Legislativa s komentářem 1.1.2012: Porovnání verzí

Z Prirucky
Řádek 73: Řádek 73:


==Změny v nemocenských dávkách a náhradách za DPN.==
==Změny v nemocenských dávkách a náhradách za DPN.==
'''Oznamovací povinnost'''
Osoby, které se od 1.1.2012 zaměstnanci z toho důvodu, že patří do okruhu nemocensky pojištěných osob a jejichž činnost přechází z roku 2011 do roku 2012, je třeba rozdělit pro účely nemocenského pojištění podle podmínek, které s nimi byly sjednány, do 3 skupin, a to na zaměstnance, jejichž zaměstnání je zaměstnáním:
1. krátkodobým (zaměstnání, které netrvalo déle než 14 dnů se u nových pojištěnců bude vyskytovat zcela výjimečně)
2. malého rozsahu (vznikne povinnost oznámit nástup do zaměstnání po kalendářním měsíci, v němž bude poprvé účasten nemocenského pojištění
3. ostaním (povinnost oznámit nástup do 31.1.2012, dnem nástupu do zaměstnání je 1.1.2012. Je-li však zaměstnancem společník nebo jednatel s.r.o., komandista komanditní společnosti nebo člen družstva jako člen kolektivního orgánu družstva, který byl z této činnosti před 1.1.2012 účasten důchodového pojištění, a byl proto již u něho oznámen nástup do zaměstnání, zaměstnavatel již neoznamuje nově nástup do zaměstnání z důvodu, že je takový zaměstnanec od 1.1.2012 účasten zároveň i nemocenského pojištění.


Jako každý rok se mírně zvyšují redukční hranice pro výpočet denního vyměřovacího základu. Ovšem dávka nemocenské se bude oproti původnímu znění zákona počítat stejně jako v roce 2011, tj. ze 60 % denního vyměřovacího základu.  
Jako každý rok se mírně zvyšují redukční hranice pro výpočet denního vyměřovacího základu. Ovšem dávka nemocenské se bude oproti původnímu znění zákona počítat stejně jako v roce 2011, tj. ze 60 % denního vyměřovacího základu.  
Řádek 99: Řádek 108:


třetí redukční hranice: '''439,95 Kč'''
třetí redukční hranice: '''439,95 Kč'''


==Změny v zákoně o dani z příjmu==
==Změny v zákoně o dani z příjmu==

Verze z 10. 1. 2012, 15:36

Změny v zákoníku práce

Zkušební doba (změny v § 35)

Dosavadní jednotnou maximální délku sjednané zkušební doby pro všechny zaměstnance (nejdéle 3 měsíce) bude možno nově v případě vedoucích zaměstnanců sjednat až na 6 měsíců. Sjednanou zkušební do bu nelze dodatečně prodlužovat. K prodloužení zkušební doby může dojít jen ze zákona, a to o dobu celodenních překážek v práci, pro které zaměstnanec nekoná práci v průběhu zkušební doby, a o dobu celodenní dovolené. Zkušení doba se tedy prodlužuje o tolik pracovních dnů, kolik jich zaměstnanec v důsledku překážky v práci nebo dovolené ve zkušební době neodpracoval.

Nově se stanoví, že zkušební doba nesmí být delší, než je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru. Jestliže se tedy uzavře pracovní poměr na dobu určitou v trvání např. 4 měsíců, nesmí být zkušební doba delší než 2 měsíce.


Pracovní poměr na dobu určitou (změny v § 39)

Od 1.1.2012 je možné sjednat pracovní poměr na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami až na dobu 3 let a tato doba může být ode dne vzniku prvého pracovního poměru opakována nejvýše dvakrát(za opakování pracovního poměru na dobu určitou se považuje i jeho prodlužování). V praxi to znamená, že maximální doba opakovaného trvání pracovního poměru na dobu určitou může dosáhnout až 9 let. Pokud však pracovní poměr sjednán na dobu kratší než 3 roky (např. 6 měsíců), může být prodloužen nebo znovu sjednán již jen dvakrát na celkem 2x až 3 roky. V takovém případě může tedy celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou činit nejvýše jen 6,5 let. Jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž účastníky uplynula doba 3 let, k předchozímu poměru na dobu určitou se nepřihlíží. Současně se však ruší dosavadní rozsáhlé výjimky.

Dohody o provedení práce a pojistné

Jednou z nejzávažnějších změn je podrobení odměny z dohody o provedení práce odvodu sociálního a zdravotního pojištění. Novela zákoníku práce umožňuje na základě dohody o provedení práce konat práci až v rozsahu 300 hodin v kalendářním roce.

Osoby pracující na základě dohody o provedení práce se do 31.12.2011 nepovažovaly ve zdravotním pojištění za zaměstnance, z jakékoliv výše zúčtovaného příjmu nevyplývala pro zaměstnavatele povinnost placení pojistného na zdravotní pojištění.

Od 1.1.2012 se pro účely zdravotního pojištění považuje za zaměstnance osoba činná na základě dohody o provedení práce, která v kalendářním měsíci dosáhla příjmu vyššího než 10 000 Kč. Při splnění této podmínky zaměstnavatel přihlašuje (a následně odhlašuje) tohoto zaměstnance u příslušné zdravotní pojišťovny a stanoveným způsobem za něj odvádí pojistné.

Z tohoto důvodu bude za těchto podmínek také zaměstnanci zaměstnanému na dohodu o provedení práce příslušet náhrada odměny při DPN zaměstnavatele. Pro nárok na tuto náhradu odměny, jakož i eventuálně na nemocenské (od 22.kalendářního dne DPN) po celou dobu DPN je rozhodující, jestliže podmínky pro vznik tohoto nároku byly splněny v měsíci, v němž je zaměstnanec pojištěn. A to i když při pokračující DPN v následujícím měsíci již příslušnou podmínku zaměstnanec splňovat nebude, ačkoliv dohoda stále trvá. Z uvedeného důvodu bude zaměstnavatel povinen stanovit rozvržení týdenní pracovní doby do směn tak, jak to činí u DPČ.

Srážky ze mzdy

S ohledem na změnu normativních nákladů na bydlení, která byla provedena na základě nařízení vlády 408/2011Sb., kterým se pro účely příspěvku na bydlení ze státní sociální podpory pro rok 2012 stanový výše nákladů srovnatelných s nájemných, částek, které se započítávají za pevná paliva, a částek normativních nákladů a také nařízení vlády 409/2011 Sb., o zvýšení částek životního minima a existenčního minima se mění i výpočet srážek ze mzdy. Zvýšením uvedené položky došlo i k navýšení celkové částky životního minima jednotlivce na 8762 Kč . Při stanovení srážek ze mzdy se tedy zvyšuje základní nezabavitelná částka a zároveň hranice, nad kterou se srážky provádějí bez omezení.

Podle nařízení vlády č. 595/2006 Sb., o způsobu výpočtu základní částky, která nesmí být sražena povinnému z měsíční mzdy při výkonu rozhodnutí, a o stanovení částky, nad kterou je mzda postižitelná srážkami bez omezení (nařízení o nezabavitelných částkách), je výpočtová základna pro tyto účely odvozena ze součtu:

1. životního minima jednotlivce, které se pro rok 2011 nezměnilo a činí 3410 Kč. 2. normativních nákladů na bydlení jednotlivce, tato částka je pro rok 2011 nově stanovena na 5352 Kč

Součet částek 1. a 2. pro rok 2011 činí 8762 Kč. Tato částka je výpočtovou základnou pro dále uvedené položky Aa a B. To platí jako fikce pro všechny povinné (dlužníky), přičemž k jejich skutečné rodinné situaci a místu pobytu se nepřihlíží. Dále uvedená částka je odvozována z částky Aa.

Nařízením vlády o nezabavitelných částkách jsou stanoveny:

A. dvě složky základní nezabavitelné částky, a to: a)na osobu povinného - nařízení vlády pro ni používá legislativní zkratku nezabavitelná částka, a b) na každou osobu, které je povinen poskytovat výživné přičemž základní nezabavitelná částka je rovna jejich úhrnu,

B.částka, nad kterou se zbytek čisté mzdy srazí bez omezení (hranice plně zabavitelného zbytku čisté mzdy)


Příklad č. 1

Ženatý muž, který vyživuje 2 děti, má od 1.1.2012 základní nezabavitelnou částku 5841,34 Kč + 4381,02 Kč (3 x 1460,34 Kč)= 10222,36 Kč a 10223 Kč po zaokrouhlení na celé koruny nahoru.


Příklad č. 2

U ženatého muže, který vyživuje 6 dětí a oba své rodiče (celkem 9 osob) činí tato částka 5841,34 Kč + 13143 ,06 Kč (9 x 1460,34 Kč) = 18985 Kč po zaokrouhlení.


Průměrná mzda v roce 2012

Sdělení MPSV určuje průměrnou mzdu v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí pro účely zákona o zaměstnanosti. Průměrná mzda za uvedené období činí 25 137 Kč.


Zaměstnání malého rozsahu

Zvyšuje se rozhodný příjem, tj. hranice příjmu pro účast na nemocenském pojištění, z 2 000 Kč na 2 500 Kč. Za zaměstnání se sjednaným příjmem 2000 Kč až 2499 Kč se stává od 1.1.2012 zaměstnání malého rozsahu. V praxi se to týká zásadně dohod o pracovní činnost. V těchto případech je zaměstnanec účasten pojištění jen v kalendářních měsících, v nichž dosáhl částky započitatelného příjmu. Avšak při přechodu DPN z jednoho kalendářního měsíce do druhého je třeba vycházet z toho, že nárok na náhradu mzdy či odměn vzniká, jestliže podmínky pro vznik nároku byly splněny v době pojištění (bez ohledu na příjem v následujících či předchozích měsících.)

Změna maximálního vyměřovacího základu pro odvod pojistného na zdravotní pojištění

V roce 2012 bude maximální vyměřovací základ zaměstnance pro placení pojistného tak jako v roce 2011 činit 72násobek průměrné mzdy. Maximální vyměřovací základ zaměstnance pro placení pojistného tedy bude v roce 2012 činit 1 809 864 Kč.


Změna maximálního vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální pojištění

V roce 2012 bude maximální vyměřovací základ zaměstnance pro placení pojistného činit 48násobek průměrné mzdy. Maximální vyměřovací základ zaměstnance pro placení pojistného tedy bude v roce 2012 činit 1 206 576 Kč.


Změny v nemocenských dávkách a náhradách za DPN.

Oznamovací povinnost Osoby, které se od 1.1.2012 zaměstnanci z toho důvodu, že patří do okruhu nemocensky pojištěných osob a jejichž činnost přechází z roku 2011 do roku 2012, je třeba rozdělit pro účely nemocenského pojištění podle podmínek, které s nimi byly sjednány, do 3 skupin, a to na zaměstnance, jejichž zaměstnání je zaměstnáním:

1. krátkodobým (zaměstnání, které netrvalo déle než 14 dnů se u nových pojištěnců bude vyskytovat zcela výjimečně)

2. malého rozsahu (vznikne povinnost oznámit nástup do zaměstnání po kalendářním měsíci, v němž bude poprvé účasten nemocenského pojištění

3. ostaním (povinnost oznámit nástup do 31.1.2012, dnem nástupu do zaměstnání je 1.1.2012. Je-li však zaměstnancem společník nebo jednatel s.r.o., komandista komanditní společnosti nebo člen družstva jako člen kolektivního orgánu družstva, který byl z této činnosti před 1.1.2012 účasten důchodového pojištění, a byl proto již u něho oznámen nástup do zaměstnání, zaměstnavatel již neoznamuje nově nástup do zaměstnání z důvodu, že je takový zaměstnanec od 1.1.2012 účasten zároveň i nemocenského pojištění.

Jako každý rok se mírně zvyšují redukční hranice pro výpočet denního vyměřovacího základu. Ovšem dávka nemocenské se bude oproti původnímu znění zákona počítat stejně jako v roce 2011, tj. ze 60 % denního vyměřovacího základu.

Stanovení redukčních hranic pro nemocenské pojištění a náhradu mzdy

Redukční hranice nejsou stanoveny v zákoně o nemocenském pojištění pevnými částkami, nýbrž zákon stanoví princip jejich výpočtu prostřednictvím parametrů používaných o důchodovém pojištění. Pro rok 2012 se jedná o sdělení č. 310/2011 Sb.


Nemocenské pojištění:

první redukční hranice: 838 Kč

druhá redukční hranice: 1 257 Kč

třetí redukční hranice: 2 514 Kč

Uvedené redukční hranice mají význam též pro stanovení výše náhrady mzdy nebo platu dle zákoníku práce. Podle tohoto ustanovení tato náhrada přísluší ve výši 60% průměrného výdělku s tím, že pro účely této náhrady mzdy se průměrný výdělek upraví stejným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro výpočet nemocenského z nemocenského pojištění, přičemž se pro účely této náhrady příslušná redukční hranice vynásobí koeficientem 0,175 a zaokrouhlí na haléře směrem nahoru.


Náhrady mzdy:

první redukční hranice: 146,65 Kč

druhá redukční hranice: 219,98 Kč

třetí redukční hranice: 439,95 Kč

Změny v zákoně o dani z příjmu

Dle znění zákona č.346/2010 Sb. se za rok 2012 počínaje výpočtem měsíční daňové zálohy za leden 2012 použije opět původní sleva na poplatníka (základní) ve výši 2 070 Kč měsíčně a pro roční výpočet daně za rok 2012 ve výši 24 840 Kč. V návaznosti na zvýšení DPH bylo daňové zvýhodnění na dítě v rámci zákona č. 370/2011 Sb. zvýšeno o 1 800 Kč ročně, tj. o 150 Kč měsíčně na dítě, a to z částky 967 Kč na 1117 Kč.


Změny v nařízení vlády č. 564/2006 Sb.

Nařízení vlády č. 448/2011 Sb. , kterým se mění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, s účinností se od 1.1.2012 změnilo zásadním způsobem platové tarify a způsob jejich určení pro pedagogické pracovníky a rozšířilo okruh zaměstnanců, kterým přísluší platový tarif stanovený v příloze č. 4 k nařízení vlády. V souvislosti se změnou § 122 odst 2 ZP provedenou zákonem č. 365/2011 Sb. bylo v tomto nařízení zrušeno ustanovení § 6a (smluvní plat).



Povinnosti vůči Úřadu práce

Zrušením § 48 odst. 5 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce, odpadla zaměstnavateli povinnost hlásit úřadu práce každé rozvázání pracovního poměru s osobou se zdravotním postižením. Změnou zákona o zaměstnanosti (z.č.435/2004 Sb., odpadla v některých případech povinnost zaměstnavatelů hlásit úřadu práce volná pracovní místa. Zákon nyní uvádí možnost hlásit volná pracovní místa, nikoliv povinnost hlásit. Pouze v případech, kdy zaměstnavatel zamýšlí na volná pracovní místa, která nemůže obsadit českými uchazeči nebo zájemci ze zemí EU, zaměstnat zaměstnance ze zahraničí a požádat úřad práce o udělení povolení zaměstnat cizince, nebo zaměstnávat cizince na zelenou nebo modrou kartu, zůstává zaměstnavateli povinnost hlášení volných pracovních míst.