na úrovni databázového serveru.
obrázek 2 - zařazení uživatele do role Postupovat můžete ale také naopak – vyberete roli, pravým tlačítkem myši zvolíte ´Vlastnosti´ a poté k dané roli definujete uživatele.
obrázek 3 - kteří uživatelé patří do dané role
Zde přiřazujete přístupová práva jednotlivým rolím.
[[Image:]] obrázek 4 - kontextová nápověda pravým tlačítkem myši Obnovit – provede obnovu poté, co větev byla celá kompletně rozbalena Sbalit – provede sbalení celé větve Rozbalit – provede rozbalení větve o úroveň níže Rozbalit vše – provede kompletní rozbalení větve Vlastnosti – zde nastavujete přístupová práva Tisk – tisková sestava stromové struktury přístupových práv
obrázek 5 - tisková sestava stromové struktury přístupových práv Nyní si všimneme volby ´Vlastnosti´ - nastavení přístupových práv.
obrázek 6 – hromadné povolení nebo zakázání všech akcí ve vybrané větvi Jiný příklad - chcete roli ´personalista´ některé akce v menu ´Evidence zaměstnanců´ povolit a jiné zakázat. Načtěte tedy všechny akce z Evidence zaměstnanců a jednotlivě povolujte či zakazujte přístup.
obrázek 7 - jednotlivé nastavování přístupů na akce Pokud si vyberete nějakou akci, můžete si u ní udělat přehled o tom, které role ji mají a které nemají povolenu. Zároveň také můžete provést editaci. K tomu stiskněte tlačítko ´Role´.
obrázek 8 - které role mohou provádět akci
obrázek 9- kteří uživatelé mohou provádět akci Tlačítko ´Kopírovat´a tlačítko ´Vložit´ slouží k zjednodušenému nastavování přístupových práv nějaké roli podle jiné role. Tedy na zdrojové roli (na níž je provedeno požadované nastavení přístupových práv) stiskněte ´Kopírovat´, přejděte na cílovou roli a zde stiskněte ´Vložit´. Takto budou zkopírována práva příslušné větve.
obrázek 10 - přehledová sestava práv vybrané role 4. Položky Přepnutím rozšiřujícího parametru polozkova_prava ze skupiny Systémových parametrů na hodnotu „Ano“ docílíte toho, že je možno nastavovat přístupy i k jednotlivým položkám v oknech: Evidence zaměstnanců (záložka Osobní údaje a Mzdové údaje) a Pracovní poměry. Ovládání je obdobné jako při nastavování „Akcí“ (např. dvojklik myši na vybranou položku nebo skupinu položek). Pokud uživatel nebude mít nastaven přístup na položku, neuvidí její obsah (hodnotu) v režimu Pohled, Editace ani Sestava (v poli se zobrazí XXXXXXXXX). Z toho vyplývá, že pokud se jedná o povinnou položku, musí ji zadávat jiný uživatel s povoleným přístupem. Na položku lze přiřadit přístupové právo „Prohlížení“ nebo „Editace“ nebo obě dvě. Pokud je v sestavě byť jen jediná položka nepřístupná pro prohlížení, nemůže uživatel sestavu exportovat ani nad režimem Pohled nebo Editace vytvořit dokument.
Role Zde je potřeba definovat seznam rolí, do kterých budou rozděleny přístupy k aplikaci. Role – uživatel Podle zobrazovaného seznamu uživatelů databáze je zde možné provést jejich přiřazení k rolím. V tomto rozhraní je možné se přepínat do inverzního způsobu přiřazení, to znamená, že můžeme k vybrané roli přiřadit uživatele nebo k vybranému uživateli přiřadit role. Role – akce Pro každou definovanou roli se pomocí tohoto rozhraní určí přístupy (akce) k jednotlivým částem aplikace, případně i úrovně přístupů. (Úrovně jsou dány označením prohlížení, tisk, opravy v názvech akcí.). I zde je možné pracovat inverzně, tzn. pro vybranou akci definovat role. Příklady akcí: Číselník,Divize;prohlížení- umožňuje prohlížet číselník divizí Číselník,Divize;tisk - prohlížení a tisk číselníku divizí Číselník,Divize;opravy - prohlížení, opravy a tisk číselníku divizí
definujeme role k rolím přiřadíme akce k rolím přiřadíme uživatele
Je analogické jako nastavení přístupů v klasickém databázovém prostředí. Všichni uživatelé používající aplikaci mají zděděná přístupová práva od uživatele public. Tomuto uživateli je vhodné přidělit minimální potřebné přístupy k práci s aplikací. Tyto minimální přístupy pak mají přiděleny společně všichni uživatelé.
Práva uživatele na střediska a osobní číslaMenu: Systém - Práva na střediska a osobní čísla
V horní části okna je pole Uživatel, které slouží k výběru jednotlivých uživatelů databáze, pro které chcete nastavovat tento druh přístupových práv. Pomoci tlačítka Filtr uživatelů, můžete vybírat uživatelé, kteří se mají v tomto seznamu zobrazovat. Na pravém okraji okna je obrázek trezorových dveří, jenž slouží k přepínání mezi seznamy středisek a osobních čísel, na které má zvolený uživatel povolen nebo zakázán přístup.
1. Pomocí trezoru přepnete zobrazení přístupných středisek a zaměstnanců. 2. Myší vyberete řádek nebo řádky, u kterých chcete změnit přístup. (Více řádků se vybere pomocí myši a klávesy SHIFT, odznačení uvnitř bloku myší a klávesou CTRL.) 3. Řádky přetáhnete myší na obrázek trezoru nebo použijete menu zobrazené klinutím na pravé tlačítko myši a vyberete volbu "Omezit přístup". 4. V dialogu, který se zobrazí, potvrdíte svou volbu.
Postup je stejný jako při opačné akci, jen se vychází ze zobrazení nepřístupných středisek a příslušná volba v místní nabídce se jmenuje Povolit přístup.
1. Vyberete uživatele a nastavíte se do seznamu povolených osobních čísel. 2. Zatržením políčka nalevo od osobního čísla se nastaví exklusivní přístup, tzn. jen uživatel právě zobrazený má přístup na toto osobní číslo. Pro všechny ostatní je nepřístupné a tato nepřístupnost nejde u těchto uživatelů odvolat.
Uživatel má přístup jen na vybrané zaměstnance dle přístupových práv na osobní čísla. V agendě ale může zadat doplatek těmto zaměstnancům, který spadá i na jiné nákladové středisko, na něž přístupové právo nemá.
Parametry aplikaceAplikace KS Mzdy a Personalistika je vytvořena filosofií ‚typového projektu‘. To znamená, že chování aplikace a hodnoty důležitých konstant, které podléhají změnám z legislativních důvodů nebo změnou statutu uživatelské organizace, jsou zabezpečeny parametry. Ty jsou uloženy v databázi a v aplikaci je možné k těmto parametrům přistupovat. Jejich nastavení probíhá v první fázi rozběhu aplikace a je nedílnou součástí školení, prováděného autorskou firmou KS - program. Bližší informace viz část “Parametry systému MaP“.
Základní parametryMenu: Nastavení – Základní parametry Jsou parametry, které umožňují základní nastavení aplikace. Popis základních parametrů najdete ve zkrácené příručce.
Rozšiřující parametryMenu: Nastavení – Rozšířující parametry Těmito parametry můžete ovlivnit např. způsob zobrazení, výpočtu nebo chování systému, proto pokud si nejste jisti, změnu provádějte po konzultaci s pracovníky KS - programu. Tabulku a popis parametrů najdete ve zkrácené příručce. Jednorázové funkceMenu: Systém – Jednorázové funkce V tomto okně je seznam tzv. jednorázových funkcí. Funkčnost je omezena na jeden konkrétní problém či okamžik. Jedná se například o naplnění nových číselníků, dodatečný přepočet průměrů, příprava dat na nové moduly aplikace atd. V některých případech není vyloučeno, že opakované spuštění může způsobit problém. Spouštění těchto funkcí by proto mělo být vždy po konzultaci s autory programu!
Informace o aplikaciProtože vývoj aplikace pokračuje kontinuálně v závislosti na změnách v legislativě i požadavcích uživatelů, jsou všechny změny průběžně dokumentovány a aplikace má přiřazenu vzestupnou řadu čísel verzí. Číslo verze právě běžící aplikace na PC uživatele je zobrazeno v informativním okně otevřeném z menu volbou “Nápověda/O aplikaci“.
Ve střední části okna jsou k dispozici informace o typu a názvu připojené databáze. Pod nimi je číslo verze aplikace a datum jejího vytvoření. Ve spodní části je uvedena adresa autorské firmy KS - program.
Archiv změn dat a spuštěných výpočtůZměny kmenových údajů a spouštění hromadných výpočtů je zaznamenáno v databázových tabulkách. Spuštěné výpočtyÚčelem tohoto programu je dosáhnout toho, aby byl dodržen algoritmus výpočtu mezd. To znamená nejdříve zadávání např. doplatků, nepřítomností..., potom zpracování brutto, výpočet mezd, hromadné příkazy, přenos do účetnictví a nakonec ukončení měsíce. Při pokusu o nedodržení postupu systém zobrazí chybové oznámení a zakáže prováděnou operaci nebo zobrazí sestavu se zaměstnanci, kteří mají rozpracovanou výplatu. Např. po výpočtu uživatel zadal nepřítomnost, znovu neprovedl zpracování brutto, výpočet a snaží se ukončit měsíc, nebo provádí vytváření hromadného příkazu – zobrazí se zaměstnanci s nedopočítanou výplatou a systém dá vybrat, jestli pokračovat ve zpracování nebo ne. Pokud chcete pokračovat, systém provede záznam, že nebylo dbáno upozornění. Změny datZobrazí přehled změn dat, které byly provedeny v tabulce zaměstnanci (kvůli duplicitě číselných řad je archiv změn dat uchazečů zvlášť). Informace naleznete ve sloupcích: os.číslo, db tabulka, db sloupec, stará hodnota, nová hodnota, datum (provedené změny), uživatel (který změnu provedl). Podrobnější popis naleznete v Uživatelské příručce. Změny dat u uchazečůViz. předchozí kapitola – platí jen u tabulky ‘uchazeči‘.
Protokoly generované při běhu aplikaceProtokol k databázovému připojení: Pokud nastává při běhu aplikace opakující se chyba související s SQL dotazem, je potřeba provést tzv. „krokování“ a takto vzniklý soubor poslat firmě KS - program. Krokování se zapíná nastavením krokování v přihlašovacím okně při spouštění aplikace (kliknutím myší na políčko krokování ve spodní části okna). Poté se znovu spustí aplikace – uživateli je oznámeno, kde se vytvoří logovací soubor. V aplikaci je potřeba zopakovat kroky, které vedou ke vzniku databázové chyby a pak aplikaci ukončit. Vzniklý soubor mívá značnou velikost, proto systém nabídne automatické odeslání komprimovaného souboru (ZIP soubor) na e-mail adresu technické podpory (support@ksprogram.cz). Pozor! Zapnutím krokování je běh aplikace výrazně zpomalen.
Jestliže nastává opakovaný problém při běhu aplikace způsobující například následnou chybu operačního systému, je potřeba vytvořit tzv. “debug“ soubor. Toto se provede tak, že upravíte zástupce, který spouští aplikaci KS Mzdy a Personalistika. Na pracovní ploše Windows kliknete pravým tlačítkem myši na ikonu MaP a vyberete v menu ‘Vlastnosti‘ . V okně pak v záložce ‘Zástupce‘ doplníte za název spouštěného programu instrukci “/pbdebug“ (např. “c:\map\main.exe“ doplníte na “c:\map\main.exe /pbdebug“). Poté se znovu spustí aplikace. V aplikaci je potřeba zopakovat kroky, které vedou ke vzniku chyby a pak aplikaci ukončit. Vzniklý soubor (main.dbg, naleznete jej ve stejném adresáři jako main.exe) mívá značnou velikost, proto doporučujeme před jeho odesláním provést kompresi. DŮLEŽITÉ: nezapomeňte vrátit nastavení do původního stavu (odstranit instrukci “/pbdebug“ )!!! Jinak probíhá kontinuální zápis, soubor neúměrně narůstá a běh aplikace se výrazně zpomaluje.
ChybyZasílání chybových hlášeníChybový soubor – umožňuje zobrazit informace o chybách, které se vyskytly při běhu aplikace. Zobrazenou chybu nebo celý soubor můžete zaslat na adresu support@ksprogram.cz. Zpětný přehled ukončení aplikace systémemVeškerá ukončení aplikace systémem (upadnutí aplikace) se zapisují do událostí Windows. Toto je možné zpětně prohlížet v Prohlížeči události, který se otevírá v Ovládacích panelech ve složce Nástroje pro správu. O tom, jak dlouho informace v prohlížeči zůstane, rozhoduje systémové nastavení na konkrétní stanici. Pozn. Platí od Windows 2003 a XP,
SQL promptMenu: Systém – SQL prompt Tuto volbu může používat pouze uživatel s přístupem správce aplikace.
Tlačítkem Otevřít lze načíst SQL příkaz ze souboru, uložený pomocí tlačítka Uložit jako. Tlačítko LongRun umožňuje provést i velké množství příkazů najednou, které by se jinak do editačního okna nevešly, pokud jsou tyto uloženy v SQL souboru. Chcete-li potvrzovat provedení jednotlivých příkazů zapsaných v jednom souboru, zatrhnete políčko Krokovat. Políčko Bez CREATE slouží k potlačení příkazů CREATE (potlačení založení tabulky) při zpracování souboru .sql otevřeného tlačítkem Otevřít. Pole Rozšiř.syntaxe umožňuje psát SQL příkazy nejen anglicky, ale i česky, např. výběr příjmení z pracovníků, kde osobní číslo je menší než 100.
V záložce Výsledky se zobrazují načtené záznamy při použití příkazu select. V této ploše je možné se přemísťovat pomocí scrollbarů v horizontálním i vertikálním směru.
- rozdělit plochu svisle na dvě pracovní oblasti (široké sestavy) - pomocí černého políčka v levém spodním rohu - měnit šířky sloupců nastavením kursoru na svislé čáry tabulky v hlavičce tabulky - měnit pořadí sloupců (kursor na hlavičce sloupce, stisknout levé tl.myši a horizontálně přetáhnout do nové pozice)
Tlačítko Tisk: jste-li v záložce SQL příkaz můžete zapsaný příkaz vytisknout na tiskárně, jste-li v záložce Výsledky, vytisknou se vybrané záznamy. Použijete-li tlačítko Uložit jako v záložce Výsledky, máte možnost vybrané záznamy uložit do souboru v některém z nabízených formátů. Pokud chcete příkaz, který byl proveden pro naplnění daného okna Výsledků, provést znovu, stisknete tlačítko dole retrieve, chcete-li tento příkaz zkopírovat do clipboardu pro další použití, použijete tlačítko select do clipboardu.
Na většině sestav je možné stiskem pravého tlačítka vybrat z kontextového menu položku Zdroj SQL. Po jejím výběru se do schránky/clipboardu vloží SQL syntax, podle které se načítají data do dané sestavy. Následně je možné tuto syntax vložit např. do výše uvedeného SQL promptu a zde příkaz přímo spustit. V některých případech se může v SQL příkaze objevit zápis typu ???:adc_os_cislo, což toto popisuje dynamicky měněnou proměnnou, která do příkazu vstupuje a je ji tudíž nutné pro další použití doplnit.
V okně SQL promptu (vpravo dole) též naleznete informaci o době trvání zpracovávaných SQL příkazů. Do času se započítává zpracování příkazů, přenos dat ze serveru na klienta i vlastní zobrazení v sestavě na stanici.
Část SQL příkazu lze zapoznámkovat, například při zkoušení. Pomocí dvou lomítek //. Veškeré SQL příkazy se archivují (tabulka archiv, menu: Evidence – Archiv změn dat).
Audit činností a přehled přihlášení uživatelůMenu: Systém – Správa uživatelů – Audit činností Audit činnosti poskytuje přehled o činnosti každého uživatele v zadaném dni. Za vybraného uživatele se zobrazuje seznam otevíraných, resp. zavíraných oken z aplikace KS Mzdy a Personalistika a k tomu čas otevření, resp. zavření okna (hodiny, minuty, sekundy).
Protože se jedná o síťově náročnější záležitost, je tato volba dostupná v případě nastaveného aplikačního auditu, který sám o sobě vyšší režie na síť předpokládá.
Přenosy dat (import do a export ze systému)Menu: Mzdy – Přenosy dat Systém Mzdy a Personalistika je otevřeným pro spolupráci s externími informačními systémy, proto je připraven jak pro příjem dat z jiných informačních systémů (IS), případně z externího pořizovacího software firmy KS - program, tak lze data exportovat do jiných IS (především do hlavní knihy účetnictví nebo bankovního modulu).
Informace o stanici a srovnání souborů na stanicíchMenu: Systém – Informace o stanici Informace o stanici – umožňuje zobrazit některé systémové informace o stanici, na které je aplikace spuštěna. Informace jsou členěny do těchto kategorií: Prostředí – zobrazí informace o nastavených systémových proměnných PATH – obsah systémové proměnné PATH Soubory PBD, EXE, DLL, OCX, INI – zobrazí informace o souborech s těmito příponami, které se nachází v adresářích uvedených v proměnné PATH Aplikace – informace o spuštěné aplikaci
Informace o nastavení národního prostředíInformace o nastavení národního prostředí na stanici, jako například dny v týdnu, měsíce, formát země, jazyka, oddělovačů, měny. Pokud zašlete mailem na support chybový soubor, také tyto informace jsou přidány do přílohy mailu.
DiagnostikaMenu: Systém – Diagnostika - … Slouží k dílčímu testování a diagnostice stavu stanice u uživatele. Používá se ve specifických případech, jen ve spolupráci s firmou KS – program.
Web ServerMenu: Systém – Web server Je určeno k přepnutí aplikace KS Mzdy a Personalistika do aplikačního serveru pro internetové/intranetové klienty. K tomuto se nejdříve spustí dialogové okno. Před zahájením provozu aplikačního serveru je však nutné provést instalaci dalších produktů (web serveru, cgi-bin aplikace a konfiguračních souborů).
Náhradní přihlášení uživatelůMenu: Systém – Správa uživatelů – Seznam náhradních přihlášení Toto bylo vyvinuto z důvodu možnosti přidávat nové uživatele na úrovni aplikace. Ve skutečnosti jsou na databázovém serveru všichni uživatelé aplikace přihlášeni jako jeden uživatel a v rámci aplikace teprve dochází k rozlišení jednotlivých uživatelů. Na tyto uživatele jsou pak nastavena přístupová práva.
1. Zde se přidávají a odebírají uživatelé na aplikační úrovni. 2. Pokud chcete zadat nového uživatele, zvolte tlačítko „Nový“.
Aby aplikace rozpoznala, že se jedná o náhradní přihlášení, je nutné spouštět ji s parametrem /ALIAS. Tento parametr vložte do zástupce, ze kterého aplikaci spouštíte podle následujícího postupu:
b) V záložce Zástupce vyberte položku Cíl c) Na konci položky doplňte mezeru a pak parametr /ALIAS. Po úpravě bude obsah položky vypadat například takto: “C:\Program Files\KS Program\MaP\MAIN.EXE“ /ALIAS d) Uložte nastavení tlačítkem OK.
Přiřazování práv uživatelům z Active DirectoryMenu: Systém – Přístupová práva Při standardním nastavení se seznam uživatelů aplikace načítá z DB serveru a náhradních přihlášení. Nastavením rozšiřujícího parametru AD_READ_USERS (ze skupiny 13) na hodnotu "1x" nebo "vždy" je možné načítat uživatele z Active Directory a poté jim standardním způsobem přidělit práva (roli).
"1x" - znamená načíst poprvé a pak již neobnovovat (v rámci jednoho spuštění aplikace) "Vždy" - znamená načítat uživatele z AD při každém pokusu o zjištění seznamu uživatelů
Kontejner s uživateli: Zamestnanci (budou načteni všichni uživatelé i z kontejneru Zamestnanci a všech podřízených kontejnerů)
PřílohyPřenos databáze z databázové platformy Informix na Microsoft SQLPři přenosu databáze postupujte podle následujících kroků:
Export dat do PDF formátu(Adobe Acrobat)Pro správný export dat do PDF formátu musí být na klientské stanici nainstalován program BULLZIP_PDFPRINTER_4_0_0_568.EXE. Tento soubor je již v současné době součástí instalačního CD aplikace Map/Pis
|