Pom11: Porovnání verzí

Z Prirucky
(stránka vyprázdněna)
značka: vyprázdnění
 
(Není zobrazeno 970 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
'''Je možno srazit více než minimální částku odvodu (v případě odvodu z min.mzdy)?'''


== Příklad ==
Zaměstnanec má se zaměstnavatelem uzavřenu dohodu o pracovní činnosti a u tohoto zaměstnavatele již nemá žádný další pracovní poměr. Za období '''10/2013''' zaměstnanec obdržel odměnu za vykonanou práci ve výši 4320 Kč. Na zaměstnance se vztahuje povinnost odvodu pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího základu. V období 10/2013 nebyla dohoda ani zahájena ani ukončena.
Systém postupuje následovně
: 4320 x 0,135 = po zaokrouhlení nahoru 584 Kč.
: Z tohoto zaměstnanec zaplatí 195 Kč (1/3) a zaměstnavatel 389 Kč (2/3).
: Minimální vyměřovací základ se nemusí poměrně upravovat, činí tedy 8500 Kč.
: Rozdíl 8500 – 4320 = 4180 Kč.
: Zaměstnanec zaplatí ještě 4180 x 0,135 = po zaokrouhlení nahoru 565 Kč.
: Celkem je odvedeno 584 + 565 = '''1149 Kč'''.
== Námitka ==
Námitka: výše uvedený příklad je '''chybně spočten''', má být odvedeno 8500 x 0,135 = po zaokrouhlení nahoru '''1148 Kč (o 1 Kč méně)'''. To je výše minimálního odvodu.
== Vyjádření ==
''... systém pracuje správně. Vlivem fakticky dvojího zaokrouhlování, tj. jak u skutečně dosaženého příjmu, tak u rozdílové částky 4 180 Kč, činí výsledná částka pojistného 1 149 Kč, což je v konečné fázi správně o 1 Kč více, než prostých 13,5 % z 8 500 Kč.'' <br>
<small> Vyjádření osobnosti zabývající se dlouhodobě zdravotním pojištěním, prosinec 2013 </small>
''... Váš  výpočet je  naprosto v pořádku.  Postupy v zákonech č.  592/1992 Sb. a 48/1997 Sb. jsou totiž aplikovány na  uplatnění principu výpočtu 13,5% a pak rozdělení na třetiny.  Tím nutně dochází k  rozdílům v zaokrouhlení , a to ve prospěch  zdravotní pojišťovny. Obdobná situace nastává i  u tzv. doplatku do minima.  Doplatek do minima je pro účely výpočtu samostatnou složkou a tím pádem opět dochází k zaokrouhlení - a jak jinak , vždy nahoru. Opět další rozdíl. Program jinak nelze zvládat a snad se zdravotní pojišťovny nebudou zlobit, když jim dáme o 1 Kč více. Zatím se nezlobily a tato situace trvá od roku 1993.'' <br>
<small> Fundovaná lektorka mezd, prosinec 2013 </small>
''... uvedený postup výpočtu je v souladu s platnou legislativou § 9 odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb., a zejména § 2, § 3 odst. 6 a odst. 10 zákona č. 592/1992 Sb., v platném znění, a neodporuje žádnému z těchto zákonných ustanovení, které se vztahují k problematice "dopočtů do minima" při odvodu pojistného na zdravotní pojištění.'' <br>
<small>Oddělní výběru pojistného zdravotní pojišťovny ZPMV, prosinec 2013</small>
''... způsob výpočtu pojistného na veřejné pojištění tak, jak jste jej uvedl ve svém přípise, není s tímto právním předpisem v rozporu a lze ho plně akceptovat. ... Podotýkám, že právo závazně vykládat ustanovení platných zákonů přísluší pouze soudu ...''<br>
<small>Ministerstvo zdravotnictví ČR, odbor dohledu nad zdravotním pojištěním, prosinec 2013 </small>
<!--
Viz:
Y: Projekty/2013/11-PPF/K vyřešení/Vyřešeno/1 Kč zdrav poj
From: Antonín Daněk [mailto:antonin.danek@gmail.com]
Sent: Friday, December 13, 2013 5:05 PM
To: jiri.baros@ksprogram.cz
Subject: RE: KS - program - prosba o pomoc
Dobrý den, pane inženýre,
Váš systém pracuje správně. Vlivem fakticky dvojího zaokrouhlování, tj. jak u skutečně dosaženého příjmu, tak u rozdílové částky 4 180 Kč, činí výsledná částka pojistného 1 149 Kč, což je v konečné fázi správně o 1 Kč více, než prostých 13,5 % z 8 500 Kč.
Zdraví Vás
Antonín Daněk
--
Dobrý den,
uvedený postup výpočtu je v souladu s platnou legislativou § 9 odst. 2
zákona č. 48/1997 Sb., a zejména § 2, § 3 odst. 6 a odst. 10 zákona č.
592/1992 Sb., v platném znění, a neodporuje žádnému z těchto zákonných
ustanovení, které se vztahují k problematice "dopočtů do minima" při odvodu
pojistného na zdravotní pojištění.
S pozdravem
Ing., Mgr. Hana Richterová, MBA.
Vedoucí oddělení výběru pojistného
Odbor ekonomicko provozní
Tel.: +420 272 095 121, FAX: +420 272 741 364
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky,
držitel ISO 9001
ředitelství
Kodaňská  1441/46, 101 00 Praha 10
ústředna: 272 095 111
http://www.zpmvcr.cz
http://www.zdravijakovasen.cz
--
Další potvrzení z MZDR
Nicméně s tím, že právo závazně vykládat ustanovení platných zákonů přísluší pouze soudu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
-->
== Komentář ==
Postup výpočtu je '''správný'''. V odborné literatuře se mluví o
* '''odvodu z minimálního vyměřovacího základu''' (který může být krácen dle kalendářních odpracovaných dnů)
* '''nikoliv o minimálně odvedené částce'''.
=== Princip výpočtu ===
: Spočte se pojistné z vyplacené částky.
: Rozdělí se na zaměstnavatele a zaměstnance.
: Zjistí se, že ještě není dosaženo min.vyměřovacího základu.
: Z rozdílové částky se spočte 13,5%. A ještě toto si zaplatí zaměstnanec.
== Odkazy ==
* [[Minimální vyměřovací základ]]
* [[Zdravotní pojištění]]

Aktuální verze z 26. 10. 2023, 14:51