Pracovní neschopnost
Menu: Mzdy > Nepřítomnosti > Pracovní neschopnost
Menu: Evidence > MaPExpress > Pracovní neschopnost
Pracovní neschopnosti
V této záložce se zadávají nepřítomnosti typu
- nemoc (mzdová položka číslo 511 – PRAC.NESCHOPNOST),
- úraz (509 – NEPRACOVNÍ ÚRAZ),
- pracovní úraz (508),
- karanténa (831),
- nemoc z povolání (kód nastaven v rozšiřujících parametrech).
Jedná se o tzv. dokladované nepřítomnosti, které jsou placeny z dávek nemocenského pojištění.
V agendě Nepřítomnosti/Prac.neschopnost byly zapoznámkovány kontroly na rozdělování dlouhodobé PN podle dnů náhrad a nemocenské. Nyní je možné pro dané období pořizovat vše jedním záznamem a rozdělení nastává automaticky ve zprac.btto. Záznam je možno zadat jen V RÁMCI DANÉHO MĚSÍCE, NELZE UKONČIT NEMOC V BUDOUCÍM OBDOBÍ.
Proplácení
Zaměstnanci budou proplaceny pouze ty neschopnosti, u kterých bylo zadáno i ukončení, případně byla nemoc prodloužena do dalšího měsíce (volba ‚Trvání‘). Dokud bude neschopnost neukončená, nebude zaměstnanci proplacena. V takovém případě bude při zpracování brutto vygenerována MzdPol vybrané nepřítomnosti bez částky, pouze s dny a hodinami, které zaměstnanec zameškal dle svého časového fondu.
Proplácení nepřítomnosti není přímo vybranou MzdPol (řady 5xx), ale vygeneruje se příslušná položka dávek nemocenského pojištění (řady 8xx), resp. položek může být více – v členění dle sazeb legislativy.
Přepínač seznamu
V okně Pracovní neschopnost máte na rozdíl od ostatních záložek navíc přepínač, kterým nastavíte zobrazený seznam dříve zadaných neschopností vybraného zaměstnance. Implicitně je seznam nastaven stejně, jako když je přepínač na položce Poslední PN, dalšími možnosti přepínače jsou Trvání neschopnosti, Neukončené PN, Předchozí PN za 12 měsíců a Všechny PN. Funkci nastavení přepínače seznamu absencí se budeme věnovat níže.
Nová neschopnost
Vložení nové pracovní neschopnosti se provádí tak, že použijete volbu menu ‚Vložit nový záznam‘. Tím se vygeneruje řádek s předvyplněným číslem pracovního poměru. Ze seznamu použitelných MzdPol vyberete odpovídající druh pracovní neschopnosti.
V dalším políčku zadáte datum začátku neschopnosti. Víte-li i datum ukončení, můžete jej vložit rovněž.
Jakmile je vyplněno datum začátku, systém vypočítá zůstatek podpůrčí doby a zobrazí jej společně s datumem, kdy skončí standardní podpůrčí doba (tj. 365 dní). Jestliže zaměstnanec odpracoval méně než 6 měsíců od nástupu, systém zobrazí upozornění, že je potřeba navést nepřítomnosti za posledních 12 měsíců i od předchozího zaměstnavatele, aby mohla být podpůrčí doba správně vypočtena. Toto upozornění se nezobrazuje, když už existuje alespoň jeden záznam neschopnosti začínajíci před datem nástupu, nebo když uživatel potlačí tuto kontrolu ve mzdových údajích (viz Evidence mzd.údajů).
Číslo rozhodnutí o dočasné PN
Zadává se v režimu Editace. Tento formát vyžaduje OSSZ i pro XML soubor.
S ohledem na zavedení tzv. evidenčních čísel neschopenky od 1.10.2011 byla v agendách pro pořizování prac.neschopnosti a OČR změněna kontrola údaje "Č.rozhodnutí o dočasné PN" tak, aby zde bylo možné pořizovat i nové číselné údaje v délce 10 nebo 18 míst.
Před 1.10.2011: Číslo by mělo být ve tvaru: velké písmeno a 7-8 číslic, bez mezery mezi písmenem a číslicemi. Systém kontroluje, aby zde nebyla mezera, jinak nedovolí uložit.
- Odpr.hodiny 1.den - zde zadáváte počet odpracovaných hodin zaměstnance v den začátku pracovní neschopnosti.
Pokud zadáte DPN tak, že první den jsou odpracovány všechny naplánované hodiny (nebo jsou zadány odpracované hodiny a naplánované nejsou žádné), systém zobrazí varovné okno se zprávou a absenci zpracuje tak, jako by začala o den později bez odpracovaných hodin.
Abeceda mzdové účetní 2013, str. 84: Vznikne-li ale DPN ode dne, v němž má zaměstnanec směnu již odpracovanou, počíná období 21 kalendářních dnů pro účely poskytování náhrady mzdy až následujícím kalendářním dnem.
- OH posl. – odpracované hodiny poslední den.
Pokud jsou vložené hodiny 1.den vyšší než hodinový úvazek, zobrazuje se v aplikaci chybové hlášení. Pro případ, kdy jsou stejné jako hodinový úvazek, byl doplněn dotaz s upozorněním, že první den bude započítán do snížené sazby s poznámkou, že pokud se nejedná o nástup do léčebného zařízení, měl by lékař vypsat nový doklad.
Pozor u nočních směn, kdy zaměstnanec danou noční směnu z důvodu neschopnosti nedokončí, nebo neschopnost mu zabrání v nástupu na další směnu, která připadá na ten samý den. V takovém případě je potřeba zadat počet odpracovaných hodin v ten den (nikoliv ve směně).
Dále v každém případě, kdy zaměstnanec má začátek směny jeden den, a konec směny den druhý, je potřeba ošetřit to, že jiným poměrem se započítává nepřítomnost pro výpočet proplácení nemocenské dávky a jiným poměrem pro zameškané hodiny časového fondu měsíce. Systém toto sám nepozná, neboť neeviduje u rozvrhů hodinu začátku a konce směny. Proto do agendy Nepřítomnosti zadávejte do pole OH1.den počet odpracovaných hodin v ten den (nikoliv ve směně), a po provedení výpočtu zaměstnance zkontrolujte ve ´Zpracování brutto´ počet dnů a hodin u kódu 811 (první tři dny proplácení nepřítomnosti), které systém vykazuje jako zameškané z pracovního fondu. Případnou nesrovnalost opravte tím, že přímo do ´Zpracování brutto´ ručně zadáte novou mzdovou položku 511 PRAC.NESCHOPN. (nebo 508 nebo 509):
- Datum Od, Datum Do – nevyplněné
- Dny – mělo by být zadáno 0
- Hodiny – počet hodin pro korekci, např. –2 (začíná-li směna ve 22 hodin)
- Sazba – 0
- Nákladové středisko – vyberte nákladové středisko stejné jako u kódu 811
Je důležité nevyplňovat Datum Od, Datum Do; v případě vyplnění by totiž systém zadaný řádek chápal jako zameškaný den při zjišťování odpracovaných dnů pro výpočet průměru na nemoc, a tento průměr by byl v důsledku chybný.
nepl_nahr_hod
nepl_nahr_hod | Kód, na který se vykazují neplacené hodiny náhrady za PN po půlnoci | ||
"Pokud je parametr vyplněn na hodnotu 0, ke kontrole nedochází. Pokud je vyplněn mzdovou položkou (doporučeno 500 - 589), pak u kalendářů, u nichž lze zadat začátek směny, je kontrolován počet hodin do půlnoci posledního dne náhrad za PN. Tedy pokud na 21 den vychází směna, která přechází z jednoho dne přes půlnoc do druhého dne a je vyplněn začátek směny, je náhrada za PN v tento den vypočtena jen za hodiny do půlnoci. Na mzdovou položku, která je hodnotou tohoto parametru se vykážou hodiny neplacené (hodiny po půlnoci)." |
Do položky ‚Hrubý průměr‘ se z evidence poměrů přenese aktuální průměr pro nemocenské dávky (vypočtený, tedy neupravený dle max.hranic). V případě, že systém zjistí, že zadaná neschopnost navazuje na jinou, u které je průměr odlišný (např. při přechodu z minulého kvartálu), doplní se tento předchozí. V obou případech lze předvyplněný údaj opravit. V případě, že průměr nebyl v evidenci poměrů nalezen (nově nastoupivší zaměstnanec), systém vyžaduje jeho zadání.
Do agendy lze vložit také záznam o pracovní neschopnosti, která přechází do následujícího období. Tuto vlastnost lze nastavit v rozšiřujících parametrech – par. ‚PN_OCR_NASLMES‘ – hodnota ‚a‘. Při tomto nastavení je potlačena kontrola datumu ukončení během ukládání do databáze.
Po uložení nového záznamu nepřítomnosti se může uživateli zobrazit informativní okno ‚Náležitosti absence‘, ve kterém je rekapitulace důležitých údajů o vloženém záznamu. Toto okno se zobrazuje tehdy, když je v rozšiřujících parametrech systému vložena do parametru ‚PN_INF_OKNO‘ hodnota ‚a‘.
Oprava a rušení
Pokud chcete již dříve zadanou absenci opravovat či rušit, je potřeba nastavit přepínač seznamu na Poslední PN, čímž se vám zobrazí všechny dříve zadané pracovní neschopnosti vybraného zaměstnance (absence z aktuálního období a jedna předcházející absence). V seznamu označíte požadovaný záznam, který můžete standardním způsobem zrušit či opravit v režimu editace. Pokud je přepínač nastaven na Všechny PN, lze v režimu editace měnit jen záznamy spadající do aktuálního období nebo záznamy z období před nástupem zaměstnance (používají se pro kompletní data ve statistikách při nástupu v průběhu roku).
Ukončení neschopnosti
Chcete-li ukončit pracovní neschopnost, kterou jste dříve zadali bez ‚data do‘, lze tak učinit nejlépe, pokud máte přepínač seznamu neschopností nastaven na Neukončené PN, čímž se vám zobrazí záznamy bez data konce. Přes editaci zadáte datum konce. Zadáním ukončení absence zajistíte její celé proplacení, a to i pokud začátek spadá do minulého období.
Trvání neschopnosti
V případě, že zaměstnanci pracovní neschopnost pokračuje do dalšího měsíce (dodal tzv. lístek na peníze), není nutné zadanou nepřítomnost ukončit a znovu vložit novou od dalšího dne, ale můžete jednoduše provést tzv. trvání neschopnosti. To provedete tak, že přepínač seznamu přepnete na Trvání neschopnosti, čímž se vám zobrazí všechny neukončené absence. A v tomto režimu Nepřítomnosti, pokud zadáte ‚datum do‘ dané absence, tak se vám automaticky vygeneruje nový záznam dané nepřítomnosti s ‚datem od‘ následujícího dne. Pro tuto situaci potom platí:
- ukončená část nepřítomnosti (zadán ‚datum do‘) bude proplacena.
- nově vytvořená část nepřítomnosti bude pokračovat do dalšího měsíce.
Tato operace má zcela analogický výsledek jako by byly oba záznamy zadány a ukončeny zvlášť.
Číslo dokladu
Systém automaticky vytváří čísla dokladů podle pořadí ukládání jednotlivých záznamů. Pro větší organizace lze nastavit číslování ve více číselných řadách pomocí rozšiřujícího parametru ‚CDOKL_VRAMCI‘. Je možné si vybrat možnosti:
- V rámci podniku - bude vytvářena jen jedna číselná řada, formát = POŘADÍ / MES / ROK.
- V rámci divizí - samostatné číselné řady, formát = Č.DIVIZE / POŘADÍ / MES / ROK.
- V rámci skupin středisek - samostatné číselné řady, formát = Č.SKUPINY / POŘADÍ / MES / ROK.
- Pro každý měsíc se nastavuje číslování dokladů odděleně – tzn., že začíná znovu od 1.
- Systémové číslování probíhá nezávisle na uživateli a je prováděno vždy.
Uživatelské číslování dokladů: uživateli je umožněno poznamenat ke každému záznamu o pracovní neschopnosti i označení příslušného dokladu v rozsahu 10 alfanumerických znaků. Tato možnost je k dispozici v aplikaci od verze 1.71.0306 výše. Pomocí rozšiřujícího parametru ‚CDOKL_UZIV‘ lze nastavit, že k zobrazovaným údajům při editaci se doplní pole ‚Označení dokladu‘, kam je možné zapisovat vlastní identifikaci. Tato identifikace se pak promítá i do sestavy ‚VÝKAZ DÁVEK NEM.POJ.‘.
Režim Editace V režimu editace se nachází informativní položka "NM končí dnem" (kde NM = náhrady mzdy). Tato se vždy zjistí ve vztahu k počátku PN a pro období před 1.1.2011 je zobrazováno datum posunuté o 13 dní, pro období po 1.1.2011 je posun o 20 dní (legislativa 2011).
Smazání dokladů
Pokud odstraňujete nepřítomnost, která je poslední, systém ji smaže. Pokud odstraňujete nepřítomnost, která není poslední v řadě (po ní byly zadány další), systém ji pro uživatele „smaže“ (není viditelná), ale ve skutečnosti o ní záznam v tabulce zůstává – označí se jako stornovaný. Takto je možno případně dohledat, že dokladová číselná řada nebyla porušena. V tabulce „absence“ je číslo dokladu ve sloupci „c_dokladu“, resp. v tabulce „abs_dokl“ ve sloupci „uziv_doklad“. Stornovaný záznam se pozná tak, že ve sloupci „zpet_propl“ (tab:absence) je hodnota „s“.
Ruční změna průměru
Případná změna průměru – namísto systémem dosazeného uživatel ručně hodnotu upravil – je patrná náhledem do tabulky „absence“. Hodnoty ve sloupci „ind_prum“ mohou nabývat hodnot: r – ruční změna, m – vzato z minulé, jde o pokračující absenci, p – hodnota z pracovního poměru (automaticky vypočtená), v – jedná se o absenci, jejíž průměr vznikl výpočtem – automaticky – jedná se o nemoc v měsíci nástupu.
Hodnota v poli „zpet_propl“ = „s“ indikuje, že se jedná o stornovaný záznam.
Automatický výpočet průměru pro zaměstnance, který onemocněl v měsíci nástupu
U zaměstnanců, kteří onemocněli v měsíci nástupu systém nyní sám vypočte průměr pro nemocenské dávky z hodnot zpracování brutta.
Průměr bude počítán v případě, že u zaměstnance je v nepřítomnosti zadána neschopnost s nulovým průměrem. O tom, že systém spočte průměr po zpracování brutto, budete při vložení neschopnosti informování hlášením. V případě, že průměr u neschopnosti zadáte ručně, systém již výpočet průměru nebude provádět.
Systém počítá průměr tak, že se po uložení brutto provede výpočet průměru pro nemocenskou. Tento se v případě, že nebyl zadán u absence ručně (případně nebyl určen pravděpodobný průměr v pracovních poměrech), uloží k příslušné absenci i do pracovního poměru a znovu se provede přepočet brutto. Tím dojde k výpočtu nemocenských dávek. V případě, že se v průběhu měsíce změní brutto, dojde opět k přepočtu průměru.
Nepřítomnosti zadávané zpětně
Nepřítomnost lze zadávat i zpětně pro období, které spadá do již uzavřeného období ve mzdách (nastaven rozšiřující parametr pro zpětné dopočty). Při zadání absence se automaticky „dotáhne“ průměr pro nemoc z historického měsíce - data začátku nepřítomnosti (pokud by takový záznam nebyl nalezen, bude na to uživatel upozorněn). Systém při uložení neschopnosti zahlásí: „Absence spadá do minulého období a máte zapnut zpětný dopočet. Opravdu chcete provést zpětný dopočet s pokrácením základní mzdy?“. Pokud odpovíte „Ne“, dojde k zapsání nepřítomnosti i k jejímu proplacení, ale již ne k pokrácení v tomto okamžiku již neoprávněně vyplacené mzdy za minulé období. Jinak tomu bude při odpovědi „Ano“ – dojde i k pokrácení mzdy – výpočtem bude vygenerována záporná částka do Zpracování brutto.
Systém umí zpracovat nepřítomnost zadanou zpětně do období o měsíc zpět před aktuálním obdobím, nebo i za období starší a delší než jeden měsíc. Při výpočtu se bere v úvahu typ kalendáře, rozvrh a hodinový úvazek dle hodnot, které platily v daném období.
Viz též výpočet sazby pro náhradu z průměru pro p.p.účely
Podpůrčí doba
Pokud je zpětně zadávána nepřítomnost, která spadá do období před nástupem zaměstnance, systém dovolí nepřítomnost zadat, ale samozřejmě ji neproplatí. Účelem je, aby nepřítomnost byla zohledněna při výpočtu tzv. podpůrčí doby.
Počet dnů, které zbývají do konce podpůrčí doby i datum konce podpůrčí doby je zobrazen při zadání nepřítomnosti. Dále je k dispozici sestava „Podpůrčí doby“.
Pracovní neschopnosti - legislativa
Pro první část (náhradu) systém do položky „Hrubý průměr“ automaticky dosadí průměr pro pracovně právní účely („pro dovolenou“). Pro druhou část je dosazen průměr pro nemoc.
Protože náhrada je placena podle počtu pracovních dnů (hodin), je nutno mít u zaměstnance v agendě Pracovního poměru definován správný (skutečný zaměstnancův) kalendář.
Poslední položky – „dny náhrad“ a „hodiny náhrad“ – standardně nevyplňujte!
Hodnoty do těchto polí zadávejte jen tehdy, pokud chcete sami určit počet dnů a hodin pro náhradu (tzn. tehdy, když mají být jiné než jaké by byly zjištěny dle kalendáře přiřazeného zaměstnanci v agendě Pracovní poměr). Pozor na to, že se zadává celkový počet pracovních dnů a pracovních hodin (tzn. včetně prvních tří t.č. neplacených pracovních dnů).
Jinou možností, jak změnit počet dnů a hodin pro náhrady, je použití tzv. kalendáře pro náhrady – viz agendu Pracovní poměr, záložka Pracovní doba.
Prvních 21 dní dlouhodobé prac.neschopnosti, které spadají do dvou čtvrtletí.
Podle platné legislativy mají být náhrady mzdy vypočteny vždy podle průměru pro prac.právní účely, který se vztahuje k jednotlivým dnům nepřítomnosti.
V naší aplikaci je možné takové případy zpracovávat dvěma způsoby:
a) celých prvních 21 dní pořídit jediným záznamem (např.25.3. - 14.4.). Během výpočtu náhrady mzdy v rámci aut.zpracování btto (nebo v rámci Výpočtu mzdy "včetně automatického doplnění") se v takovém případě počítá se dvěma částkami průměrů.
b) prvních 21 dní pracovní neschopnosti rozdělit na dva záznamy (např. 25.3 -.31.3, a 1.4.-14.4.). Je potřeba zadávat každý záznam zvlášť bez využití příznaku trvání.
Vyšší náhrada než zákonem minimálně stanovená
Pokud chce firma vyplácet vyšší náhrady za nemoc než jsou zákonem minimálně stanovené, je potřeba toto v aplikaci nastavit: zvýšení náhrady se provádí zapnutím rozšiřujícího parametru "narok_zvys_znm" na hodnotu "Ano", nastavením mzdových položek 871 - 878 a při zadání absence zaškrtnutím políčka "Nárok na zvýš. náhradu mzdy".
Úmyslná pracovní neschopnost
V evidenci prac.neschopnosti je indikace úmyslné pracovní neschopnosti. Její nastavování je poněkud nestandardní - v režimu pohledu je potřeba se nastavit na příslušný řádek a pak lze indikaci změnit s pomocí nového tlačítka vpravo dole. (Tento postup je proto, že lze příznak měnit i se zpětnou platností u záznamů, kam se uživatel nedostane na editaci).
Možné hodnoty
- neúmyslná
- 50%-poloviční
- 100%-úmyslná
- nevyplácet
Dopady
Výpočet náhrady
- "neúmyslná" ... normální náhrada
- při zadání hodnoty "50%-poloviční" ...Poloviční náhrada zaokrouhlena na celé koruny nahoru
- "100%-úmyslná" nebo "nevyplácet" ... žádná náhrada
ELDP
Pokud je nepřítomnost označena jako 100%-úmyslná, pak se kalendářní dny nezapočtou do vyloučených dob na ELDP.
Kalendář pro náhrady
Menu: Evidence – Pracovní poměry, záložka Pracovní doba. Kalendář pro náhrady
Tento kalendář vznikl původně jen pro dohody, které nemají pevně stanoven časový fond, ale pro náhrady jej bylo potřeba stanovit.
Je potřeba vyplnit všechny tři údaje z kalendáře pro náhrady – „typ kalendáře“, „rozvrh“, „skutečný úvazek“ (musí být vždy vyplněny všechny - jen u běžných kalendářů nemusí být vyplněn rozvrh)
Systém neumí aktuálně zpracovávat v jednom měsíci zaměstnance podle dvou kalendářů (tzn. že by do půlky měsíce byl na jednom kalendáři a od půlky na druhém). Z toho tedy vyplývá, že i časový fond je schopen určit jen podle jednoho kalendáře - v tomto případě dle kalendáře uvedeného v pracovním poměru zaměstnance. Jen pro výpočet náhrady je vzat v potaz kalendář pro náhrady.
Odtud vyplývá, že časový fond - odpracované hodiny a částku mzdy - je potřeba po výpočtu ZKONTROLOVAT, a pokud dojde k nesrovnalostem, upravit. Problém určení odpracovaných hodin (a částky mzdy) můžete řešit například následovně:
- do zpracování brutta si určete počet odpracovaných hodin samostatně a zadejte je;
- zadejte položku "dorovnání časového fondu" (např. 519-ČAS.VYROVNÁNÍ);
- stanovte zaměstnanci Individuální kalendář pro celý daný měsíc, a ten naplňte.
Příklad použití
Například zaměstnanec v období 4/2011 zameškal za 29 - 30.4.2011 podle individuálního kalendáře 2 dny a 23 hodin. Jinak má přiřazený normální plánovací kalendář a zákonný i hodinový úvazek 8 hodin. V období 5/2011 pak systém na mzdovou položku 811 - NÁHR.3DNY vypočte 1 den a 1 hodinu.
Poslední den náhrady – placení do půlnoci
Je možné využít funkcionalitu aplikace, která zajistí, aby poslední den náhrad byl placen jen za hodiny do půlnoci.
Pro správnou funkčnost je nejdříve nutno rozšiřující parametr "nepl_nahr_hod" ve skupině "5 - Mzdy - výpočet" a nastavit jej na hodnotu mzdové položky, na kterou budou vykazovány neplacené hodiny náhrad po půlnoci (doporučujeme, aby mzdová položka byla v rozsahu 500 - 589).
Poté u kalendářů, které nejsou plánovacími (nemají hodnotu 1, 2 nebo 6) a mají určeny začátky směn, systém vyhodnotí v posledním dnu náhrady počet hodin do půlnoci a tyto za poslední den proplatí. Ostaní hodiny směny vykáže na mzdovou položku, jež jste zadali jako hodnotu výše popsaného parametru.
POZOR! Je nutné dávat pozor, pokud náhrada v měsíci končí posledním dnem a zároveň pokračuje ještě v měsící následujícím, aby bylo zadáno trvání. Pokud by trvání zadáno nebylo, systém by mohl chybně vyhodnotit poslední den náhrady.
Komentář k parametru „nepl_nahr_hod“
Pokud je parametr vyplněn na hodnotu 0, ke kontrole nedochází. Pokud je vyplněn mzdovou položkou (doporučeno 500 - 589), pak u kalendářů, u nichž lze zadat začátek směny, je kontrolován počet hodin do půlnoci posledního dne náhrad za PN. Tedy pokud na 14. den (nebo poslední den placené náhrady za PN) vychází směna, která přechází z jednoho dne přes půlnoc do druhého dne a je vyplněn začátek směny, je náhrada za PN v tento den vypočtena jen za hodiny do půlnoci. Na mzdovou položku, která je hodnotou tohoto parametru, se vykážou hodiny neplacené (hodiny po půlnoci). POZOR!! Pokud by se stalo, že by si zaměstnanec při tomto nastavení přinesl lístek na peníze, musí být zadáno trváni PN. V opačném případě by mohlo dojít k chybnému vyhodnocení posledního dne (systém by chybně vyhodnotil, že jde o poslední den PN).
Legislativní změny platné od 9.10.2009
Nová legislativní změna výpočtu náhrad byla platná od 9.10.2009.
Úprava výpočtu náhrady za první 3 dny karantény.
Pro správnou funkčnost nastavte druhé číslo algoritmu u mzdové položky "867 - NÁHR.KAR.3DNY" na hodnotu 5060 (nyní je asi nevyplněna), nebo spusťte jednorázovou funkci "105 - Nastavení legislativy 2009".
Po té bude systém sám hlídat, zda první tři dny karantény končí 9.10.2009 či později. Pokud ano, použije pro výpočet náhrady druhé číslo algoritmu (5060).
Úprava maximálního počtu hodin za první tři pracovní dny náhrad (karenční doba)
Systém nyní hlídá u absencí, u kterých končí první tři dny náhrad 9.10.2009 nebo později, maximální počet hodin karenční doby,který byl stanoven na 24h. Hodiny, které jsou z prvních 3 dnů nad dobu 24h, budou přičteny k dalším hodinám a bude za ně proplacena náhrada.
Pokud používáte cyklické či individuální kalendáře nebo měsíční či týdenní rozvrhy, a navíc máte zadány začátky směn, systém pohlídá i přechodné období mezi 8.10.2009 a 9.10.2009. Tedy pokud směna začíná 8.10. a končí 9.10. systém pro první tři dny náhrad testuje zda 24 hodina karenční doby byla dosažena do půlnoci 8.10. (pak je karenční doba podle staré legislativy) nebo po půlnoci tedy 9.10. (pak je karenční doba podle nové legislativy).
Legislativní změny platné od 1.6.2010
V důsledku legislativních změn v Nemocenském pojištění od 1.6.2010 byly provedeny tyto úpravy aplikace:
- Ošetřování člena rodiny - se již nebude provádět rozpad na první 3 dny OČR a další (zrušena karenční doba).
- Peněžitá pomoc v mateřství - změna ve stanovení vyměřovacího základu (v aplikaci informativně, vyplácí SSZ, není-li jinými předpisy dáno jinak).
Legislativní změny platné od 1.1.2011
Od 1.1.2011 došlo k legislativním změnám: změna výše redukčních hranic, náhrada mzdy od zaměstnavatele se poskytuje do 21. dne. Od 22. dne se poskytuje nemocenské.
Legislativa 1.1.2012
Pokračování pracovní neschopnosti
Pokud je zaměstnanec po skončení jedné DPN ihned následující kalendářní den uznán znovu práce neschopným, považuje se tato druhá DPN za pokračování předchozí DPN, pokud zaměstnanec nenastoupil u jiného zaměstnavatele.
Příklad. Zaměstnanec měl nepracovní úraz do 20.2.2012 Dne 21.2.nastoupil do práce a po odpracování 4 hodin utrpěl pracovní úraz. Protože nemá odpracovanou celou směnu, byl uznán práce neschopným od 21.2. Druhá DPN se považuje za pokračování předchozí DPN.
(viz též: Abeceda mzdové účetní 2012, str. 419)
Zaměstnání malého rozsahu
V případě, že se jedná o zaměstnání malého rozsahu a zaměstnanec nemá v měsíci příjem započitatelný do sociálního pojištění, nepovažuje se za sociálně pojištěného a systém mu nevyplatí nemocenské/náhrady.
Pro zaměstnání malého rozsahu u DPČ je ve zpracovávaném období vyplacena náhrada za DPN, pakliže v období počátku DPN zaměstnanec zaplatil sociální pojištění (příjem překročil hranici 2500 Kč). Tedy například pokud v období 2/2012 zaměstnanec se zaměstnáním malého rozsahuza platil sociální pojištění (příjem překročil hranici 2500 Kč), obdrží za příslušné dny náhradu. A když DPN pokračuje i v období 3/2012, ale v tomto měsíci zaměstnanec není pojištěný (neplatí sociální pojištění), obdrží rovněž náhradu DPN (do 21 dne dle legislativy r.2012).