Mirek: Porovnání verzí

Z Prirucky
m (obsah stránky nahrazen textem „<div style="margin-left:15px">• '''Popis legislativy již na obvyklém místě: Legislativní změny od 1.1.2024 - PRACOVNÍ VERZE''' </div>“)
značka: nahrazeno
 
(Není zobrazeno 27 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
<span style="background:#FFFF00">''Stav ke dni: 17.1.2024 - PRACOVNÍ VERZE ''</span> <br>
<div style="margin-left:15px">'''Popis legislativy již na obvyklém místě: [[Legislativa SK 1.1.2024|Legislativní změny od 1.1.2024]] - PRACOVNÍ VERZE''' </div>
 
'''Aplikace KS mzdy - SLOVENSKÉ LEGISLATIVNÍ PROSTŘEDÍ'''
 
 
== 1. Změna minimální mzdy ==
Pro rok 2024 došlo ke zvýšení minimální mzdy a to na 750,00 € měsíčně, resp. 4,310 € za hodinu (při 40hodinovém týdenním úvazku).
Od období 01/2024 musí být v aplikaci nastaveny tyto hodnoty rozšiřujících parametrů:
{| border="1" cellpadding="3" cellspacing="0"
| Název parametru
| <small>Hodnota 2023</small>
| Hodnota 2024
| Platí od
| Platí do
 
|-
|mes_min_mzda
|<small>700.0 </small>
|'''750.00'''
|1.1.2024
|
 
|-
|hod_min_mzda
|<small>4.023</small>
|'''4.310'''
|1.1.2024
|
|}
''Aplikace: Je třeba pouze zkontrolovat uvedené hodnoty rozšiřujících parametrů (menu: Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č.4-Mzdy-legislativa). Nastavení hodnot by mělo být zabezpečeno správným provedením postupu instalace legislativních změn.''
 
 
== 2. Změna minimálních mzdových nároků ==
V souvislostí se změnou minimální mzdy došlo i k analogickému navýšení [[Minimálne mzdové nároky]].
 
{| border="1" cellpadding="3" cellspacing="0"
|Stupeň
|Hodinový nárok (40h)
|Měsíční nárok
 
|-
|1
|4.310
|750.00
 
|-
|2
|4.977
|866.00
 
|-
|3
|5.644
|982.00
 
|-
|4
|6.310
|1098.00
 
|-
|5
|6.997
|1214.00
 
|-
|6
|7.644
|1330.00
 
|}
 
''Aplikace: V případě, že využíváte členění pracovních míst dle stupňů náročnosti, je třeba zkontrolovat nastavení [[Stupně náročnosti práce (číselník)]] práce v menu Mzdy/Mzdové číselníky/Stupně náročnosti práce a v případě potřeby nastavte ručně nebo stiskem tlačítka Obnova obsahu číselníku, aktuálně požadované hodnoty. ''
 
 
== 3. Změny v sociálním pojištění ==
 
=== 3.1 Změna maximálních vyměřovacích základů sociálního pojištění ===
Od 1.1.2024 se zvyšuje maximální vyměřovací základ sociálního pojištění v důsledku navýšení všeobecného vyměřovacího základu (12x průměrná mzda r.2022), což je pro rok 2024 15648 €. Pro rok 2024 je tedy hranice stanovena '''na hodnotu 9128 €''' (7-násobek měsíčního VVZ, tj. 7 x 1304 €).
 
Tabulka veličin pro výpočet pojistného zaměstnance:
{| border="1" cellpadding="3" cellspacing="0"
| Druh poistenia
| Zamestnanec
| Zamestnávateľ
| Min. VZ
| Max. VZ
 
|-
|Nemocenské
|1.4%
|1.4%
|neurčený
|9128
 
|-
|Starobné
|4%
|14%
|neurčený
|9128
 
|-
|Invalidné
|3%
|3%
|neurčený
|9128
 
|-
|Úrazové
|neplatí
|0.8%
|neurčený
|neurčený
 
|-
|Garančné
|neplatí
|0.25%
|neurčený
|9128
 
|-
|Nezamestnanosť
|1%
|1%
|neurčený
|9128
 
|-
|Financ.podpory*
|neplatí
|0.5%
|neurčený
|9128
 
|-
|Rezervný fond
|neplatí
|4.75%
|neurčený
|9128
 
|}
 
''* Pokud je povinnost platit, tak se upravuje výše pojistného v nezamestnanosti za zaměstnavatele na 0.5%''
 
Parametr všeobecného vymeriavacého základu:
{| border="1" cellpadding="3" cellspacing="0"
| Název parametru
| <small>Hodnota 2023</small>
| Hodnota 2024
| Platí od
| Platí do
 
|-
|vvz
|<small>14532</small>
|'''15648'''
|1.1.2024
|
 
|}
''Aplikace: Je třeba pouze zkontrolovat uvedenou hodnotu rozšiřujícího parametru "vvz" (menu: Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č.4-Mzdy-legislativa), na základě kterého se výše uvedené hranice určují. Nastavení hodnoty by mělo být zabezpečeno správným provedením postupu instalace legislativních změn.''
 
 
=== 3.2 Zvýšení maximálního DVZ pro náhradu příjmu při PN ===
Pro rok 2024 došlo ke zvýšení maximálního denního vyměřovacího základu  '''pro náhradu příjmu''' při pracovní neschopnosti v důsledku zvýšení průměrné mzdy. Tzn.že od 1.1.2024 strop výpočtu činí '''85.7424 €'''.
V případě přecházející PN z minulého do aktuálního roku(z období 12/2023 do 1/2024) je potřeba postupovat standardně tzn. rozdělit PN na část do 31.12.2023 a vložit novou od 1.1.2024 (zadat pokračující PN). Tímto dojde ke správnému zpracování náhrady příjmu.
 
''Poznámka: Pro výpočet '''nemocenských dávek''' je nový maximální denní vyměřovací základ '''85.7425 €''' (pro Soc.poisťovnu - zaokrouhlení nahoru).''
 
''Aplikace: Stanovení maxima je navázáno na hodnotu všeobecného vyměřovacího základu, který je uveden v rozšiřujícím parametru "vvz" - viz bod.3.1 Změna maximálních vyměřovacích základů sociálního pojištění. Pozn. Přepočet z všeob.vym.základu probíhá i v přestupném roce počtem 365 dnů.''
 
 
=== 3.3 Odvodová odpočitateľná položka pri sezónnej práci ===
 
Od 1.1.2024 se v důsledku zvýšení všeobecného vyměřovacího základu zvyšuje odvodová odpočitateľná položka u dohod o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce (OOP DPČnVSP). Pro rok 2024 je OOP stanovena '''na hodnotu 652 €''' (50% měsíčního VVZ, tj.z 1304 €).
 
''Aplikace: Výše OOP DPČnVSP je dána rozšiřujícím parametrem všeobecného vyměřovacího základu "vvz" (menu: Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č.4-Mzdy-legislativa) - viz bod.3.1 Změna maximálních vyměřovacích základů sociálního pojištění.''
 
 
=== 3.4 Prerušenie a vylúčenie poistenia - oprava chyby v zákoně ===
V roce 2023 byla v Zákoně o sociálnom poisteniu prakticky vzato chyba, která znevýhodňovala některé pojištěnce (typicky otce na rodičovské dovolené, který pobírá materské).<br>
U těchto jiných pojištěnců se uvedená doba nevylučovala z doby pojištění, tudíž se např. v případě vyplacené roční odměny v době kdy pobírá materské, z této odměny odváděly všechny složky sociálního pojištění, přestože u obdobné situace, kdyby šlo o matku na materské dovolené, tak by se odvádělo jen úrazové pojištění zaměstnavatele.<br>
Další problém byl, že doba, kdyby byl iný poistenec na rodičovské dovolené, se nevylučovala z rozhodného období pro stanovení DVZ. Opět u obdobného případu matky na MD, se tato doba z rozhodného období správně vylučuje. V tomto případě byl tedy zaměstnanec-muž výrazně poškozen při stanovení DVZ.<br>
Změna § 26 A § 140 ZSP tedy výše uvedené nedostatky u iných poistenců odstraňuje a dává do souladu s obdobnými situacemi u běžných MD. Prakticky se tak vracíme do legislativního stavu před 1.1.2023.
 
''Aplikace: V případě, kdy je zaměstnanci navedena nepřítomnost 805-Iný poistenec (zavedeno v r.2023 právě pro účely odlišení od standarní nepřítomnosti 851-Rodičovská dovolenka s príspevkom), se od r.2024 postupuje jako u ostatních případů mateřské a rodičovské dovolené:<br>''
''* krátí se nápočty dnů rozhodného období pro stanovení DVZ<br>''
''* v případě příjmu se odvádí všechny složky soc.pojištění<br>''
''* krátí se maximální vyměřovací základ soc.pojištění<br>''
''* v Mesačnom výkaze a Výkaze poistného a príspevkov pro Soc.poisťovnu, se krátí kalendářní dny pojištění.<br>''
''V roce 2024 tedy defacto výše uvedený "nový" druh nepřítomnosti 805-Iný poistenec nemusí používat, tak jako tomu bylo před 1.1.2023.''
 
== 4. Změny ve zdravotním pojištění ==
 
=== 4.1 Zvýšená sazba zdravotního pojištění zaměstnavatele ===
Od 1.1.2024 se zvyšuje celková sazba zdravotního pojištění z 14 % na 15 %, přičemž jde '''o zvýšení sazby, kterou platí zaměstnavatel za zaměstnance z 10 % na 11 %'''.
 
Parametr sazby zdravotního pojištění zaměstnavatele:
{| border="1" cellpadding="3" cellspacing="0"
| Název parametru
| <small>Hodnota 2023</small>
| Hodnota 2024
| Platí od
| Platí do
 
|-
|zdr_poj_pod
|<small>10</small>
|'''11'''
|1.1.2024
|
 
|}
 
''Aplikace: Výše sazby zdr.pojištění zaměstnavatele je dána rozšiřujícím parametrem "zdr_poj_pod" (menu: Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č.4-Mzdy-legislativa). Nastavení hodnot by mělo být zabezpečeno správným provedením postupu instalace legislativních změn (viz hodnota v tabulce výše).''
 
=== 4.2 Max.vyměřovací základ zdravotního pojištění ===
Maximální vyměřovací základ u zdravotního pojištění není stanoven, kromě pojistného z dividend za roky 2011-2016 vyplácených v roce 2024. Maximální vym.základ je stanoven jako 60ti násobek průměrné mzdy. Pro rok 2024 je tedy maximum stanoveno '''na hodnotu 78240 €''' (60-násobek měsíčního VVZ, tj. 60 x 1304 €).
 
''Aplikace: Stanovení maxima je navázáno na hodnotu všeobecného vyměřovacího základu, který je uveden v rozšiřujícím parametru "vvz" - viz bod.3.1 Změna maximálních vyměřovacích základů sociálního pojištění. Realizace dividend v KS mzdy je popsána [http://prirucky.ksprogram.cz/mediawiki/index.php/Dividendy_(Slovensko)#.C3.9A.C4.8Dtovn.C3.A9_obdobie_2013_-_2016 ZDE].''
 
 
=== 4.3 Minimální pojistné zaměstnance na zdr. pojištění ===
Od 1.1.2023 bylo zavedeno '''minimální pojistné zaměstnance na účely zdravotního pojištění'''. Pro zpracování měsíčních preddavkov na zdravotní pojištění platí, že minimálním pojistným zaměstnance (MPZ) je součet:
* pojistného zaměstnance 4% z životního minima (bez odpočitatelné položky), tj. 4% z 268,88 € = 10,75 €
* pojistného zaměstnavatele 10% z životního minima (bez odpočitatelné položky), tj. 11% z 268,88 € = 29,57 €
* Celkové minimální pojištění zaměstnance je '''40,32 €'''
Vzhledem k tomu, že hodnota životního minima se bere po celý kalendářní rok ta, která platní k 1.1.daného roku, jde o hodnoty, který byly zvýšeno k 1.7.2023. Pojistné se zaokrouhluje na €c nadol.
 
== 8. Nové analytické údaje pro Soc.poisťovnu ==
Od 1.1.2024 má zaměstnavatel novou povinnost vůči Soc.poisťovni (SP), a to evidovat a následně SP předat nové údaje. Tyto údaje se týkají jak nově nastupujících zaměstnanců od 1.1.2024, tak stávajících zaměstnanců. Předání údajů SP je nutné provést nejpozději do termínu předání MVP/VPP za 01/2024.
 
=== 8.1 Přehled položek ===
 
* '''Místo výkonu práce''' - uvádí se kód dohodnutého místa práce (obec, okres, kraj). Číselník kódů je dle [https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2002/597/ vyhlášky Štatistického úradu SR č.597/2002Z.z.]. Informace se předává pomocí '''RLFO'''. 
Další kódy:
: - v případech, kdy je výkon práce ve více obcích/okresech/krajích, uvádí se převládající místo výkonu práce
: - ''500000'' - uvádí se v případě, že je územím výkonu '''celé''' území Slovenské republiky
: - ''999999'' - jedná se o území mimo SR
: - ''900000'' - místo nelze určit
 
* '''Druh vykonávané činnosti''' - uvádí se kód dohodnutého druhu vykonávané práce dle [https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/449/20210101 vyhlášky Štatistického úradu SR č.449/2020Z.Z.] Pokud druh nelze dle číselníku určit, uvádí se kód 9999999. Informace se předává pomocí '''RLFO'''.
 
* '''Rozsah pracovního času''' - uvádí se dohodnutý rozsah týdenní pracovní doby, např.dle pracovní smlouvy. Pokud tento není určený, uvede se 99.99. Informace se předává pomocí '''RLFO'''.
 
* '''Počet hodin''' - uvádí se počet hodin, které odpovídají příjmu daného období. Jedná se jak o odpracované, tak neodpracované hodiny, ze kterých vyplývá příjem započítávaný do vyměřovacího základu. Informace se předává pomocí ''Mesačného výkazu''.
 
=== 8.2 Evidenční údaje v aplikaci KS mzdy ===
Aktuální verze aplikace KS mzdy umožňuje evidovat tyto nutné položky pro správnou funkci RLFO:
 
==== 8.2.1 Druh vykonávané činnosti ====
Položka ''Druh vykonávané činnosti'' se načítá z agendy [[Pracovní poměry]] záložky [[Pracovní poměr]] a to z existující položky '''SK ISCO-08''', kde je i dostupný požadovaný číselník. Pokud položka není vyplněna, bude se automaticky  hlásit kód 9999999 ("nelze určit").
[[Image: Prac pom druh práce.jpg|150px]]
 
==== 8.2.2 Rozsah pracovního času ====
Hodnota ''Rozsahu pracovního času'' se načítá opět z agendy [[Pracovní poměry]] záložky [[Pracovní poměr]] a to z údajů v sekci ''Pracovní doba'' - jde o počítanou hodnotu '''[[TPD]]'''- ''Týdenní pracovní doba'', která se počítá vzorcem:
[[zákonný úvazek]] (<small>resp. [[legislativní úvazek]], pokud je tento vyplněn</small>) krát [[smluvní poměr úvazku]] krát 5.
Pokud [[TPD]] je 0, bude se automaticky hlásit 99.99 ("není určena").
[[Image: Prac pom čas.jpg|150px]]
 
==== 8.2.3 Místo výkonu práce ====
Vzhledem k tomu, že místo výkonu práce pro účely evidence Soc.poisťovny se může lišit od standardního místa výkonu práce <small>(, který se načítá např. do Pracovních smluv)</small>, a to zejména z důvodu legislativně stanoveného číselníku a možnosti, že místo výkonu práce může být určen jako okres, kraj, celá SR, případně jiná země, '''nelze použít standardní postup aplikace -  [[Místo výkonu práce]]'''. Bylo tedy nutno založit novou položku, která se eviduje 2 způsoby.
 
* V případě, že '''využíváte modul [[Popisy pracovních míst]]''', tak zde byla založena nová vlastnost '''''č. 114 - Miesto výkonu práce pre Soc.Poisť.(SK)'''''.
* '''Popis implementace:'''
: - Nejprve je nutno naplnit nový číselník "Miesta výkonu pre Soc.poi." v [[Popisy pracovních míst - číselníky]] a to pomocí tlačítka "Obnova obsahu číselníku".
: - Novou vlastnost následně dostanete do seznamu atributů pomocí [[Jednorázové funkce]] / [[Základní naplnění číselníku vlastností pro popis pracovních míst (jednorázová funkce 25)]].
: - V případě, že budete potřebovat naplnit tento atribut hromadně, lze opět použít standardní funkcionalitu: [[Hromadné změny vlastností]] .
: - ''Upozornění: spuštění jednorázovky č.25 je nutno provést vždy až po naplnění číselníku, pokud byla spuštěna dříve, tak je nutno tuto spustit znovu.''
 
[[Image: Ppm miesto vykonu.png|150px]]
 
* Pokud výše uvedený '''modul [[Popisy pracovních míst]] nemáte''', můžete si místo výkonu práce zadávat do standardního modulu [[Pracovní místa (číselník)]], kde přibyla nová položka '''''Miesto výkonu práce pre Soc.poisťovnu'''''.
[[Image: Prac mista ciselnik.png|150px]]
 
* V případě, že se místo výkonu práce nezaeviduje, tak do RLFO se vygeneruje kód 900000 ("není určeno").
 
==== 8.2.4 Počet hodin ====
Pro účely předávání analytické informace '''počet hodin, které odpovídají příjmu''' byl upraven Mesačný výkaz poistného a Výkaz poistného a príspevkov tak, aby načítal hodiny daného období za těchto podmínek:
* kód mzd.položky 100-169, 500-589, 700-729, 630, 634, označen v [[Pojmy (číselník) | číselníku Pojmů]] jako DPP nebo DPČ
* započitatelnost alespoň do jedné složky sociálního pojištění.
 
 
== 9. Změny v dani z příjmu ==
 
=== 9.1 Změna daňových parametrů ===
 
Pro rok 2024 došlo ke změnám několika parametrů pro účely daně z příjmu.
 
Zvýšila se '''hranice základu daně''' pro sazbu 19% na hodnotu '''3453.79 €'''.
 
'''Nezdanitelná část na daňovníka''' (měsíční) se zvyšuje na '''410.24 €'''.
 
'''Daňový bonus''' na dítě '''do 18 let''' věku se zvýšuje na hodnotu '''140 €'''.
 
U dětí '''nad 18 let''' je hodnota bonusu '''50 €'''.
 
 
 
Od období 01/2024 musí být v aplikaci nastaveny tyto hodnoty rozšiřujících parametrů:
{| border="1" cellpadding="3" cellspacing="0"
| Název parametru
| <small>Hodnota 2023</small>
| Hodnota 2024
| Platí od
| Platí do
 
|-
|hran_zvys_dane
|<small>3212.75 </small>
|'''3453.79'''
|1.1.2024
|
 
|-
|zakl_odp
|<small>381.61</small>
|'''410.24'''
|1.1.2024
|
 
|-
|dite_odp
|<small>23.57</small>
|'''50.00'''
|1.1.2024
|
 
|-
|dite_odp2
|<small>43.60 </small>
|'''140.00'''
|1.1.2024
|
 
|-
|dite_odp3
|<small>47.14</small>
|'''140.00'''
|1.1.2024
|
 
|}
 
''Aplikace: Je třeba pouze zkontrolovat uvedené hodnoty rozšiřujících parametrů (menu: Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č.4-Mzdy-legislativa). Nastavení hodnot by mělo být zabezpečeno správným provedením postupu instalace legislativních změn.''
 
 
=== 9.2 Daňový bonus od 1.1.2024 ===
Výpočet daňového bonusu na děti i nadále bude postupovat dle pravidel, která jsou aplikována v legislativě již od 1.7.2023, pouze s tím rozdílem, že od 1.1.2024 se postupuje pouze novým způsobem.
 
Platí, že daňový bonus je nejvýše v tabulce uvedené procento "Čiastkového základu dane" (ČZD).
 
{| border="1" cellpadding="2" cellspacing="0"
 
|-
|20 %
|při 1 dítěti
 
|-
|27 %
|při 2 dítětech
 
|-
|34 %
|při 3 dítětech
 
|-
|41 %
|při 4 dítětech
 
|-
|48 %
|při 5 dítětech
 
|-
|55 %
|při 6 a více dítětech
 
|}
 
* Daňový bonus se nadále neposkytuje na dítě, na které rodič nepobírá dotaci na stravování (platí pro děti do 18 let).
* Při výpočtě se bere v potaz ČZD pouze rodiče, na kterého se bonus uplatňuje. ČZD druhého z rodičů půjde uplatnit při daňovém přiznání za r.2024.
 
''Aplikace: Správnost výpočtu je zajištěna úpravami v aplikaci, není potřeba žádné speciální nastavení.''
 
 
=== 9.3 Daňové formuláře a sestavy ===
V některých daňových formulářích došlo pro r.2024 ke změnám:
* Potvrdenie o zdan.príjmoch FO zo záv.činnosti - za rok 2023 - POT39_5v22/daňový bonus (pokud nebyl v 2.pol.2023 uplatněn daň.bonus lze využít i variantu POT39_5v22)
* Žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania - ŽIA38v22_1
* Ročné zúčtovanie preddavkov na daň - za r.2023 - MF/017108/2023-721 (součástí úprav RZD)
* Hlásenie o vyúčtovaní dane - HLASENIEv22_1 (bude distribuováno dodatečně)
 
 
Beze změn proti r.2024 jsou tyto důležité formuláře:
* Vyhlásenie na uplatenie nezd.časti - VYH36v20_1
* Vyhlásenie o poukázání poukázaní podielu dane - V2Pv21_1
* Potvrdenie o zaplatení dane (2% dane) - V2Pv18_P
* Prehľad o zrazených a odvedených preddavkov na dan - PREHLADv19_1
 
 
''Aplikace: Formuláře najdete v menu PIS/Potvrzení (Potvrdenie o príjmoch), Sestavy/Roční statistiky, Sestavy/Odvody/Prehľad, Sestavy/Odvody/Hlásenie a Mzdy/Roční zúčtování.''
 
 
=== 9.4 Roční zúčtování daně za r.2023 ===
 
Došlo k interním změnám a přenastavením interních parametrů, které umožní provedení správného ročního zúčtování za r.2023. Tyto změny v podstatě kopírují změny ve výpočtu měsíčních záloh na daň, které vstoupily v platnost v průběhu roku od 1/2023.  
 
Nejzásadnější změnou je výpočet daňového bonusu na děti, který se měnil jak standardně k 1.2023, tak i k 1.7.2024.
 
Součástí těchto úprav je rovněž i nový formuláře Ročné zúčtovanie.
 
'''Upozornění'''
* Při vyplňování údajů od předchozích zaměstnavatelů věnujte pozornost údajům o vyplacených daňových bonusech za 1. a 2. pololetí 2023 a příznaku, zda byla vykonávaná činnost v 1.pololetí. Pokud došlo k pořízení podkladů pro roční zúčtování od předchozích zaměstnavatelů před aktualizací aplikace, je nutno tyto údaje zkontrolovat a případně upravit.
 
 
* Náhled nového vstupního okna Ročního zúčtování:
 
[[Image: nahled_rzd2023.png|150px]]
 
* Náhled nového vstupního okna Ročního zúčtování - editace - údaje od předchozích zaměstnavatelů:
 
[[Image: nahled_rzd2023_zadavani.png|150px]]
 
''Aplikace: Pro správnou funkcionalitu je nutno '''Spustit jednorázovou funkci 13 - "Příprava na roční zúčtování''' (volba menu: Systém/Jednorázové funkce). Po spuštění funkce se otevře okno "Příprava údajů pro roční zúčtování". V tomto okně  stiskněte tlačítko "Spustit".Pozn. v případě víceičové databáze je třeba funkci spustit pro každou firmu samostatně.''
 
 
== 10. Průměrná cena práce pro účely zaměstnávání zdravotně postižených ==
Pro rok 2024 byla stanovena nová průměrná cena práce pro účely zaměstnávání zdravotně postižených a to dle statistiky za 1.-3.Q 2021 je tato hodnota stanovena na ''' 1581.84 €'''. Hodnota se nastaví automaticky při volbě období r.2024 v agendě Podíl zam se ZPS (menu Sestavy/Stavy zaměstnanců) v položce "Celk.cena práce". Zároveň zůstává možnost tuto hodnotu na úrovni sestavy ručně editovat.
 
''Aplikace: Provedena interní úprava, jenž zajistí správný výpočet u stanovení zaměstnanců s ZP.''
 
 
== 11. Stravné od 1.1.2024 ==
Došlo k navýšení sazeb pro výpočet stravného při služebních cestách, úprava byla již distribuována samostatnou aktualizací na konci prosince 2023.
 
Byly aktualizovány sazby pro cestovní náhrady dle nové vyhlášky. Sazby se do číselníků pro SC (menu Evidence/Služební cesty/Číselníky) automaticky naimportují během procesu úpravy databáze (nebo lze použít k tomu určená tlačítka v jednotlivých číselnících).
 
 
== 12. Minimální pojistné na zdravotné poistenie  ==
 
=== Legislativní pravidla min.pojistného ZP ===
Od 1.1.2024 bylo zavedeno '''minimální pojistné zaměstnance na účely zdravotního pojištění'''. Pro zpracování měsíčních preddavkov na zdravotní pojištění  platí, že minimálním pojistným zaměstnance (MPZ) je součet:
* pojistného zaměstnance 4% z životního minima (bez odpočitatelné položky), tj. 4% z 234,42€ = 9,67 €
* pojistného zaměstnavatele 10% z životního minima (bez odpočitatelné položky), tj. 10% z 234,42€ = 23,44 €
* Celkové minimální pojištění zaměstnance je '''32,81 €'''
Pojistné se zaokrouhluje na €c nadol. Životní minimum se bere po celý kalendářní rok to, které je platné k 1.1.daného roku.
 
Minimální preddavok zamestnanca (MPZ) se '''snižuje o poměrnou část kalendářních dnů''' kdy :
* byl OSZČ
* byl pojištěncem státu tj. :
* student do 30 let
* pobírá důchod kromě vdovského
* dovršen důchod.věk
* PN, ošetrovné...
* materské, rodičovské
* byl nezvěstný
* není považován za zaměstnance (neplatené volno, absencia, dohodár ve dnech kdy nepracuje).
* v případě dohod se zohledňují pouze dny kdy zaměstnanec pracuje (včetně případných víkendů)
 
'''Neuplatňuje se MPZ''':
* osoba so zdravotním postižením  aspoň 1 den v měsíci
* není plátcem ZP (DoBPŠ, dohody důchodců, explicitně neplatí ZP)
 
V případě, že má zaměstnanec více zaměstnavatelů, se může zaměstnanec rozhodnout, že se mu '''nemá uplatňovat minimálny preddavok''' (par.16a, odst.5). Tato informace zaměstnavateli musí být sdělena písemně, obdobně i při dalších případech, kdy se neuplatňuje MPZ (např. kdy je OSZČ).
 
 
=== Podmínky správného zadání do systému ===
* Jediným novým údajem, který je potřeba do systému s ohledem na nový minimálný preddavok zaměstnance, zadat je v případě, kdy zaměstnanec sdělí zaměstnavateli, že se mu nemá uplatňovat min.preddavok na ZP. Tuto informaci zadáte v agendě [[Mzdové údaje]] do položky '''Druh zdr.poj.''' a to konkrétně hodnotou '''1 - Neuplatnit minim.preddavok''' (původně byl význam položky "ze skutečně vydělaných peněz).
[[Image: Druh zdr poj sk.png|150px]]
 
''Aplikace:''
*'' Výše životního minima je dána rozšiřujícím parametrem "zivmin_fo" (menu: Nastavení/Rozšiřující parametry, skupina č.4-Mzdy-legislativa) platným k 1.1.daného roku. Nastavení hodnoty by mělo být zabezpečeno správným provedením postupu instalace legislativních změn.''
 
* U '''dohodářů ''', se při stanovení MPZ sleduje ještě, jak konkrétně mají určen rozvrh pracovní doby:
: - pokud mají určen na celý měsíc (zadaný typ kalendáře 1-Běžný), postupuje se standardně jako u ostatních zaměstnanců
: - pokud mají určen rozvrh prac.doby na jednotlivé dny v měsíci (zadaný typ kalendáře je např. 9-Individuální), krátí se MPZ alikvótně na počet určených prac.dní v měsíci. Tzn. na dny, kdy jsou přihlášeni ke zdrav.pojištění.
: - pokud nemají určen rozvrh prac.doby v daném měsíc vůbec (např.zadaný typ kalendáře 6-Běžný, bez dopočtu a zároveň je nulový skutečný úvazek) a zároveň mají vyměřovací základ zdrav.pojištění větší než nula, krátí se MPZ na 1 prac.den v měsíci. Tzn. je přihlášen k poslednímu dni v měsíci, tedy na 1 den.
 
* Informace o tom, že pracovník je studentem, se zjišťuje z údajů navedených v agendě [[Studenti]] v [[Evidence zaměstnanců]] .
* V případě, že se jedná o Dohodu o brigádnickej práci študentov, tak se rovněž minimální preddavok nekontroluje, neboť tuto mohou mít vždy pouze studenti do 26 let.
 
 
=== Výpočet zdrav.pojištění ===
Při vlastním výpočtu zdravotního pojištění se na závěr kontroluje minimální preddavok zaměstnance (MPZ) a tak, že:
* Nejprve se stanoví výše MPZ pro dané období
* Následně se určí skutečná výše preddavku zdravotního pojištění zaměstnance (tzn. jak odvod za zaměstnance - po zohlednění odpočitatelné položky, tak odvod za zaměstnavatele) a to za '''všechny platné prac.vztahy''' v daném období u zaměstnavatele.
* Pokud je skutečný odvod preddavku nižší než minimální preddavok, tak rozdíl se přičte k preddavku zdrav.pojištění placené zaměstnancem (tzn. půjde k tíži zaměstnance z jeho čisté mzdy).
* V případě, že odvod zdr.pojištění zaměstnance je v důsledku doplatku do MPZ přesáhne dosaženou čistou mzdu v daném období, vygeneruje se [[Dluh | záporná dobírka]] zaměstnance a tomu takto vzniká dluh za zaměstnavatelem.
 
 
=== Výkaz preddavkov na poistné ===
V souvislosti se zavedením minimálního preddavku zaměstnance se od 1.1.2024 mění [[Výkaz preddavkov (ZP) | Výkaz preddavkov na poistné]]. Při vytváření datového souboru se tak nově generují tyto položky:
* Položka 9 – Uvádza sa preddavok za zamestnanca, určený z vymeriavacieho základu zamestnanca '''(bez prípadného dopočtu do sumy minimálneho preddavku)'''.
* Položka 10 – Uvádza sa celkový úhrn preddavkov. Ide o súčet položiek 8, 9 a 17.
* Položka 16 – '''Nová položka'''. Uvádza sa hodnota 1(TRUE) v prípade, ak si zamestnanec u zamestnávateľa uplatnil postup v zmysle § 16a ods. 5 zákona a neuplatňuje si dopočet do minimálneho preddavku, inak sa uvádza hodnta 0(FALSE). (Z pohledu aplikace je uplatnění uvedeného postupu dáno nastavení položky '''Druh zdr.poj.''' na hodnotu '''1 - Neuplatnit minim.preddavok''' - viz předchozí odstavec).
* Položka 17 – '''Nová položka'''. Ak má položka 16 hodnotu 1(TRUE), uvádza sa 0. Ak má položka 16 hodnotu 0(FALSE), uvádza sa suma kladného rozdielu medzi sumou minimálneho preddavku za tohto zamestnanca a súčtom položiek 8 a 9. Ak je suma tohto rozdielu záporná, uvádza sa 0.
 
''Aplikace: Plnění dle nových pravidel se děje automaticky po instalaci popsané nové verze aplikace.''
 
 
 
== 13. Další připravované úpravy ==
 
=== 13.1 Evidenčný list dôchodkového poistenia ===
V souvislosti se změnami v sociálním pojištění se aktuálně analyzují potřebné úpravy v tvorbě ELDP v r.2024.
'''O změnách v ELDP vás budeme včas informovat.'''
 
=== 13.2 Mzdové zvýhodnění v roce 2024 ===
Vzhledem k tomu, že k 1.1.2024 se nedošlo k žádné změně ve  výpočtu mzdových zvýhodnění za práci v sobotu, neděli, v noci, za ztížený výkon práce, příplatek za svátek u dohod a u náhrady při pracovní pohotovosti mimo pracoviště, které již nejsou navázány na minimální hodinové mzdy, ale jsou nově dány pevnými částkami a zároveň nebyly tyto pevné sazby změněny, zůstávají hodnoty příplatků pro r.2024 stejné jako v r.2023.
 
'''Změny v hodnotách ovšem budou k 1.6.2024. O těchto změnách vás budeme včas informovat.'''
 
== Odkazy ==
* [[Legislativa SK 1.1.2024]]
* [[Legislativa 1.1.2024 - změny v aplikaci Slovensko#top|Začátek stránky]]

Aktuální verze z 22. 1. 2024, 15:43

Popis legislativy již na obvyklém místě: Legislativní změny od 1.1.2024 - PRACOVNÍ VERZE