Popisy pracovních míst - číselník vlastností

Z Prirucky

Číselník vlastností

Menu: PIS – Popisy pracovních míst – Číselník vlastností

Při zakládání popisu pracovních míst věnujete tomuto menu pozornost obvykle pouze do té míry, že si vyberete vlastnosti, jimiž budete pracovní místa popisovat, odsouhlasíte nebo pozměníte jejich název a umístění do skupiny vlastností. Nebo vytvoříte svoje – uživatelské – vlastnosti.

PIS-popisy-pracovnich-mist-ciselnik-vlastnosti.png

Pracovní místo popisujete vlastnostmi – ke každé vlastnosti přísluší hodnota (např. vlastnost: ‚Počet pracovníků na pracovním místě‘ , hodnota: 3). Vlastnosti jsou zde připraveny, hodnoty zadáváte až v konkrétním popisu pracovního místa. Vlastnosti jsou buď systémové (typ: S, číslo vlastnosti: do 1000) nebo uživatelské (zakládáte je sami způsobem vlož nový záznam, založí se typ: U, číslo vlastnosti: nad 1000), jsou zařazeny do nějaké skupiny vlastností. Předpokládáme, že byste si mohli vystačit se škálou přichystaných systémových vlastností.


Vzhledem k tomu, že těchto vlastností může být mnoho, jsou rozděleny do skupin. Skupiny vlastností jsou prezentovány velkými ikonami v levé části okna. Po kliknutí na některou skupinu se zobrazí vždy pouze vlastnosti přiřazené do zvolené skupiny. Na tyto skupiny lze přidělit přístupová práva.

Číselník je předvyplněn řadou údajů, u nichž je předpoklad, že mohou být využívány. Další vlastnosti si zde může každý zákazník přidat sám. Předvyplněné vlastnosti nejdou vymazat, ani u nich nelze změnit některé parametry. Je to proto, že aplikace potřebuje u těchto vlastností přesně vědět, pod kterým číslem se zadává např. stupeň vzdělání, praxe, platová třída či osvědčení. Tyto vlastnosti však lze přejmenovat podle požadavku zákazníka, nebo je zařadit do jiné skupiny.


Dvojklikem myši na „vlastnost“ se tato zobrazí v editačním režimu a vidíte její podrobnější definici – atributy a hodnoty:

PIS-popisy-ciselnik-vlastnosti-editace.png PIS-popisy-ciselnik-vlastnosti-editace2.png

  • Název vlastnosti – Volitelný název. I u vlastností tzv. systémových je možno měnit název, ovšem pozor na to, aby vypovídající charakter zůstal zachován i po změně názvu.
  • Bitmapa – Slouží pro rychlou orientaci, obrázek ze souboru BMP.
  • Typ – Není možné měnit, indikuje, zda je vlastnost přidaná uživatelsky nebo ne (S – systémová, U – uživatelská)
PIS-popisy-datove-typy.png
  • Datový typ – Datovým typem je definována množina přípustných hodnot pro hodnotu vlastnosti; kontrola proběhne při zadávání hodnoty v popisu pracovního místa. Tak například pro vlastnost „počet pracovníků“ je vhodná hodnota číselná, pro vlastnost „vypracoval dne“ hodnota datumová a pro vlastnost „popis činnosti“ je to nějaký souvislý text. Výběr hodnot: text, číslo, decim.číslo, datum, textové pole. Text může mít pouze 50 znaků, pro větší texty je určeno textové pole. Tuto položku neměňte, pokud už je aspoň jednou použita v popisu pracovních míst.
  • Opakovatelnost v čase – Pokud zde zadáte ‚Ano‘ , znamená to že vlastnost můžete přidělit pracovnímu místu vícekrát. Pokud zadáte ‚Ne‘ , bude mít místo v kterýkoliv zvolený den pouze jednu tuto vlastnost. Např. ‚Ano‘ má vlastnost ‚osvědčení‘ – po zaměstnanci na pracovním místě požadujeme více různých osvědčení (školení), hodnotu ‚Ne‘ má např. vlastnost ‚Počet pracovníků na pracovním místě‘.
  • Zařazení do skupiny vlastností – Volba, do které skupiny má být vlastnost zařazena
  • Výchozí vl. pro propojení - je zatrženo (má hodnotu „Ano“) u výchozí vlastnosti, která je propojena s další vlastností. Např. „jazyková znalost“ – výchozí vlastnost, „stupeň jazykové znalosti“ – návazná vlastnost. Pokud se pro ně rozhodnete, budete muset v popisu pracovního místa vyplnit obě vlastnosti s hodnotami.
  • Propojit s výchozí vlastností – název nadřazené vlastnosti – viz pole „Výchozí vl. pro propojení“
  • V sestavě řadit údaje pod sebe - tato volba se objeví jen u opakovatelných vlastností; uživatel zde volí, zda se hodnoty mají v tiskové sestavě objevit na řádku jeden za druhým nebo pod sebou. Zpracováno pouze pro všeobecnou variantu sestavy popisu prac.místa.

  • Výběr ze seznamu (objekt) – využívá se tehdy, pokud se má hodnota vlastnosti vybírat z určité množiny hodnot – z číselníku. Zde se zadá název číselníku, ze kterého se budou nabízet hodnoty (pokud bude zákazník chtít propojit vlastnost z číselníkem, je nutné kontaktovat výrobce, aby vám sdělil název objektu prezentující požadovaný číselník).
  • Argument – Závisí na předchozí položce
  • Datový sloupec – Závisí na položce "Výběr ze seznamu", znázorňuje, který sloupec z číselníku je skutečně uložen v databázi
  • Zobrazený sloupec – Zde se zadá, který sloupec z číselníku se má zobrazovat v popisu pracovního místa, protože to může být jiný než datový sloupec. Obvyklá volba je např. „číslo“, „text“, nebo „číslo a text“. Např. u vlastnosti „středisko“ lze volit: číslo; název; celý název; číslo divize; číslo skupiny středisek.
  • Sloupec tištěný v sestavě – obdoba předchozí volby „zobrazený sloupec“ ovšem s tím rozdílem, že hodnota bude použita pro tištěnou sestavu
  • Filtr nabídky - obvykle nevyplněno; slouží pro speciální případy. Jen tehdy, pokud je vlastnost „číselníková“, pak se tímto filtrem dá zúžit množina hodnot, která bude nabízena (tzn. nebudou nabízeny všechny hodnoty z číselníku, ale jen vybrané tímto filtrem). Filtrovací podmínka se zapisuje syntaxí stejnou jako v klasickém filtru (v horním poli).
  • Třídění nabídky - nabízí se u vlastností číselníkového typu. Uvádí se název sloupce (viz též hodnoty v poli „Zobrazený sloupec“) pak mezera a poté písmeno A nebo D značící vzestupné třídění (ascending) nebo sestupné (descending). Např. u vlastností lékařských prohlídek – cislo A – v případě zadávání hodnoty lékařské prohlídky bude uživatel vybírat ze seznamu lékařských prohlídek setříděného dle čísla lék.prohlídky.

  • checkbox Založit s prázdnou hodnotou při vzniku nového místa – též tzv. "základní vlastnost". Pokud je pole zatrženo, pak je každému novému pracovnímu místu tato vlastnost automaticky přiřazena, ovšem bez hodnoty.
  • checkbox Zobrazit v zúžené variantě sestavy popisu pracovního místa – zatrhávací pole; tímto je řečeno, zda se vlastnost (a hodnota) má či nemá zobrazit v tzv. zúžené variantě sestavy Popisu pracovního místa.
  • checkbox Vlastnost je součástí "kompetenčního modelu" - návaznost na modul Hodnocení
  • Při změně prac.místa v poměru provést - Pokud bude změněno pracovní místo zaměstnance v agendě Pracovní poměr nebo bude novému zaměstnanci zadáno pracovní místo, zda dojde také ke změně hodnoty této vlastnosti tak, že bude přebrána hodnota z popisu pracovního místa. Možné hodnoty jsou:
    • nic-žádná vazba na položku
    • zobrazit dotaz na změnu položky
    • změna položky s povolením editace
    • změna položky-pevná vazba

Toto je možno nastavit jen u vybraných vlastností:

    • 1-středisko
    • 3-tarifní třída
    • 5-KZAM
    • 6-pracovní kategorie
    • 42-typ mzdy
    • 93-skupina pracujících
    • 96 –rozpočtová kategorie
    • 97-výkaz

Viz též agendu "Pracovní postup".

Přenesení hodnoty z popisu pracovního místa do pracovního poměru.
Následující příkaz mění hodnotu pole CZ-ISCO v agendě pracovního poměru na hodnotu, která je uvedena v popisu pracovního místa. Pozor: pokud pracovní místo nebude mít v popisu vlastnost CZ-ISCO (systémová vlastnost č. 5) s hodnotou, bude hodnota CZ-ISCO v agendě prac.poměru vynulována!

update prac_pom set jkz = (select hodnota from prac_mist_atrib where cis_atributu = 5 and prac_pom.id_pracmist = prac_mist_atrib.id_pracmist);


Tip. Umístěte kurzor (myší) do šedého pole, v němž se vyskytují skupiny vlastností, klikněte pravým tlačítkem myši a ikony zastupující skupiny vlastností se zmenší; klikněte podruhé, a ikony se opět zvětší.

Tip. Pro evidenci rizik na pracovním místě použijte systémovou vlastnost č. 76 – Rizikový faktor. Typy rizik zadejte předtím do univerzálního číselníku. Návaznou vlastností na tuto vlastnost je systémová vlastnost č. 77 – Kategorie rizika. Zadaná rizika je možné přenášet do formuláře pro lékaře (viz kapitola Lékařské prohlídky).

Tip. Do popisu pracovních míst je možnost přidat vlastnost ‚Požadovaná praktická zkušenost‘ (systémové č.vlastnosti 73) (defaultně ve skupině Požadovaná kvalifikace - hodnota se bere z číselníku – univerzální číselník praktické zkušenosti) s návaznou vlastností ‚Počet let zkušenosti‘ (systémové č.vlastnosti 74). Pokud vlastnost v systému není (starší verze sw), je potřeba spustit jednorázovou funkci č. 25. Zde se předpokládá vyplňování takových údajů jako : řízení menšího kolektivu – 3 roky, práce s db SQL – 2 roky, objektové programování – 5 let, apod. Další vlastnost je ‚Získávaná praktická zkušenost‘ (systémové č.vlastnosti 75, defaultně ve skupině Základní údaje) s návazností (např. při změně pracovního místa) do ‚Evidence zaměstnanců‘ záložky Praktické zkušenosti.