|
|
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) |
Řádek 1: |
Řádek 1: |
| {{Navigace}}
| | [[Lékařská evidence]] |
| | |
| <!-- ############################################ OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI ############################################ -->
| |
| {| id="mp-upper" style="width: 30%; margin:4px 0 0 0; background:none; border-spacing: 0;"
| |
| | class="MainPageBG" style="width:100%; border:1px solid #cedff2; background:#f5faff; vertical-align:top; color:#000;" |
| |
| {| id="mp-left" style="width:100%; vertical-align:top; background:#f5faff;"
| |
| ! style="padding:2px;" | <p id="mp-itn-h2" style="margin:3px; background:#cedff2; font-size:120%; font-weight:bold; border:1px solid #a3b0bf; text-align:left; color:#000; padding:0.2em 0.4em;">Ochrana zdraví při práci</p>
| |
| |-
| |
| | style="color:#000;" | <div id="mp-tfa" style="padding:2px 5px">
| |
| [[Lékařská evidence - úvod|Úvod]] <br> | |
| [[Lékařská evidence - číselníky|Číselníky]] <br>
| |
| [[Evidence lékařských prohlídek]] <br>
| |
| [[Lékařská evidence - tiskové sestavy|Tiskové sestavy]] <br>
| |
| [[Evidence úrazů]] <br>
| |
| [[Úrazy - přehledy]]
| |
| </div>
| |
| |}
| |
| |}
| |
| | |
| __NOTOC____NOEDITSECTION__
| |
| | |
| | |
| | |
| == Ochrana zdraví při práci ==
| |
| Rozšiřující programové vybavení systému '''PIS'''. Umožňuje personálnímu oddělení přesné plánování, evidenci a sledování lékařských prohlídek zaměstnanců. Pokrývá jak oblast obecně-povinných prohlídek (vstupní, výstupní, preventivní), tak oblast prohlídek specifických dle zaměření organizace.
| |
| | |
| '''Hlavní rysy'''
| |
| | |
| * Evidence všech typů prohlídek (vstupní, výstupní, periodické, jednorázové...)
| |
| * Vazba na pracovní místo s možností výjimek pro konkrétního zaměstnance
| |
| * Sestavy absolvovaných a plánovaných prohlídek
| |
| * Formulář pro posudek o zdravotním stavu zaměstnance s vazbou na popis prac. místa
| |
| * Určení periody prohlídek i dle věku zaměstnance
| |
| | |
| | |
| Agenda ‚Lékařských prohlídek‘ zpracovává a poskytuje údaje týkající se provedených prohlídek, zdravotní skupiny zaměstnance, plánovaných prohlídek, tisk formuláře pro prohlídku u lékaře. Při zadávání, zobrazování a editaci dat se využívá několika číselníků: Lékaři, Skupiny prohlídek, Prohlídky, Plátci.
| |
| | |
| | |
| == Číselníky lékařské evidence ==
| |
| Menu: PIS – Lékařská evidence – Číselníky
| |
| | |
| === Číselník lékařských prohlídek ===
| |
| Číselník si naplňuje uživatel dle svých firemních potřeb. Příklad naplnění je níže.
| |
| | |
| [[Image:PIS-lekarske-ciselnik-prohlidky.png|700px]]
| |
| | |
| Nutné je vyplnit pole:
| |
| * '''číslo'''
| |
| * '''název'''
| |
| * '''četnost''' - pro periodické prohlídky uvádějte četnost jako číslo v měsících, u neperiodických zadejte 0
| |
| * '''typ''' - výběr jedné z hodnoty: nástup, výstup nebo ostatní.
| |
| | |
| | |
| * '''Věk od''', '''Věk do'''‚ '''Předchozí'''
| |
| Tato pole slouží k plánování prohlídek závislých na věku zaměstnance, kdy od určitého věku je odlišná (častější) periodicita prohlídek. Takové prohlídky navádějte do číselníku dvě, vždy s odlišnou periodicitou, a také do popisu pracovního místa (požadavek) zadejte obě; systém mu pak dle věku zaměstnance naplánuje buď jednu nebo druhou prohlídku. Důležité je vyplnění pole "Předchozí" a to hodnotou věkově předcházející prohlídky (např. věku do 50 let).
| |
| | |
| V případě prohlídek "do 50 let a nad 50 let" zadejte <br>
| |
| věk do: 49 roků ... měsíců: 11 ... u první prohlídky <br>
| |
| věk od: 50 roků ... měsíců: 0 ... u druhé prohlídky. <br>
| |
| | |
| Někdy je absolvování vstupní prohlídky spojeno se získáním některé periodické, věkově závislé prohlídky. Při zápisu o absolvování vstupní prohlídky do evidence získaných prohlídek je možno postupovat tak, že se zapíší obě prohlídky (dva řádky) - vstupní a příslušná věková. Nebo se mohou všechny prohlídky (včetně vstupní) v číselníku "zřetězit" pomocí pole "předchozí" a pak se v uskutečněných prohlídkách zadá jen jeden řádek (vstupní prohlídka).
| |
| | |
| | |
| | |
| * '''Nadřízená''' - určení nadřazené prohlídky
| |
| Pole je určeno k definici nadřazené prohlídky. Pokud zaměstnanec úspěšně projde nadřazenou prohlídkou, systém bude toto chápat jako splnění požadavku na zaměstnance na podřízenou prohlídku, a tuto skutečnost zohlední v plánu prohlídek. Je možno také zadat více nadřízených prohlídek (pomocí tlačítka vpravo dole "Nadřízené").
| |
| | |
| * '''Kategorie rizika''' - možno vybrat jedno riziko z hodnot dříve zadaných do číselníku rizik (číselník je v menu:Pis/Popisy pracovních míst/Číselníky). Kategorii rizika je pak možno nechat zobrazit ve formuláři pro lékaře.
| |
| | |
| === Lékaři ===
| |
| Číselník lékařů provádějících prohlídky.
| |
| | |
| [[Image:PIS-lekarske-ciselnik-lekari.png|500px]]
| |
| | |
| === Skupiny prohlídek ===
| |
| Číselník skupin prohlídek. Zde se zadávají skupiny, do nichž se člení lékařské prohlídky.
| |
| | |
| === Plátci ===
| |
| Číselník plátců prohlídek. Například: <br>
| |
| 1 - zaměstnavatel <br>
| |
| 2 - zaměstnanec <br>
| |
| | |
| === Očkování a Očkování pro zemi ===
| |
| | |
| Pro evidenci očkování do zahraničí. Tuzemská očkování je možno jednoduše zavést do číselníku prohlídek.
| |
| | |
| Do prvně uvedené záložky naveďte všechny druhy očkování do zahraničí, ve druhé záložce přiřaďte jedno nebo více očkování k vybranému státu.
| |
| | |
| [[Image:PIS-lekarske-ciselnik-ockovani.png|500px]]
| |
| [[Image:PIS-lekarske-ciselnik-ockovani-pro-zemi.png|300px]]
| |
| | |
| == Evidence a plán lékařských prohlídek ==
| |
| '''Menu:''' PIS – Lékařská evidence – Evidence lékařských prohlídek
| |
| | |
| | |
| Požadavky na to, že zaměstnanec má vykonat lékařskou prohlídku, se scházejí ze dvou míst: standardně z popisu pracovního místa (na kterém ‚sedí‘ zaměstnanec) a nad rámec (na osobu) z níže zmíněné záložky ‚Dodatečné‘. Vaším úkolem je tedy především správně zadat do popisu pracovních míst požadované prohlídky.
| |
| | |
| '''Pozn. '''Nevlastníte-li modul popisy pracovních míst, postupujte takto: Do záložky ‚Dodatečné‘ naveďte jednotlivě všem zaměstnancům všechny požadované prohlídky.
| |
| | |
| | |
| [[Image:PIS-lek-evidence.png|450px]]
| |
| | |
| === Uskutečněné prohlídky ===
| |
| | |
| Zde navádějte výsledky uskutečněné prohlídky vybranému zaměstnanci.
| |
| | |
| ==== Editace ====
| |
| | |
| [[Image: PIS-lek-uskutecnene-editace.png|thumb|right|Zadávání uskutečněné prohlídky]]
| |
| * '''druh prohlídky''' - výběr z číselníku prohlídek
| |
| * '''typ''' - ''předvyplněno*''; možné hodnoty: nástup/výstup/ostatní
| |
| * '''platnost od''' - datum "platnosti od" dané prohlídky
| |
| * '''výsledek''' - schopen/neschopen/bez závěru/s podmínkou/odmítnuto vyšetření
| |
| * plátce - ''předvyplněno*''; možné hodnoty: výběr z číselníku plátců
| |
| * lékař - ''předvyplněno*''; možné hodnoty: výběr z číselníku lékařů
| |
| * částka - ''předvyplněno*''; možné hodnoty: číslo představující částku nákladu za prohlídku
| |
| * uskutečněna - datum uskutečnění prohlídky
| |
| * poznámka - vlastní doplňkový text
| |
| * potlačení periodicity - zatrhávací pole (ano/ne); standardně nezatrhávejte
| |
| Slouží k možnosti potlačit periodicitu u dané prohlídky za daného zaměstnance; pak se prohlídka nebude nabízet v plánovaných prohlídkách u daného zaměstnance, byť prohlídka má periodu a byla zavedena v požadavku buď na pracovní místo nebo v záložce "Dodatečné".
| |
| * před nástupem - zatrhávací pole (ano/ne); standardně nezatrhávejte
| |
| | |
| <nowiki>*</nowiki>''předvyplněno'' - znamená, že po zadání prohlídky (pole "druh prohlídky") systém automaticky předvyplní hodnotu, pokud ji nalezne u dotyčné prohlídky v číselníku prohlídek (pokud nenalezne, není doplněno).
| |
| | |
| ==== Pohled ====
| |
| | |
| [[Image: PIS-lek-uskutecnene-pohled.PNG|thumb|right|Uskutečněné prohlídky zaměstnance]]
| |
| V režimu "Pohled" mohou být některé prohlídky barevně odlišeny, zelená znamená, že u tohoto zaměstnance existuje prohlídka stejného druhu, ale novějšího data. Modrá indikuje, že datum prohlídky bylo starší než datum nástupu zaměstnance – umožňuje hlídat vysoké periody prohlídek, např. zaměstnanec nastoupil v roce 1999 a v roce 1995 byl na protitetanové injekci – systém pohlídá další periodu této prohlídky.
| |
| | |
| ==== Sestava ====
| |
| [[Image: PIS-lek-uskutecnene-sestava.png|thumb|right|Sestava]]
| |
| * historie
| |
| Pokud je záznam označen ve sloupci "historie", znamená to, že k danému záznamu-prohlídce existuje ještě jedna prohlídka novějšího data. Filtrovat sestavu na tyto sloupce lze prostřednictvím podmínek typu: "Hist" = "A" (zatrhnuto) nebo "Hist" = "N" (nezatrhnuto, neoznačeno).
| |
| | |
| ==== Plán z uskutečněných ====
| |
| | |
| Plán z uskutečněných prohlídek je omezenou variantou plánování prohlídek. Vychází se ze sestavy uskutečněných prohlídek, v níž je ke každé prohlídce uveden datum následující (zjištěný jako datum "platnost od" zvýšený o periodu prohlídky z číselníku prohlídek).
| |
| | |
| Postup: <br>
| |
| 1) zobrazte si sestavu uskutečněných prohlídek <br>
| |
| 2) zadejte následující filtr do filtrovací podmínky <br>
| |
| '''indik <> 'A' And prohl_potl_period <> 'A' And (not isnull(prohl_dat_nasl))'''
| |
| <br>
| |
| Filtr znamená, že ze sestavy budou vyloučeny záznamy, u nichž existuje prohlídka novějšího data u daného zaměstnance. A také záznamy, které mají nastaveno "potlačení periodicity". A dále necháváme zobrazit jen ty záznamy, u nichž je vyplněn datum následující prohlídky (nezobrazí se jednorázové). <br>
| |
| 3) Sestavu setřiďte dle sloupce "datum následující prohlídky" (příp. dle dalšího sloupce, např. příjmení) a tím získáte přehled prohlídek, které by se měly v následujícím období uskutečnit, resp. se měly uskutečnit již v minulosti (propadly).
| |
| | |
| Je nutno si uvědomit, že
| |
| * tímto způsobem nezjistíte prohlídky, které měl zaměstnanec absolvovat, ale dosud je neabsolvoval ani jednou.
| |
| * tímto způsobem nezjistíte prohlídky, které v minulosti zaměstnanec absolvoval, ale nyní je již absolvovat nemusí (např. proto, že změnil pracoviště a na něm již tato povinnost není) <small>pakliže nebyly jednotlivě označeny tak, že se u nich již nemá počítat perioda. </small>
| |
| | |
| ==== Kontrola 90 dnů ====
| |
| | |
| Od 1.4.2012 začal platit nový zákon o pracovně-lékařské službě. Preventivní lékařské prohlídky mohou být uskutečněné až 90 dní před končící platností stávající prohlídky. Dle výkladu zákona platnost této prohlídky nabíhá až v den skončení platnosti stávající.
| |
| | |
| Postup kontroly:
| |
| | |
| * Načtěte uskutečněné lékařské prohlídky v režimu Sestava.
| |
| * Přidejte do sestavy sloupce "uskutečněna" a "rozdíl" (pomocí tiskového manažera).
| |
| * Sloupec "uskutečněna" uvádí datum uskutečnění prohlídky.
| |
| * Setřiďte sestavu dle sloupce "rozdíl", který uvádí rozdíl mezi daty "platnost od" a "uskutečnění". Z toho vyplývá, že pokud je rozdíl v rozmezí 0 až +90 dnů, je dodrženo výše uvedené pravidlo. Pokud je hodnota jiná, jedná se zřejmě o chybu.
| |
| | |
| === Dodatečné ===
| |
| | |
| Zadejte prohlídky, které chcete, aby se zaměstnanci plánovaly (byly po něm vyžadovány) nad rámec prohlídek vyplývající z popisu pracovního místa. Např. takto můžete zadat jinou periodu než v popisu pracovního místa nebo dodatečné vyšetření.
| |
| | |
| '''Pozor:''' Pro správné plánování prohlídek nezapomeňte zatrhnout pole ´Počítat periodu´, chcete-li aby periodicita prohlídky (stejná jako je navedená v číselníku) zůstala zachována.
| |
| | |
| | |
| === Plánované prohlídky ===
| |
| | |
| Po výběru vstupní, výstupní nebo ostatní a výběru, jestli chcete načíst data pro aktuálního zaměstnance nebo celý podnik stisknete tlačítko ‚Načíst data‘. Zobrazí se plánované prohlídky s ohledem na přidělené prohlídky k pracovnímu místu, na kterém je zpracovávaný zaměstnanec. Po načtení dat je možné vytvořit předtištěný formulář pro lékaře. Dále je možno na tlačítko „'''Odeslat e-mail'''“ odeslat upozorňující e-mail zaměstnancům (všem načteným), že se mají dostavit na lékařskou prohlídku. Podmínkou je mít navedenu e-mailovou adresu zaměstnance do práce (Evidence zaměstnanců).
| |
| | |
| | |
| '''Formulář pro lékaře''' <br>
| |
| * '''RIZIKO_V_PROHL'''
| |
| Tento rozšiřující parametr (sk.10-PIS) určuje způsob načtení rizikových faktorů do formuláře pro lékaře. <br>
| |
| n ... do formuláře se nenačítají žádné rizikové faktory <br>
| |
| a ... do formuláře se načtou všechna rizika pracovního místa zaměstnance (zadaná v popisu pracovního místa vlastností č.76-Rizikový faktor a č.77 - Kategorie rizika) <br>
| |
| p ... do formuláře se načte rizikový faktor spojený s lékařskou prohlídkou (číselník lékařských prohlídek) <br>
| |
| v ... do formuláře se načtou rizika z popisu prac.místa i z číselníku (varianta a + p).
| |
| | |
| * '''form_lekar_cena''' - zobrazování údaje o ceně prohlídky
| |
| * '''RODCIS_FORM_LEK''' - zobrazování data narození místo rodného čísla
| |
| | |
| * '''TypOsvedRidic'''
| |
| Je možno nastavit upozornění, že jde o řidiče referentského vozidla na formuláři pro lékaře. Je potřeba nastavit parametr "TypOsvedRidic" tak, aby obsahoval čísla osvědčení, která se vztahují k řidičům referentských vozidel. Příklad zadání hodnoty parametru: 01,15,37. Zaměstnanec musí mít platný požadavek (osobní požadavky, PPM-popisy pracovních míst) pro nastavená čísla osvědčení. Pokud jsou obě podmínky slpněny, ve formuláři (na pravé straně pod osobními údaji a čarou) se objeví věta "Pracovník je řidičem referentského vozidla".
| |
| | |
| | |
| '''Externí dokumenty'''
| |
| | |
| Vybrané (označené) záznamy je možno pomocí tlačítka „Externí dokumenty“ odeslat do souboru .txt. Nad tímto souborem je pak možno vytvořit např. dokument MS Word v režimu hromadné korespondence – např. vlastní podobu formuláře pro lékaře.
| |
| | |
| <small>
| |
| V plánu lékařských prohlídek bylo zohledněno, že se jedná o následný poměr. Pokud prohlídka byla splněna pro předchozí poměr na stejném pracovním místě, nebude zahrnuta do nového plánu. </small>
| |
| | |
| === Očkování ===
| |
| | |
| Zde naveďte provedená očkování do zahraničí k vybranému zaměstnanci. Zadává se: Druh očkování (výběr), datum, plátce, lékař, částka, poznámka.
| |
| | |
| | |
| === Očkování pro zemi ===
| |
| Souhrn plánovaných očkování do zahraničí. Zadává se: stát (výběr), ‚''období od, období do‘'' (měsíc a rok), buď za vybraného zaměstnance nebo za celý podnik. Sestava. Tisk dokladu pro lékaře.
| |
| | |
| == Tiskové sestavy ==
| |
| '''Provedené prohlídky'''. Sestava uskutečněných prohlídek za zvolené období.
| |
| | |
| '''Prohlídky po lékařích'''. Sestava uskutečněných prohlídek podle lékařů za období ‚''od… do…‘''
| |
| | |
| == Evidence bezpečnostního technika ==
| |
| Řeší oblast pracovních úrazů, knihu drobných poranění a jejich přehledy.
| |
| | |
| === Evidence úrazů ===
| |
| Menu: PIS – Lékařská evidence – Evidence úrazů
| |
| | |
| Nabízí se seznam a evidence úrazů, protokoly: záznam o úrazu a kniha drobných poranění.
| |
| | |
| Záložky: Seznam zaměstnanců – pro výběr konkrétního zaměstnance.
| |
| | |
| ==== Evidence úrazů ====
| |
| Záznam o úrazu pro vybraného zaměstnance. Tisk záznamu. V režimu Sestava naleznete seznam všech pořízených záznamů o úraze.
| |
| | |
| [[Image: PIS-lekarske-urazy-evidence.png|450px]]
| |
| [[Image: PIS-lekarske-urazy-zaznam.png|500px]]
| |
| | |
| Po vyplnění dat je možno vytisknout formulář "Záznam o úrazu". Grafická podoba níže odpovídá stavu roku 2010, od 1.1.2011 se očekává nová podoba.
| |
| | |
| | |
| Vzhledem k nařízení vlády č. 201/2010 Sb. byly doplněny do této agendy nové formuláře pro záznam o úrazu a hlášení změn. Tyto formuláře jsou používány automaticky pro záznamy o úrazech, které nastanou od 1.1.2011. Z tohoto důvodu byla agenda rozšířena o další evidované údaje. Rozhodující pro použití starého nebo nového formuláře je pole "Datum" v horní části formuláře (Doba úrazu).
| |
| | |
| ==== Evidence nápravných opatření ====
| |
| K vybranému úrazu (ze záložky „Evidence úrazů“) se pořizuje jeden nebo více řádků o tzv. nápravných opatřeních.
| |
| | |
| [[Image: PIS-lekarske-urazy-napravna-opatreni.png|450px]]
| |
| | |
| ==== Seznam úrazů ====
| |
| Zvolte období a požijte tlačítko Načíst. Zobrazí se přehled o úrazech v zadaném měsíci, nebo roku.
| |
| | |
| [[Image: PIS-lekarske-urazy-seznam-urazu.png|450px]]
| |
| | |
| ==== Drobná poranění ====
| |
| Kniha drobných poranění.
| |
| | |
| [[Image: PIS-lekarske-urazy-drobna-poraneni.png|450px]]
| |
| | |
| ==== Úrazy - přehledy ====
| |
| Menu: PIS – Lékařská evidence – Úrazy-přehledy
| |
| | |
| V tomto okně jsou vedeny přehledy úrazů zaměstnanců. Ke správné funkčnosti je nutné správné a úplné vyplnění záložky Evidence úrazů u předcházejícího okna Evidence úrazů (Evidence bezpečnostního technika) se kterým jsou provázány.
| |
| | |
| Záložky:
| |
| | |
| '''Středisko-podnik''' - po výběru období, střediska, zvolení početního nebo procentuálního zobrazení a použití tlačítka Načíst, je možné si vybrat zobrazení úrazů na středisku tabulkou nebo graficky.
| |
| | |
| '''Porovnání středisek''' – po výběru období, středisek (požadovaná střediska vyberete pomocí myši + Ctrl), zvolení početního nebo procentuálního zobrazení a použití tlačítka Načíst je možné si vybrat porovnání počtu úrazů na střediscích tabulkou nebo graficky.
| |
| | |
| '''Zdroje úrazů''' – po výběru období, střediska nebo výběru celého podniku, zvolení početního nebo procentuálního zobrazení a použití tlačítka Načíst je možné si vybrat porovnání jednotlivých zdrojů úrazů za vybrané období tabulkou nebo graficky.
| |
| | |
| '''Příčiny úrazů''' – opět po výběru období, střediska nebo výběru celého podniku, dále zvolení početního nebo procentuálního zobrazení a použití tlačítka Načíst je možné si vybrat porovnání počtů jednotlivých příčin úrazů za vybrané období tabulkou nebo graficky.
| |