|
|
(Není zobrazeno 14 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) |
Řádek 1: |
Řádek 1: |
| <small>Menu: Sestavy/Odvody/Vyúčtování daní </small> | | ''Vyúčtování daně z příjmu ze závislé činnosti'' <br> |
| | <small>Menu: Sestavy/Odvody/Vyúčtování daně </small> |
|
| |
|
| Sestavy v těchto záložkách slouží jako podklad pro vyplnění tiskopisu '''Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků''' resp. k vytvoření souboru elektronického podání EPO.
| | [[Image: Vyuctovani dane.png|right]] |
|
| |
|
| == Zálohová daň ==
| | Výstupy pro vyúčtování zálohové a srážkové daně se vytvářejí v elektronické podobě ve formě datového souboru. Pokud chcete z datového souboru vytvořit formulář, můžete to provést na daňovém portálu. |
| <!-- Ve sloupcích 5a a 5b je zahrnuta mzdová položka: 1951 - Roční zúčtování bonus. -->
| |
| '''Načíst sestavu''' - načte sestavu. <br>
| |
| '''Vytvořit soubor pro EPO''' - vytvoří soubor pro elektronické podání (DPZVD6.xml).
| |
|
| |
|
| [[Image:S-MO006.png|590px]] | | == Vyúčtování daně == |
| | * '''[[Vyúčtování daně (za rok 2022)]]''' |
|
| |
|
| ''Počet zaměstnanců k poslednímu dni měsíce'' – do položky se načítají všichni zaměstnanci s druhem poměru 1-7 aktivním k poslednímu dni (tedy i dohody), dále zaměstnanci, kteří měli v daném měsíci zdanitelný příjem.
| | == Opravy v průběhu roku a Příloha 3 a 4 == |
| | * Část 1 - dva sloupce (mělo být sraženo a bylo sraženo ... věta O kc_dpzi01 a kc_dpzi02) - v případě oprav je změnu částek potřeba vyčíslit a opravit ručně. |
| | * [[Příloha 3 a 4 (Vyúčtování daně)]] |
|
| |
|
| Data ve sloupcích 6 a 7 nejsou plněna (od zúčtování r. 2013).
| | == Odkazy == |
| | | * <small> [[Vyúčtování daně (za rok 2018)]] </small> |
| == Srážková daň == | | * <small> [[Vyúčtování daně (za rok 2017)]] </small> |
| '''Načíst sestavu''' - načte sestavu. <br>
| | * <small> [[Vyúčtování daně (za rok 2016)]] </small> |
| '''Vytvořit soubor pro EPO''' - vytvoří soubor pro elektronické podání (DPZVD2.xml).
| | * <small> [[Vyúčtování daně (za rok 2015)]] </small> |
| | |
| [[Image:S-MO007.png|590px]] | |
| | |
| '''Ostatní srážkové daně''' - do sloupce se načítají kódy mzdových položek definované v číselníku [[Číselník pojmů]] v pojmu "Ostatní srážkové daně".
| |
| | |
| Do souboru pro EPO se uvádí jen celková součtová částka za všechny kódy srážkových daní.
| |
| | |
| Srážková daň se zahrne až následující měsíc po měsíci, kdy byla vyúčtována ve mzdách (po měsíční uzávěrce). Např. ''' do Února''' se zahrne srážková daň zpracovaná ve mzdách '''za Leden'''.
| |
| | |
| == Souhrnné údaje==
| |
| Sestava obsahuje údaje pro '''Přílohu č. 2 - Souhrnné hlášení nerezidentů'''.
| |
| '''Načíst sestavu''' - načte sestavu. <br>
| |
| Není zde tlačítko pro vytvoření souboru pro EPO, neboť data jsou součástí souboru vytvořeného z první záložky ("Zálohová daň").
| |
|
| |
|
| [[Image:S-MO011-lichy.png|590px]]
| | * [[Vyúčtování daně - zahrnovaní zaměstnanci za měsíc (sestava)]] |
| | |
| [[Image:S-MO011-sudy.png|590px]]
| |
| | |
| Podmínky pro načtení zaměstnance do sestavy:
| |
| * '''Daňový nerezident alespoň v jednom měsíci z období''' | |
| V sestavě se objeví zaměstnanec (nerezident), pokud má ve Mzdových údajích zatrženo pole "[[daňový nerezident]]", resp. muselo být toto pole zatrženo v příslušných historických měsících, za něž je období vytvářeno. <small>Pokud je například sestava vytvářena za období 01/2013 - 12/2013, pak se zjišťují zaměstnanci, kteří alespoň v jednom měsíci z daného období byli daňoví nerezidenti.</small>
| |
| | |
| * '''Celková daň > 0'''
| |
| Druhou podmínkou je, že zaměstnanec měl ve zvoleném období celkovu daň > 0.
| |
| <!-- helpdesk id 10410, vloženo v r. 2007, vyřešeno v r. 2010 - ve výkazu nejsou přípustné záporné částky, proto omezeno na celkovou daň > 0. V r. 2015 - reklamace EKONA, ta naopak chtěla, aby se tam zaměstnanci objevili, i když mají daň = 0, u nich to bylo tak, že měli nějakou zálohovou daň, ale ta byla vykompenzována částkou daňové slevy. -->
| |
| | |
| Sloupec 14 – Pojistné. Je zde načítán úhrn pojistného poplatníka, tj. zaměstnance.
| |
| | |
| Změna pro minulé období
| |
| <small> Pokud chcete, aby zaměstnanci označení v aktuálním měsíci jako nerezidenti byli za nerezidenty považováni i v minulém kalendářním roce, je toho možno docílit spuštěním příkazu v SQL promptu (v menu: Systém / SQL Prompt). Je nutno upravit následující příkaz (je použit pro r. 2011 a platformu typu MS SQL).
| |
| | |
| update prac_zal set dan_nerez = 'a' where datum between '2011-01-01' and '2011-12-01' and os_cislo in (select os_cislo from pracovnici where dan_nerez = 'a');
| |
| | |
| Pokud znáte osobní čísla, můžete použít jiný příkaz, v němž tato osobní čísla vyjmenujete (jako příklad jsou použity zástupné symboly X1, X2, X3):
| |
| | |
| update prac_zal set dan_nerez = 'a' where datum between '2011-01-01' and '2011-12-01' and os_cislo in (X1, X2, X3);
| |
| | |
| Pokud chcete u některých zaměstnanců naopak zrušit příznak, že byli daňový nerezidenti, můžete použít příkaz:
| |
| update prac_zal set dan_nerez = 'n' where datum between '2011-01-01' and '2011-12-01' and os_cislo in (X1, X2, X3);
| |
| </small>
| |
| | |
| == Soubor pro EPO ==
| |
| | |
| <!-- Dotaz:
| |
| Před aktualizací, která přidala soubor pro EPO k vyúčtování daní, jsme si mohli vytisknout formulář pro FÚ v podobě jako fyzický formulář. Po aktualizaci máme k dispozici jen podklad pro vyúčtování daní a formulář se nenabízí.
| |
| | |
| Odpověď:
| |
| Formulář už není k dispozici, protože ho nahrazuje soubor pro EPO (elektronické podání). -->
| |
| | |
| Vytvořené soubory pro EPO je možno nahrát na daňovém portálu (https://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/dpr/uvod.faces) do příslušného elektronického daňového formuláře. Formulář je tam možno editovat a následně vytisknout.
| |
|
| |
| * '''Číslo orientační''' - pokud je v základních parametrech uvedeno číslo domu jako číslo/číslo, bere se první jako číslo popisné a druhé jako číslo orientační.
| |
| | |
| * '''Finančnímu úřadu''' (c_ufo_cil) - v číselníku [[Obecná evidence osob]] bylo pro typ ''FÚ'' přidáno pole pro tuto položku - číslo ÚFO.
| |
| | |
| * '''Fyzická osoba oprávněná k podpisu s uvedením vztahu k právnické osobě''' - na tuto položku se aplikace vždy dotáže (přičemž příště nabídne posledně zadanou).
| |
| | |
| * '''Údaje o sestaviteli''' - čerpají se z údajů vyplněných v agendě [[Kontaktní údaje uživatele PC]].
| |
| | |
| | |
| === Příloha č. 1 - Počet zaměstnanců ===
| |
| Data jsou součástí souboru vytvářeného v první záložce ("Zálohová daň").
| |
| Zaměstnanci jsou členění podle obce výkonu práce. Uvádí se: '''počet zaměstnanců - název obce - č.obce'''. Informace o obci se čerpají z popisu pracovních míst, z vlastnosti pracovního místa [[Obec výkonu práce (TREXIMA) (88)]]. Dle pokynů se data mají uvádět k rozhodnému dni 1.12. zpracovávaného roku.
| |
| | |
| <small>Algoritmus zjišťování je přibližně následující. Z popisů pracovních míst jsou zjištěny všechny obce výkonu práce, které mají dotyčnou platnost, tj. k 1.12.zpracovávaného roku. Ke každé obci jsou zjištěna pracovní místa (která je mají v popisu) a dále zaměstnanci, kteří byli na těchto pracovních místech k rozhodnému dni. </small>
| |
| | |
| Z výše uvedeného vyplývá:
| |
| * buď mají všechna pracovní místa vyplněnu vlastnost [[Obec výkonu práce (TREXIMA) (88)]], pak jsou data kompletní a je možno soubor EPO odeslat
| |
| * nebo je potřeba data zadat ručně po načtení souboru EPO ještě před jeho schválením (odesláním/uložením).
| |
| | |
| == Odkazy ==
| |
| * [[Odvody]]
| |